W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnic, poprawa bezpieczeństwa i jakości dróg

15.12.2021

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego powstanie sześć inwestycji. Obwodnica Strzelec Krajeńskich jest już w realizacji. Dla pozostałych pięciu trwają obecnie prace przygotowawcze. Na etapie przygotowania są również dwadzieścia cztery zadania polegające na przebudowie dróg.

Zarys ronda na etapie prac ziemnych widoczny z lotu ptaka. Rondo wkomponowane u styku dwóch dróg. Dookoła lasy i pola.

Poprawa bezpieczeństwa to jeden z głównych celów do zrealizowania na drogach krajowych województwa lubuskiego w najbliższych latach. Dzięki inwestycjom, dla których trwają już prace dokumentacyjne, nastąpi przeniesienie ruchu ciężkiego i tranzytowego z dala od obszarów zabudowanych i wyprowadzenie go z zatłoczonych miast. Poprawione zostaną także parametry techniczne istniejących dróg.

Obwodnice w przygotowaniu

Pięć obwodnic - Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - jest obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla trzech z nich, tj. Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki, we wrześniu i październiku br. przeprowadziliśmy spotkania informacyjne z mieszkańcami. Zaprezentowaliśmy proponowane warianty przebiegu obwodnic, do których można było zgłaszać uwagi i wnioski. Zostaną one przeanalizowane na etapie dalszych prac projektowych.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29

W październiku 2017 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla tej inwestycji. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.

Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego. Stanowi także jeden z istotnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej Polski.

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31

W październiku 2018 r. zawarliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z jej przygotowaniem i realizacją.

Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego z Republiką Federalną Niemiec na Odrze (DK22) w ramach zadania komplementarnego.

Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

We wrześniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą MOSTY Katowice na opracowanie STEŚ-R. Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie.

Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta.

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

Od września 2020 r. firma MOSTY Katowice pracuje nad STEŚ-R dla tej inwestycji. Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2.

Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Co istotne, dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

Prace nad STEŚ-R trwają od października 2020 r. Prowadzi je firma Multiconsult Polska. Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

Planowana obwodnica wiąże się z budową nowego odcinka drogi krajowej nr 12 relacji Głogów - Leszno, stanowiącej obwodnicę miasta Wschowa i m. Dębowa Łęka.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Wpisuje się ona w szereg zadań, jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

Lepsze parametry dróg oraz poprawa bezpieczeństwa

Cztery ciągi dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla tych zadań. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie drogi krajowej do standardu drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego. Jezdnia będzie miała na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań, ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych m. in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów i wiele innych rozwiązań, wynikających z lokalnych uwarunkowań.

Co szczególnie istotne, inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). O tym, że kładziemy nacisk na sukcesywną poprawę BRD świadczy również fakt, że każdego roku realizujemy wiele zadań punktowych w celu likwidacji miejsc kolizyjnych, np. przebudowując skrzyżowania.

Obecnie na etapie przygotowania mamy dwadzieścia cztery odcinki dróg, na których zamierzamy zrealizować powyższe założenia. W podziale na szlaki drogowe:

DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km i łącznej wartości blisko 275 mln zł,

DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km i łącznej wartości 796 ml zł (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),

DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km i łącznej wartości 190 mln zł,

DK27 - sześć odcinków o łącznej długości 42,6 km i łącznej wartości 372 mln zł,

DK32 - odcinek o długości 0,5 km i wartości 8 mln zł (poprawa BRD - przebudowa skrzyżowania na rondo),

DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 3,7 km i łącznej wartości 53 mln zł,

DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km i wartości 43 mln zł.

{"register":{"columns":[]}}