W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Gotowy pierwszy z czterech odcinków A18

15.09.2022

Otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać drogę kierowcom w pełnym przekroju 2+2. Prace budowalne na pozostałych odcinkach zakończą się w przyszłym roku.

Autostrada A18 z widoczną na pierwszym planie tablicą kierunkową (Legnica, Wrocław), na dalszym planie widoczne duże przejście dla zwierząt.

To ponad 20 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Ruch między węzłami Żary Zachód i Iłowa będzie stopniowo puszczany po obu jezdniach w pełnym przekroju, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu, m.in. betonowych zapór rozdzielających kierunki jazdy. Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni. 

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18, na docinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18, w kierunku granicy państwa w Olszynie, o parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km o parametrach autostrady. 

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.   

Zakres prac

Odcinek pomiędzy węzłami Żary Zachód i Iłowa realizowany był w systemie Buduj. Umowa na roboty została podpisana 14 listopada 2019 r. z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł. 

Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana, na jej miejscu położona została nowa, a jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. Wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe. 

Z budowlanej kuchni

Do budowy nowej nawierzchni, korpusu drogi, obiektów inżynierskich i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) wykorzystano m.in.: 

  • 113 tys. kubików mieszanki betonowej, z czego 100 tys. zużyto do wykonania nawierzchni drogi, a 13 tys. do budowy obiektów mostowych. To ponad połowa ilości zużytego betonu do budowy jednego z najwyższych budynków w Polsce – Sky Tower. 
  • 2,5 tys. ton stali, z czego 500 ton stanowiły elementy konstrukcji nawierzchni (dyble, kotwy, zbrojenie), a 2 tys. pochłonęły konstrukcje obiektów mostowych. To stanowi blisko jedną czwartą ilości wykorzystanej stali do budowy Stadionu Narodowego. 

W okresie największej mobilizacji pracowało na budowie blisko 400 osób, z wykorzystaniem 200 jednostek sprzętowych (m.in. koparek, dźwigów, rozkładarek, palownic, walców, kafarów, zagęszczarek). 

W lipcu ubiegłego roku ułożyliśmy półkilometrowy odcinek testowy nawierzchni betonowej. Odcinek próbny układa się w celu sprawdzenia czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o wymaganych parametrach. Posłużył on do pobrania próbek i wykonania badań. Sprawdziliśmy m.in. wytrzymałość na ściskanie, zginanie i rozciąganie oraz mrozoodporność, a także równość podłużną, poprzeczną i współczynnik tarcia. 

Postęp prac można było na bieżąco obserwować na stronie kontraktu: https://przebudowa-a18odc2.pl/

Pozostałe odcinki w przyszłym roku

Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości 50 km:  

  • granica państwa w Olszynie - Żary, 
  • Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego, 
  • granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice. 

Wszystkie mają zostać ukończone jesienią przyszłego roku. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}