W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje dofinansowane ze środków UE zrealizowane w województwie lubuskim

29.04.2024

W ostatnim dwudziestoleciu ze wsparciem środków unijnych powstała niemal cała droga ekspresowa S3 w województwie lubuskim, a także jezdnia północna autostrady A18. Obok autostrady A2, to drogi o największym natężeniu ruchu oraz znaczeniu gospodarczo-społecznym w regionie.

slider

Komunikacja, bezpieczeństwo i komfort

Głównym celem wszystkich projektów, z punktu widzenia polityki transportowej, było zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej terenów, przez które przebiegają nowe połączenia drogowe, a także spójność i kompletność sieci drogowej. Natomiast z punktu widzenia społeczno-gospodarczego to przede wszystkim stworzenie bezpiecznej sieci dróg szybkiego ruchu o większej przepustowości i komforcie jazdy, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra miast i poprawa warunków życia mieszkańców. Dziś podróż między stolicami województwa zajmuje nieco ponad godzinę, natomiast zanim powstała droga S3 trzeba było zaplanować minimum dwie. 

Korzyści dla mieszkańców województwa i kierowców spoza regionu

Realizacja ogromnego projektu infrastrukturalnego pt. budowa drogi ekspresowej S3, o który zabiegano przez wiele lat, stała się możliwa dzięki wsparciu środków unijnych. Budowa nowej drogi z północy na południe, pozwoliła na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miast. Przejazd przez Gorzów Wielkopolski, Skwierzynę, Świebodzin, Sulechów, Zieloną Górę czy Nową Sól, nie wspominając o mniejszych miastach i miasteczkach, dla kierowców był wcześniej sporą uciążliwością i ogromną stratą czasu. Dla mieszkańców udręką. Ruch tranzytowy w mieście powodował korki, hałas, większe zanieczyszczenie powietrza i zagrożenie dla pieszych. A natężenie ruchu ciągle rosło. Nowa droga odmieniła warunki życia wielu ludzi. Jej znaczenie społeczne jest olbrzymie. 

Dobra infrastruktura podstawą rozwoju gospodarczego…

Droga ekspresowa S3 jest nazywana przez mieszkańców i samorządowców kręgosłupem województwa lubuskiego, ze względu na swoją lokalizację i relację północ – południe, a także ze względu na swoją fundamentalną rolę w rozwoju regionu.   

Zwiększenie dostępności terenów, poprzez podwyższenie jakości i klasy drogi, to większe możliwości rozwoju gospodarczego przez np. tworzenie stref gospodarczych w okolicach węzłów drogowych, co dziś jest doskonale widoczne. Wraz z budową drogi powstały lub rozwinęły się już istniejące strefy przy wszystkich większych miastach leżących przy drodze S3. Szczególnie zwracają uwagę powstałe w ostatnich latach ogromne centra dystrybucyjne przy Świebodzinie i Sulechowie. 

S3 dzięki połączeniu z autostradą A2 (relacji wschód – zachód), na węźle drogowym Jordanowo, stworzyła również doskonały korytarz transportowy, zwiększając potencjał gospodarczy regionu. 

…inwestycja w ochronę środowiska…

To również realizacja celów związanych z ochroną środowiska poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań pozwalających na migrację i ochronę zwierząt, zachowanie naturalnych warunków gruntowo-wodnych, czy też zabezpieczenie mieszkańców pobliskich terenów przed nadmiernym hałasem powodowanym przez ruch drogowy. 

Województwo lubuskie jest najbardziej zalesionym województwem w kraju. Obszar pokryty lasami przekracza ponad 50 procent powierzchni regionu. Przeważające leśne zagospodarowanie terenu, po którym została poprowadzona droga S3, ma wpływ na skład gatunkowy i liczebność zwierząt dziko żyjących. W celu ochrony zarówno zwierząt, jak i podróżujących, droga została ogrodzona na całej długości. Aby jednak umożliwić zwierzętom migrację, w ramach budowy drogi, powstały górne i dolne przejścia dla zwierząt zarówno tych dużych, jak jelenie czy łosie, jak i tych małych np. płazów.  

Jednym z charakterystycznych, na lubuskim odcinku drogi S3, elementów służących ochronie zwierząt są zielone siatki, zamontowane wzdłuż drogi na słupach o wysokości 4 m. Jest to konstrukcja, która służy ochronie nietoperzy przed zderzeniem z szybko jadącymi samochodami. Siatki te powstały z uwagi na znajdujący się przy drodze (niedaleko Międzyrzecza) jeden z największych rezerwatów nietoperzy w Europie. Od listopada do marca każdego roku w podziemiach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego zimuje około 30 tysięcy nietoperzy, w tym gatunków znajdujących się pod ścisłą ochroną. 

… i kulturę

Przed wpuszczeniem na teren budowy ciężkich maszyn budowalnych, teren jest badany przez archeologów, którzy sprawdzają czy ziemia nie kryje cennych przedmiotów sprzed lat. Znakomite odkrycia jakich dokonano podczas akcji wykopaliskowej na stanowiskach zlokalizowanych przy Jordanowie (S3), stanowiły obiekt żywego zainteresowania nie tylko miejscowej prasy, ale i środowiska naukowego jeszcze w czasie trwania badań. Z kolei ilość pozyskanego materiału, w tym groby szkieletowe, pozwoliła na przygotowanie wystawy. Efekty pracy archeologów można było zobaczyć w Muzeum Regionalnym w Świebodzinie, położonym zaledwie 10 km od miejsca prowadzenia prac. Rezultaty badań stanowią znaczący wkład w poszerzenie wiedzy o pradziejach Ziemi Lubuskiej. 

Natomiast podczas prac związanych z budową drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu S3 natrafiono na szkielet nosorożca sprzed 125 tys. lat. Prawdopodobnie utonął tu w jeziorze, którego pozostałości zostały odkryte podczas prac budowalnych. To jedyny tak kompletny szkielet nosorożca znaleziony w Polsce. Z badań wynika, że była to samica. Od swojej łacińskiej nazwy „stephanorhinus” otrzymała imię Stefania i od 2016 roku stała się symbolem promocyjnym Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie można ją również oglądać na muralu, który zdobi ścianę kamienicy wpisanej do rejestru zabytków. 

Perspektywa 2000-2006 Fundusz Spójności…

…to budowa drugiej jezdni drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna – Golnice. Był to pierwszy etap budowy autostrady A18. W ramach tego zadania do istniejącej jezdni południowej dobudowana została druga, północna na odcinku Królów - Golnice oraz przebudowana północna jezdnia odcinka Olszyna - Królów w celu poszerzenia jej do 11 m oraz dostosowania do wymogów nacisku 115 kN/oś. Wpłynęło to na większą przepustowość oraz zmniejszenie liczby wypadków. Droga została również ogrodzona, co pozwoliło zminimalizować ilość zdarzeń z udziałem zwierząt. 

Ponadto w ramach projektu przebudowano odcinek drogi krajowej nr 12 Trzebiel – Królów o długości 4,5 km.   

  • Wartość projektu: 70,3 mln euro 
  • Wartość dofinansowania: 52,7 mln euro 

Perspektywa 2007-2013 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko…

…to ekspresowe połączenie stolic województwa. Wybudowaliśmy wtedy dwujezdniową drogę ekspresową S3 pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim i Sulechowem. Projekt składał się z dwóch odcinków od Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza oraz od Międzyrzecza do Sulechowa. Łączna długość obu odcinków to blisko 80 km.  

  • Wartość projektu wyniosła: 2 069 716 185,86 złotych 
  • Kwota dofinansowania z UE: 1 501 257 199,23 złotych 

Perspektywa 2014-2020 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Zrealizowaliśmy wówczas z pomocą środków unijnych dwa duże projekty infrastrukturalne. 

Wybudowaliśmy drugie jezdnie drogi ekspresowej S3 na odcinkach, które funkcjonowały jako jednojezdniowe tj.:  

  • obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego o długości 11,25 km, 
  • obwodnicy Międzyrzecza o długości 6,37 km, 
  • Sulechów – Nowa Sól o długości 44 km. 

 

  • Wartość projektu: 1 294 225 094,45 złotych 
  • Kwota dofinansowania z UE: 603 858 346,02 złotych 

 

Wybudowaliśmy nowe połączenie ekspresowe, czyli drogę S3, pomiędzy Nową Solą i Kaźmierzowem (dolnośląskie) o długości 33,3 km.  

  • Wartość projektu: 915 817 502,15 złotych 
  • Kwota dofinansowania z UE: 502 766 255,25 złotych 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}