W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny odcinek A18 gotowy

27.07.2023

Otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka DK18. Odcinek zaczyna się sto pięćdziesiąt metrów za węzłem Olszyna, a kończy się ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód. To 11 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii asfaltowej.

Autostrada A18 - duże przejście dla zwierząt

Obie jezdnie w pełnym przekroju będą udostępniane kierowcom stopniowo, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu. Cała operacja zajmie około dwóch tygodni. Przełożenie ruchu umożliwi także dokończenie prac na początkowym - blisko 600-metrowym, fragmencie trasy, od mostu granicznego do węzła Olszyna. Prace budowalne na pozostałych odcinkach zakończą się w tym roku.

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.

Zakres prac

To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule Projektuj i buduj. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Długość całego odcinka to 11 km. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 138,5 mln zł.

Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i wykorzystana do wykonania podbudowy pod nową nawierzchnię. Jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. W ramach zadania przebudowany został węzeł drogowy Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12, wybudowane zostało jedno górne przejście dla zwierząt oraz cztery wiadukty wzdłuż autostrady.

Pozostałe odcinki w tym roku

Prace budowlane trwają jeszcze na dwóch pozostałych odcinkach o łącznej długości blisko 38 km:

  • Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
  • granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice. (21,5 km)

Wszystkie odcinki mają zostać ukończone w tym roku.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}