W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odstąpiliśmy od umowy na budowę ronda w Trzcielu z przyczyn niezależnych od GDDKiA

12.09.2022

Inwestycja jest częścią budowy obwodnicy tego miasta w ciągu drogi powiatowej, której inwestorem jest Powiat Międzyrzecki. W ramach czterostronnego porozumienia GDDKiA odpowiadała za budowę ronda na skrzyżowaniu obwodnicy Trzciela z DK92. Warunki porozumienia nie zostały jednak dotrzymane przez jedną ze stron i realizacja inwestycji stała się niemożliwa.

Zdjęcie z lotu ptaka. Droga krajowa otoczona polami i fragmentami lasu, na drodze jadące samochody. Widoczne miejsce z rozpoczętymi pracami budowlanymi.

Czterostronne porozumienie

3 lutego 2021 r. podpisaliśmy porozumienie, którego celem jest przebudowa drogi powiatowej 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy, budowa obwodnicy Trzciela oraz ronda na skrzyżowaniu z DK92. Stronami porozumienia są: Samorząd Województwa Lubuskiego, Powiat Międzyrzecki, Gmina Trzciel i GDDKiA. 

Przedsięwzięcie zostało podzielone na następujące zadania: 

  1. Przebudowa drogi powiatowej nr 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy 
  2. Budowa obwodnicy miasta Trzciel w ciągu drogi powiatowej nr 1339F 
  3. Budowa skrzyżowania obwodnicy z drogą krajową nr 92 
  4. Przebudowa drogi powiatowej nr 1339F na odcinku o długości blisko 400 m (poza pasem drogowym drogi krajowej nr 92) 

Dwa pierwsze miały być realizowane przez Powiat Międzyrzecki, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia. Dwa kolejne to zadania GDDKiA. Projekt na cały zakres inwestycji został wykonany na zlecenie inwestora, czyli Powiatu Międzyrzeckiego. 

Błędne założenia w projekcie

18 maja 2021 r., realizując zobowiązania zawarte w porozumieniu, podpisaliśmy umowę na budowę ronda na DK92 wraz z przebudową fragmentu drogi powiatowej. Umowa została zawarta z firmą Strabag Infrastruktura Południe i opiewała na kwotę ponad 11 mln zł.  

Błędne założenia projektowe uniemożliwiły jednak realizację robót w zastanych na placu budowy warunkach gruntowych. Wykonawca zgłosił ten problem w lipcu ubiegłego roku, już podczas realizacji robót ziemnych, a GDDKiA natychmiast przekazała inwestorowi, domagając się korekty dostarczonego projektu. Mimo wielu spotkań i monitów, problem nie został rozwiązany.  

W wyniku długotrwałego przestoju wykonawcy, koniecznych do wykonania robót nieprzewidzianych w projekcie oraz wzrostu cen materiałów zwiększyły się niemal dwukrotnie koszty realizacji inwestycji. Pomimo to w dalszym ciągu podejmowaliśmy starania zmierzające do zrealizowania zadania, do którego zobowiązaliśmy się, podpisując porozumienie. 

Powiat rozwiązał umowę

16 sierpnia br. otrzymaliśmy informację o odstąpieniu przez Powiat Międzyrzecki od realizacji umowy z wykonawcą robót na przebudowę drogi powiatowej oraz budowę obwodnicy Trzciela - zakresu działań, do którego realizacji Powiat zobowiązał się w podpisanym porozumieniu. To bardzo podważyło zasadność kontynuowania prac przy budowie ronda na DK92, które miało stanowić włączenie planowanej obwodnicy Trzciela do drogi krajowej, na obecnych warunkach i w oparciu o wadliwy projekt dostarczony przez inwestora. 

Odstąpiliśmy od umowy na budowę ronda

W obecnej sytuacji jedynym rozsądnym, ekonomicznie uzasadnionym i leżącym w interesie publicznym rozwiązaniem było odstąpienie GDDKiA od umowy z firmą Strabag Infrastruktura Południe. Nie zamyka to możliwości powrotu do realizacji ronda wraz z przebudową fragmentu drogi powiatowej. Wcześniej jednak rozwiązania projektowe muszą zostać dostosowane do warunków gruntowych na terenie budowy, a Powiat Międzyrzecki przystąpić do realizacji swojego zakresu robót, bez którego realizacja inwestycji w zakresie GDDKiA jest bezzasadna.

{"register":{"columns":[]}}