Poznaliśmy chętnych do realizacji obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki
26.02.2025
W przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 12 złożone zostały trzy oferty. Dwie z nich mieszczą się w założonym przez nas budżecie. Rozpoczęliśmy analizę otrzymanych dokumentów.
Najkorzystniejszą ofertę wybierzemy w wyniku oceny przeprowadzonej na podstawie trzech kryteriów. Pierwszym z nich jest cena, której waga wynosi 60 proc. Pozostałe dwa to kryteria pozacenowe, dotyczące wydłużenia okresu gwarancji jakości, o łącznej wadze 40 proc.
Najtańszą propozycję realizacji zadania, opiewającą na kwotę 158 350 669,55 zł, otrzymaliśmy od spółki Mirbud. Drugą w kolejności, o wartości 179 526 160,44 zł, przedstawiła spółka Budimex. Natomiast najdroższą ofertę złożył Strabag Infrastruktura Południe, który swoją pracę wycenił na 201 330 135,51 zł. Kwota, jaką zabezpieczyliśmy na realizację zadania, to 192 119 660 zł.
Wszyscy wykonawcy zaoferowali maksymalne, możliwe przedłużenie okresu gwarancji jakości w ramach kryteriów pozacenowych.
Zakres inwestycji
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie, w pierwszej kolejności, opracowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudowanie nowej drogi o długości 7,3 km w ciągu DK12.
Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi ograniczenie ruchu tranzytowego przebiegającego przez Wschowę i pobliską Dębową Łękę, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo ich mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Nowa droga rozpoczynać się będzie od skrzyżowania z DK12, na południe od Wschowy, w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków i będzie biec w kierunku wschodnim i północno-wschodnim do połączenia z ul. Jedności (droga powiatowa Wschowa – Siedlnica) i ul. Kolejową (droga wojewódzka nr 305). Następnie droga przecinać będzie linię kolejową nr 14, skąd obwodnica biec będzie dalej w kierunku północno-wschodnim, aż do włączenia z istniejącą DK12 za Dębową Łęką. Obwodnica położona będzie w zdecydowanej większości na terenie województwa lubuskiego, nieznacznie zahaczając o województwo wielkopolskie.