W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic - stan realizacji w woj. lubuskim

13.09.2021

Sześć obwodnic powstanie na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100). Jedna z nich, obwodnica Strzelec Krajeńskich, jest już w fazie realizacji. Dla pozostałych pięciu trwają prace przygotowawcze. Łączna długość wszystkich obwodnic to ponad 47 km.

Plan orientacyjny z planowanym przebiegiem obwodnicy Kostrzyna nad Odrą, wariant poprowadzony po stronie zachodniej miasta.

Miasta odetchną

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu ciężkiego i tranzytowego z obszarów zabudowanych, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Ale inwestycje w ramach PB100 to również przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów i zapewnienie komfortu jazdy.

W przygotowaniu

Pięć obwodnic - Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - jest obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R).

Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29

W październiku 2017 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R. 12 lutego br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie powinno nastąpić jeszcze w bieżącym roku.

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most jest niewystarczający dla bieżących i prognozowanych natężeń ruchu.

Odcinek ten jest kluczowym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego, a także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej Polski.

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31

W październiku 2018 r. zawarliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. Ze względy na transgraniczne oddziaływanie inwestycji, w procedurze udział będzie brała również strona niemiecka. Wpływa to na czas postępowania. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego na Odrze z Republiką Federalną Niemiec, w ciągu drogi krajowej nr 22, w ramach zadania komplementarnego.

Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

We wrześniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą MOSTY Katowice na opracowanie STEŚ-R. Wskazane zostały warianty przebiegu do dalszych opracowań. Jesienią br. planowane jest przeprowadzenie spotkań informacyjnych.

Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy granicą z Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 i Trójmiasta.

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

Od września 2020 r. firma MOSTY Katowice pracuje nad STEŚ-R. Wskazane zostały warianty przebiegu do dalszych opracowań. Jesienią br. planowane jest przeprowadzenie spotkań informacyjnych.

Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3. Dzięki obwodnicy zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

Prace nad dokumentacją STEŚ-R trwają od października 2020 roku. Prowadzi je firma Multiconsult Polska. Wskazane zostały warianty przebiegu do dalszych opracowań. Jesienią br. planowane jest przeprowadzenie spotkań informacyjnych.

Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

Planowana obwodnica dotyczy budowy nowego odcinka drogi krajowej nr 12 relacji Głogów - Leszno, stanowiącej obwodnicę miejscowości Wschowa i Dębowa Łęka.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Wpisuje się ona w szereg zadań, jakie są planowane na DK12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

W realizacji

27 maja br. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. Jest to pierwsza z sześciu inwestycji w ramach PB100 w województwie lubuskim, dla której została podpisana umowa na realizację. Umowa o wartości 78 mln złotych została zawarta z firmą Colas Polska. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r.

Wykonawca musi:

  • wykonać projekt,
  • uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
  • zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22.

Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt.

Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj.

Droga krajowa nr 22 jest jedyną trasą przejazdu przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez obszar zabytkowy, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Ponadto fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.

Materiały

Pismo do samorządów
ZG.pdf 1.72MB
{"register":{"columns":[]}}