Zima na drogach krajowych - co warto wiedzieć?
21.11.2025
W woj. lubuskim pojawiły się pierwsze opady śniegu i ujemne temperatury, a wraz z nimi nasz sprzęt do zimowego utrzymania. Przypominamy najważniejsze informacje, które pomogą bezpiecznie podróżować w rozpoczynającym się sezonie zimowym.
Pracujemy dla Twojego bezpieczeństwa
Odśnieżamy i zwalczamy śliskość przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Zanim spadnie śnieg, podejmujemy działania prewencyjne – posypujemy drogi solą, aby ograniczyć ryzyko gołoledzi. Nasz sprzęt wyjeżdża na drogi jeszcze przed opadami, a gdy śnieg zaczyna padać, rola kierowców też jest ważna: prowadząc samochód powinni korzystać ze wszystkich pasów ruchu, aby sól szybciej działała. Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną.
Jak utrzymujemy drogi
Cała sieć dróg krajowych jest objęta jednolitymi standardami:
-
Standard I – najważniejsze drogi międzynarodowe i krajowe. W woj. lubuskim są to drogi S3, A18 i DK92. Odśnieżamy całą szerokość jezdni łącznie z poboczami utwardzonymi, nie dopuszczamy do warstwy zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
-
Standard II – drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. W Lubuskiem są nimi pozostałe drogi krajowe, poza fragmentem DK12 w okolicach Wschowy. Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
-
Standard III – drogi o mniejszym znaczeniu. W naszym regionie jest to DK12 w okolicach Wschowy. Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
Przy ekstremalnych warunkach pogodowych – zawiejach, zamieciach czy burzach śnieżnych – osiągnięcie docelowych standardów może być trudniejsze.
Dodatkowe środki bezpieczeństwa
W miejscach szczególnie niebezpiecznych – przed mostami, wiaduktami oraz tam, gdzie może wystąpić oszronienie jezdni i lokalna śliskość – ustawiliśmy oznakowanie ostrzegawcze A–32 „oszronienie jezdni”, czyli popularną „śnieżynkę”.
Przy drogach krajowych na terenie woj. lubuskiego działa 41 stacji wczesnego ostrzegania przed gołoledzią. Stacje wyświetlają aktualną temperaturę i ostrzeżenia o śliskości. Większość stacji jest wyposażona w kamery, dzięki czemu możemy monitorować warunki na drodze w czasie rzeczywistym. Dane ze stacji oraz komunikaty z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej są dodatkowym źródłem informacji dla naszych służb drogowych oraz kierowców.
Dlaczego droga nie jest od razu czarna
Podczas intensywnych opadów śniegu jezdnia szybko pokrywa się śniegiem, nawet po przejeździe pługu. Efekt naszych działań widać dopiero po ustaniu opadów. Na drogach wielopasmowych prawy pas zwykle szybciej staje się czarny – to zasługa większej liczby przejeżdżających pojazdów.
Kierowco! Chcesz przejechać – przepuść
Nasze pojazdy do zimowego utrzymania dróg poruszają się z prędkością ok. 40–50 km/h, odśnieżają i posypują całą szerokość jezdni. Używają żółtych świateł – pełnią rolę zbliżoną do służb porządkowych.
Prosimy – nie utrudniaj nam pracy. Zajeżdżanie drogi czy spychanie pojazdów z trasy to zagrożenie życia i zdrowia.
Sprawdź warunki na drogach
Aby dobrze przygotować się do podróży warto sprawdzić aktualne warunki na drogach. Zachęcamy do korzystania z naszej strony: drogi.gddkia.gov.pl oraz całodobowego numeru Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
Materiały
Mapa zimowe utrzymanie drógMapa_ZUD_2025.pdf 1.82MB