W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jakość pod szczególną kontrolą

27.08.2021

Dwa odcinki testowe na budowanej A18 zostały poddane badaniom jakościowym. Poznaliśmy już wyniki dotyczące pierwszego z nich. Badania drugiego jeszcze trwają.

Na zdjęciu widać świeżo ułożoną mieszankę mineralno-asfaltową i 4 walce drogowe zagęszczające masę. Obok jednego walca pracujący robotnicy. W oddali widać las.

Pierwszy odcinek próbny nawierzchni betonowej, o długości 500 m, został ułożony w lipcu między węzłem Żary Zachód a węzłem Iłowa w ramach drugiego etapu budowy A18. Wykonanie tego odcinka zajęło wykonawcy nieco ponad dobę, a prace odbyły się w trybie ciągłym.

W drugiej połowie sierpnia został natomiast wykonany odcinek próbny nawierzchni bitumicznej (nazywanej potocznie asfaltową) o długości ponad 200 m w pobliżu węzła Żary Zachód.

Dwa odcinki, dwie technologie

Na wykonanie prac związanych z nawierzchnią betonową, czyli ostatnią warstwą konstrukcji drogi (realizowanej w technologii betonowej), składa się m.in.:

  • ułożenie geowłókniny jako warstwy poślizgowej i drenażowej,
  • wykonanie nawierzchni betonowej w dwóch warstwach - dolnej i górnej,
  • teksturowanie powierzchni ułożonego betonu w celu uzyskania odpowiedniej szorstkości nawierzchni,
  • nacięcie szczelin dylatacyjnych*,
  • uszczelnienie szczelin.

Nawierzchnię bitumiczną również układa się w dwóch warstwach, każda o grubości 9 cm. Technologia wykonania w pierwszej kolejności zakłada spryskanie podłoża emulsją asfaltową oraz mleczkiem wapiennym, w celu uzyskania odpowiedniego połączenia warstw podbudowy. Następnie rozkładana jest pierwsza warstwa z mieszanki mineralno-asfaltowej na pełną szerokość około 11 m oraz zagęszczana przez cztery walce stalowe o ciężarze 10 i 12 ton. Ułożenie kolejnej warstwy również jest poprzedzone skropieniem emulsją asfaltową oraz mleczkiem wapiennym.

Co sprawdzamy

Odcinki próbne układa się w celu sprawdzenia czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o pożądanych parametrach. Jeśli szereg wykonanych badań potwierdzi odpowiednią jakość wykonanej nawierzchni, wówczas wykonawca dostanie zielone światło do jej ułożenia na pozostałym fragmencie realizowanego odcinka drogi. I choć reżim układania nawierzchni betonowej jest znacznie bardziej rygorystyczny niż przy nawierzchni bitumicznej, to w obu przypadkach wyniki jakościowe nie mogą budzić żadnych zastrzeżeń.

Jeszcze przed ich ułożeniem mieszanki badane są pod kątem konsystencji, zawartości powietrza czy gęstości. Natomiast w przypadku nawierzchni betonowej, po upływie 28 dni od ułożenia, sprawdzana jest m.in. wytrzymałość na ściskanie, zginanie i rozciąganie, a także mrozoodporność. Nawierzchnia badana jest również pod kątem takich parametrów jak równość podłużna i poprzeczna czy współczynnik tarcia. W przypadku nawierzchni bitumicznej takie badania można wykonać wcześniej.

Przede wszystkim jakość

Konsekwentnie egzekwujemy jakość prac realizowanych na inwestycjach. W każdym województwie funkcjonuje specjalistyczne, akredytowane laboratorium GDDKiA, którego rolą jest m.in. weryfikacja jakości wbudowywanych materiałów i realizowanych robót. Sprawdzamy, czy przeznaczone do użycia materiały spełniają wymagania kontraktowe, opisane we właściwych dokumentach, takich jak normy, specyfikacje czy akty prawne.

Wyniki przeprowadzonych badań pierwszego z ułożonych odcinków, czyli nawierzchni betonowej, wyszły pozytywnie. Nie wskazano odchyleń od przyjętych norm. Na odcinku próbnym nawierzchni bitumicznej badania są w toku.

A18 - odcinki realizacyjne

Odcinek pierwszy (0+1) zaczyna się na granicy państwa, a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule Projektuj i buduj. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Długość odcinka to 11,6 km. Wartość umowy na projekt i roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł. 

Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. 14 listopada 2019 r. podpisaliśmy umowę na realizację zadania. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Długość odcinka wynosi 21,9 km. Wartość umowy na roboty to 254,1 mln zł. Jest on realizowany w systemie tradycyjnym - Buduj.

Trzeci odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym (Buduj). Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Wartość umowy na roboty wynosi 175,1 mln zł.

Czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. 

* Dylatacje, czyli celowo wykonane nacięcia/szczeliny w nawierzchni betonowej, które mają na celu eliminację bądź kontrolę pęknięć, powodowanych skurczem lub rozszerzaniem płyt betonowych pod wpływem zmian temperatury i wilgotności.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}