Jest umowa na realizację nowej obwodnicy w woj. podkarpackim
30.10.2025
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Pilzna. To jedna z trzech nowych obwodnic, jakie powstaną w ciągu DK73. Zakładamy, że kierowcy skorzystają z nowej drogi w 2029 r.
Wartość zawartego dziś kontraktu to prawie 88 mln zł. Wykonawca, Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, na realizację wszystkich prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie ma 35 miesięcy. Pierwsze 17 miesięcy to czas przeznaczony na wykonanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace budowlane powinny zająć do 18 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).
Przebieg
Obwodnica o długości 2,6 km rozpocznie się na skrzyżowaniu DK94 z DK73 w Pilźnie (ul. Lwowska), gdzie powstanie rondo. Nowa droga przekroczy rzekę Dulcza, omijając Pilzno od wschodu. Na końcowym odcinku włączy się poprzez rondo do istniejącej DK73 w Strzegocicach.
Zakres
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu dębickiego i przebiega przez tereny gminy miejsko-wiejskiej Pilzno. Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku wraz z infrastrukturą towarzyszącą (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego).
W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe (równoległe do trasy głównej) obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, chodniki, drogi dla rowerów oraz system zarządzania ruchem. Powstanie również most na Dulczy, a także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz zbiorniki retencyjne.
Cel inwestycji
Obwodnica Pilzna to jedna z trzech nowych obwodnic, które powstaną w ciągu DK73. Razem z obwodnicami Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc zmienią przebieg i wygląd drogi krajowej nr 73. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż DK73 należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju. Prowadzi ruch na kierunku północ-południe, od węzła Kielce Północ na S7 w Wiśniówce do Jasła. Droga ta ma też charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).