W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jest zgoda na budowę S19 na północny-zachód od Białegostoku

28.02.2024

Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Budowa ruszy jeszcze w marcu bieżącego roku.

Infografika dot. wydania ZRID dla S19 Krynice - Dobrzyniewo Białystok Zachód

Zadanie zrealizuje konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP. Umowa na projekt i budowę tego odcinka opiewa na kwotę 405,6 mln zł i została podpisana 19 maja 2021 roku. Uzyskanie decyzji ZRID trwało dłużej niż pierwotnie zakładaliśmy, gdyż ze względu na konflikt interesów białostocki RDOŚ musiał wyłączyć się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem GDOŚ, prowadził RDOŚ w Lublinie, który uzgodnił warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu Wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero dziś. 

Trudny fragment drogi

Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma 10,2 km długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.  

To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km. 

Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk. 

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA. 

Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026.  

Długa historia przetargu

Warto przypomnieć, że fragment Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które połączyliśmy w jeden przetarg i w jedno zadanie: 

* Dobrzyniewo – Białystok Zachód, na który przetarg został ogłoszony 28 lutego 2020 r., a unieważniony 22 kwietnia 2020 r. ze względu na oferty przekraczające budżet GDDKiA;  

* pododcinka Krynice – Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego odcinka i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie. 

S19 w województwie podlaskim 

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzieliliśmy na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):  

• Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;  

• Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;  

• Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana.   

• Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;  

• Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – mamy ZRID, w marcu rusza budowa;  

• Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;  

• Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;  

• Białystok Południe – Wojszki, ok.  11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;  

• Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;  

• Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;  

• Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;  

• Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;  

• Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;  

• Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – uzyskaliśmy ZRID; trwa budowa   

• obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – mamy ZRID, w marcu rusza budowa.  

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}