W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny krok do realizacji obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa na DK15

18.01.2024

Do Urzędu Miasta i Gminy Krotoszyn złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla ostatniej z ośmiu obwodnic zaplanowanych do budowy w woj. wielkopolskim. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic umowy na realizację podpisaliśmy już dla pięciu tras, a dwie kolejne są na etapie uzyskiwania DŚU.

mapka

Wybór wariantu optymalnego

W oparciu o analizę wielokryterialną: kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa, oznaczony jako wariant 2 (kolor niebieski).

Początek inwestycji znajduje się na południe od miejscowości Guzowice na terenie województwa dolnośląskiego. Obwodnica zmierza w kierunku północnym, gdzie przecina drogę powiatową 1414D. W tym miejscu zaprojektowane zostało skrzyżowanie umożliwiające zjazd z obwodnicy zarówno na drogę powiatową jak i na stary ślad drogi krajowej nr 15. Dalej obwodnica biegnie w kierunku północnym omijając miejscowości Cieszków oraz Zduny po stronie zachodniej. W rejonie Zdun zostało zaprojektowane skrzyżowanie z drogą powiatową, która prowadzi do Baszkowa. Powyższe skrzyżowanie odsunięto na zachód od linii energetycznej wysokiego napięcia, aby zachować funkcjonowanie ulicy Przemysłowej oraz oczyszczalni ścieków przy drodze gminnej 772372P.

Następnie obwodnica zmienia swój bieg w kierunku północno-zachodnim wchodząc tym samym na krótkim odcinku na obszar Natura 2000, ale omijając po stronie zachodniej tereny zabudowane Konarzewa, gdzie na przecięciu z drogą powiatową 5500P zaprojektowano skrzyżowanie. W dalszym przebiegu trasa prowadzi wiaduktem nad linią kolejową nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice i pomiędzy Krotoszynem a Lutogniewem, gdzie na przecięciu z DK36 zaprojektowano skrzyżowanie. Następnie trasa mija od wschodu Wróżewy i od zachodu Bożacin, przecinając linię kolejową nr 281 Oleśnica - Chojnice by włączyć się poprzez skrzyżowanie do istniejącej DK15. 

Długość projektowanej trasy wynosi 17,2 km. Wydana przez Urząd Miasta i Gminy Krotoszyn decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi. Pozwoli też na ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
 

Cel inwestycji

Dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.

Program budowy 100 obwodnic

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  Pięć z nich znajduje się w realizacji. Dla obwodnic Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego zostały zawarte umowy z wykonawcami na projekt i budowę. Wykonawcy w pierwszym etapie przygotowują projekt i występują z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu ZRID będę mogli przystąpić do budowy.

Obecne etapy realizacji obwodnic:

  • Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie druga połowa 2025 r.),
  • Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie IV kw. 2025 r.),
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
  • Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie III kw. 2024 r.),
  • Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Dla pozostałych trwa proces przygotowania:

  • Obwodnica Kalisza obecnie trwa procedowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  • Obwodnica Kamionnej, uzyskaliśmy DŚU. Po opracowaniu Koncepcji programowej, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}