W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny krok do realizacji obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki

14.12.2022

Dziś złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji (DŚU, decyzja środowiskowa) dla budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki. Podstawowym celem budowy tej obwodnicy jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. To kolejne przedsięwzięcie z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, które przechodzi do następnego etapu prac.

Droga jednojezdniowa w otoczeniu drzew w jesiennym słonecznym klimacie. Na drodze czerwony samochód osobowy.

Decyzja środowiskowa jest kluczowa w przygotowaniu inwestycji

Do Burmistrza Miasta i Gminy Wschowa złożyliśmy wniosek o DŚU. Decyzja ta wydawana jest w postępowaniu administracyjnym, podczas którego prowadzone są także konsultacje społeczne. Jest bardzo ważna, bez niej nie powstałaby jakakolwiek droga. Zatwierdza ona najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi, dla którego prowadzone będą dalsze, bardziej szczegółowe prace projektowe. 

Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwia dokończenie drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wykonaniem elementów koncepcji programowej (STEŚ-R), czyli: 

  • uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego przez określenie szczegółowego zakresu rozwiązań geometrycznych dróg, konstrukcji drogowych obiektów inżynierskich, granic terenu zadania inwestycyjnego oraz przedmiaru robót i kosztorysu dla kluczowych elementów przedsięwzięcia, 
  • określenie wytycznych dla projektu budowlanego, 
  • sporządzenie analizy wielokryterialnej dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji. 

Głos lokalnej społeczności jest dla nas ważny

Podczas przygotowania i realizacji inwestycji kluczowy jest głos obywateli, samorządów i organizacji pozarządowych, dlatego podczas wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzamy konsultacje społeczne.  Należy pamiętać, że składając wniosek o DŚU wskazujemy kilka wariantów przebiegu, w tym wariant preferowany, co jest wynikiem wcześniejszych prac przygotowawczych. 

Prace nad STEŚ-R dla obwodnicy Wschowy i sąsiedniej Dębowej Łęki trwają od października 2020 r. Realizuje je firma Multiconsult Polska. Po spotkaniu informacyjnym z lokalną społecznością we wrześniu ubiegłego roku, na którym przedstawiliśmy propozycje przebiegu drogi, otrzymaliśmy ponad pięćdziesiąt opinii na temat zaproponowanych wariantów. Nie było wśród nich ani jednego głosu przeciw budowie obwodnicy. 

W wyniku dalszych opracowań, we wniosku o wydanie DŚU przedstawiliśmy proponowane warianty przebiegu nowej drogi (mapa) i wskazaliśmy wariant preferowany. To wariant 1b, omijający Wschowę od południowo-wschodniej strony, a Dębową Łękę od południa i włączający się za nią do obecnego przebiegu DK12. Odcinek ma mieć długość nieco ponad 7 km, a w jego ciągu mają zostać wybudowane trzy skrzyżowania. Jest to wariant najkorzystniejszy również pod kątem środowiskowym. 

Program budowy 100 obwodnic

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki jest jedną z sześciu zaplanowanych do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe obwodnice to: 

  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, która jest już na etapie realizacji, 
  • Krosna Odrzańskiego w ciągu DK 29, dla której wiosną tego roku wydana została DŚU, 
  • Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Dobiegniewa w ciągu DK22 i Przytocznej w ciągu DK24, które są obecnie w fazie opracowywania STEŚ-R. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}