Powrót

Koźmin Wielkopolski bez ruchu tranzytowego

19.12.2025

Dzisiaj oficjalnie udostępniliśmy do ruchu obwodnicę Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Nowa trasa ma długość 5,9 km, a do dyspozycji kierowców jest po jednym pasie w obu kierunkach.

Widok nowej obwodnicy Koźmina – świeżo oddana do użytku droga z nowymi latarniami, biegnąca przez otwartą przestrzeń z widocznymi w tle turbinami wiatrowymi. Na jezdni porusza się ciężarówka przewożąca kabinę pojazdu, co symbolizuje rozpoczęcie ruchu na trasie.

Obwodnica łączy się z istniejącą siecią dróg poprzez dwa węzły – na początku i końcu inwestycji – umożliwiając bezpośrednie połączenie z DK15 oraz lokalnymi drogami powiatowymi. Trasa omija centrum Koźmina Wielkopolskiego, prowadząc przez tereny rolnicze na południe od miasta, co pozwala wyprowadzić ruch tranzytowy z obszaru zabudowanego. Inwestycja została zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa, komfortu podróży oraz odciążenie centrów miast od ciężkiego transportu. 

Wcześniej kierowcy zyskali cztery inne obwodnice w regionie:

  • Grzymiszewa w ciągu DK72 – udostępniona kierowcom 14 czerwca 2024 r., 
  • Strykowa w ciągu DK32 – udostępniona kierowcom 23 sierpnia 2024 r., 
  • Żodynia w ciągu DK32 – udostępniona kierowcom 27 maja 2025 r., 
  • Gostynia w ciągu DK12 – udostępniona kierowcom 12 grudnia 2025 r. 

Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w liczbach:

  • trzy obiekty mostowe, w które wbudowano 2532 m³ betonu, dostarczonego przez 300 betonowozów, 
  • w obiekty mostowe wbudowano 198,1 ton stali, a łączna długość prętów i drutów wyniosła 132 000 m – to jak pokonanie trasy z Warszawy do Łodzi, 
  • powstały 63 przepusty drogowe o łącznej długości 737,9 m, 
  • na ułożenie chodników, ścieżek i wysp wykorzystano 4985,6 m² kostki brukowej, co odpowiada 2,5 powierzchni rynku Koźmina Wielkopolskiego, 
  • wybudowano 90 650,31 m³ nasypów, czyli tyle, ile potrzeba do zasypania 24 basenów olimpijskich, 
  • na podbudowy zużyto 5122,82 m³ kruszyw – wystarczyłoby na półtora basenu olimpijskiego, 
  • wbudowano ok. 50 000 ton masy bitumicznej, którą dostarczyło blisko 2 000 ciężarówek, 
  • oznakowanie poziome zajmuje 5478,25 m², co odpowiada trzem rynkom Koźmina Wielkopolskiego, 
  • nasadzono 674 drzewa (klony, lipy, jesiony) oraz 3882 krzewy (irga pozioma, trzmielina japońska, jałowiec płożący) – łącznie 4556 sztuk roślin. 

To kolejny krok w rozwoju sieci obwodnic w Wielkopolsce. Kolejne lokalizacje są w postępowaniach przetargowych (obwodnice Kamionnej i Kalisza) oraz w przygotowywaniu (obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa). 

{"register":{"columns":[]}}