W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Łącznik i wiadukt - nowe połączenia wokół Opatowa

20.05.2025

Dziś (20 maja) udostępniamy dla jednej z relacji łącznik północny w ciągu DK74 do budowanej obwodnicy Opatowa. W poniedziałek oddaliśmy także do ruchu nowy wiadukt nad realizowaną S74 w Okalinie. To kolejne ułatwienia dla podróżujących, którzy już w następnym kwartale pojadą "opatowskim ringiem".

Łącznik północny DK74 - na zdjęciu z drona jednojezdniowa droga asfaltowa, na około zielone pola. Nad drogą wiadukt, do którego doprowadzone są drogi lokalne

Można wybrać trasę

Dziś we wczesnych godzinach popołudniowych wprowadzimy tymczasową organizację ruchu na 3-kilometrowym łączniku północnym w ciągu drogi krajowej nr 74 do obwodnicy Opatowa. Możliwy będzie przejazd nowym odcinkiem w relacji Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik - Lublin/Zamość i z powrotem. Na tym etapie łącznik stanowić będzie alternatywę dla już istniejących połączeń, częściowo odciążając inne drogi. Swoją podstawową funkcję zyska po oddaniu do użytkowania dużej obwodnicy Opatowa i budowanego w ramach inwestycji dwujezdniowego odcinka DK9 między dwoma węzłami na DK9 i S74 (węzeł Opatów). Wtedy, dzięki obwodnicy i łącznikowi, możliwe będzie całkowite ominięcie Opatowa na trasie Kielce - Lublin. 

Czasowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie za pomocą oznakowania kierunkowego. Na tablicach wskazane będą np. kierunki na Radom i Lublin, a do czasu wyprowadzenia stałej organizacji ruchu przekreślone zostaną kierunki na Kielce i Rzeszów. Na łącznik wjedziemy poprzez nowe ronda - na DK9 w Opatowie (okolice Zochcinka) i na DK74 w Adamowie. 

Kolejne ułatwienie

Istotnym ułatwieniem w ruchu lokalnym jest także udostępnienie wiaduktu w ciągu drogi gminnej nad budowaną S74 w Okalinie. Kierowcy korzystają z niego od poniedziałku (19 maja). Dzięki temu połączeniu okoliczni mieszkańcy nie będą już jeździć objazdem. 

Dla usprawnienia komunikacji wokół Opatowa otwarte zostały już cztery obiekty mostowe i trzy ronda. W ciągu ostatnich miesięcy otwarte zostały trzy wiadukty nad łącznikiem biegnące w ciągach dróg powiatowych (opatowskie ulice Ćmielowska, Lipowska, Graniczna). Można korzystać również z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej w Tomaszowie nad budowaną w ramach dużej obwodnicy DK9. Wprowadzone zmiany organizacji ruchu znacznie ułatwiły komunikację lokalną, szczególnie tę zbiorową, skracając czas przejazdu. Mieszkańcy tych rejonów nie muszą już korzystać z objazdów. Do dyspozycji podróżujących pozostają także trzy ronda - na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w Opatowie, na skrzyżowaniu łącznika z istniejącą DK74 w Adamowie i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie. 

Ważny etap robót

Również w tym tygodniu planowany jest kolejny etap robót na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74. Na trasie głównej rozpocznie się układanie ostatniej, wierzchniej warstwy ścieralnej nawierzchni. Poprzednie warstwy bitumiczne - podbudowa i wiążąca - ułożone zostały w ponad 90 proc. Roboty nawierzchniowe kontynuowane będą także na obiektach mostowych. Kolejnym planowanym do udostępnienia obiektem jest wiadukt w ciągu DK74 nad S74 w Jałowęsach. Całą obwodnicą i łącznikiem we wszystkich relacjach powinniśmy pojechać w III kwartale br. 

Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). 

Informacje o inwestycjach

Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa budowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, po zakończeniu prac na dużej obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstały obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.  Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. 

{"register":{"columns":[]}}