W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowa decyzja środowiskowa dla fragmentu Via Carpatii na Podlasiu

03.08.2023

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku ustalił środowiskowe uwarunkowania dla budowy drogi ekspresowej S19 Choroszcz - Ploski wraz z budową DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka.

S19
Dlaczego potrzebujemy nowej DŚU?
  • 4 września 2018 r. - złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na odcinek S19 Choroszcz - Plosk do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku
  • 14 sierpnia 2019 r. - otrzymaliśmy DŚU, od której wpłynęły odwołania, które rozpatrywał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ)
  • 4 czerwca 2021 r. - GDOŚ uchyla w części decyzję RDOŚ, jednakże w większości utrzymuje ją w mocy, co pozwala o na kontynuowanie inwestycji
  • 8 lutego 2022 r. -  w wyniku skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzja GDOŚ i poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostają uchylone
  • 8 listopada 2022 r. - Naczelny Sąd Administracyjny oddala skargę kasacyjną GDDKiA utrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. Sprawa wraca do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie musi zająć się wnioskiem o wydanie DŚU
  • 21 lutego 2023 r. - składamy do RDOŚ w Białymstoku uaktualniony, zgodnie z wyrokami obu sądów administracyjnych, raport o oddziaływaniu na środowisko.
  • 20 marca 2023 r. - uzupełniamy dokumentację złożoną do RDOŚ
  • 31 lipca 2023 r. - RDOŚ po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego na podstawie wniosku z 4 września 2018 r., wydaje nową decyzję środowiskową nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności

 

W związku z uchyleniem przez Naczelny Sąd Administracyjny poprzedniej DŚU byliśmy zmuszeni do odstąpienia od kontraktów z wykonawcami realizującymi prace na odcinkach objętych uchyloną decyzją. Wobec wydania nowej DŚU, w trosce o interes Skarbu Państwa, GDDKiA będzie kontynuować rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami, aby w ramach istniejących instrumentów prawnych, po złożonych przez wykonawców wnioskach do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wypracować rozwiązania umożliwiające realizację kontraktów w jak najszybszym możliwym terminie. 

Równolegle GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, w przypadku, gdyby rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami nie przyniosły zakładanego rezultatu.

Procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji do wznowienia

Przed uchyleniem poprzedniej DŚU do Wojewody Podlaskiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na trzy odcinki S19: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65, a także Białystok Południe - Ploski (Wojszki). Wyrok NSA uniemożliwił dalsze procedowanie wniosków. Obecnie dokumentacja ta wymaga uzupełnienia o nowowydaną decyzję środowiskową.  Musimy ją także przeanalizować pod kątem uwzględnienia zapisów nowej decyzji środowiskowej oraz nowych przepisów techniczno-budowlanych. Uzupełniona dokumentacja pozwoli wojewodzie wydać decyzję ZRID dla odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe - Wojszki (skrócona wersja poprzedniego odcinka). 

Dla odcinka Wojszki - Deniski, obejmującego most na Narwi wraz z dojazdami, wydzielonego z dwóch pierwotnych odcinków Białystok Południe - Ploski i Ploski – Haćki, złożymy nowy wniosek o ZRID.

Zaawansowanie odcinków S19

Docelowo droga łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski, Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia integrującego systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.

S19 w woj. podlaskim:  

  • Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;    
  • Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;   
  • Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;   
  • Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;   
  • Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;   
  • Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;   
  • Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;   
  • Białystok Południe - Wojszki, ok.  11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;   
  • Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;   
  • Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;   
  • Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;   
  • Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;   
  • Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;   
  • Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;   
  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.  

  S19 w woj. mazowieckim: 

  • granica woj. podlaskiego - Łosice - granica woj. lubelskiego, ok. 32,4 km, oczekujemy na DŚU 

S19 w woj. lubelskim: 

  • gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, ok. 13,7 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, ok. 22,3 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Radzyń Podlaski - Kock, 18,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • obw. Kocka i Woli Skromowskiej, ok. 7,8 km, w użytkowaniu, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Kock - Lubartów, ok. 15,8 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Lubartów - Lublin, ok. 23 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Lublin - granica z woj. podkarpackim, ok. 88 km w użytkowaniu. 

S19 w woj. podkarpackim:   

  • granica z woj. lubelskim - A4 węzeł Rzeszów Wschód, ok. 70 km, w użytkowaniu, na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka, ok. 13,8 km, dobudowa drugiej jezdni w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID, 
  • A4 węzeł Rzeszów Zachód - Rzeszów Południe, ok. 11 km, w użytkowaniu; 
  • Rzeszów Południe - Babica, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne; 
  • Babica - Jawornik, ok. 11,6 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Jawornik - Lutcza, ok. 5,1 km, w przetargu; 
  • Lutcza - Domaradz, ok. 6,4 km, w przetargu; 
  • Domaradz - Krosno, ok. 12,5 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID; 
  • Krosno - Miejsce Piastowe, ok. 10,3 km, trwają prace budowalne; 
  • Miejsce Piastowe - Dukla, ok. 10,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID; 
  • Dukla - Barwinek, ok. 18,2 km, w realizacji - przed złożeniem wniosku o ZRID. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}