W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wybraliśmy wykonawcę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc

08.08.2025

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 złożyła spółka PORR. Wykonawca wycenił realizację inwestycji na ponad 433 mln zł. W przetargu złożono dziesięć ofert, których wartość wahała się między 406 a 555 mln zł.

Widok z poziomu ziemi na drogę krajową w miejscowości Brzostek. Świeci słońce. Na pierwszym planie, po prawej stronie widać tablicę z napisem Brzostek oraz znak z symbolem terenu zabudowanego. Na drodze, która jest w środkowym miejscu zdjęcia, jedzie auto osobowe. Po obu stronach drogi pobocze zielone, słupki pikietażowe oraz ogrodzenia omów, któe znajdują się przy drodze.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty braliśmy pod uwagę trzy kryteria oceny. Pierwsze to cena (60 proc.), a dwa kolejne uwzględniały przedłużenie okresu gwarancji jakości: na ekrany akustyczne wraz z ich elementami (20 proc.) oraz na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.). 

Przebieg

Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a koniec w Krajowicach. Trasa przebiegać będzie po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 73. 

Zakres

Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 13,4 km i o przekroju 1x2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie też infrastruktura towarzysząca (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia BRD). 

W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe (równoległe do trasy głównej) obsługujące tereny przyległe do obwodnicy oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Powstaną również obiekty inżynierskie i skrzyżowania jednopoziomowe. Wybudowane i przebudowane zostaną istniejące drogi w zakresie kolizji z obwodnicą. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości 2,1 km. 

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Przy braku odwołań od wyboru i sprawnym przeprowadzeniu wszelkich formalności przed zawarciem kontraktu kierowcy skorzystają z obwodnicy w 2029 r.  

Cel inwestycji

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc to jedna z trzech nowych obwodnic, które powstaną pomiędzy Pilznem i Jasłem. Razem z obwodnicami tych miast zmienią przebieg i wygląd DK73. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73. 

Jest to istotne, gdyż DK73 prowadząca ruch na kierunku północ-południe, od węzła Kielce Północ na S7 w Wiśniówce do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju. Droga ta ma też charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19). 

{"register":{"columns":[]}}