W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Czym jest rejestr PESEL

PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności, jest jednym z podstawowych rejestrów w Polsce. Zawiera informacje o obywatelach polskich oraz cudzoziemcach, którzy mają numer PESEL.

Informacje, jak załatwić usługę

    • obywateli Polski, którzy mieszkają w Polsce (zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące oraz dzieci, które otrzymały numer PESEL przy sporządzaniu aktu urodzenia w USC),
    • obywateli Polski, którzy nie mieszkają w Polsce, ale chcą otrzymać polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
    • cudzoziemców, którzy mieszają w Polsce (zameldowanych na pobyt stały lub czasowy) i uzyskali:
      • prawo stałego pobytu (dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej),
      • zezwolenie na pobyt stały,
      • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
      • status uchodźcy,
      • ochronę uzupełniającą,
      • azyl,
      • zgodę na pobyt tolerowany,
      • ochronę czasową,
      • zgodę na pobyt ze względów humanitarnych,
    • członków rodziny cudzoziemców, którzy mieszkają w Polsce i uzyskali prawo stałego pobytu (dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej),
    • członków rodziny cudzoziemców, którzy mieszkają w Polsce i mają status uchodźcy albo ochronę uzupełniającą.

    W rejestrze PESEL mogą znajdować się również dane innych osób, które, na podstawie odrębnych przepisów, muszą posiadać numer PESEL.

    • numer PESEL -  Sprawdź, czym jest numer PESEL i PESEL jak go uzyskać?
    • poprzedni numer PESEL (jeśli był zmieniony),
    • nazwisko i imiona,
    • nazwisko rodowe,
    • poprzednie nazwiska i imiona wraz z datą ich zmiany oraz nazwą urzędu, który dokonał zmiany,
    • imiona i nazwiska rodowe rodziców (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany), 
    • data i miejsce urodzenia (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany), 
    • kraj urodzenia,
    • płeć (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    • obywatelstwo lub status bezpaństwowca (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany), 
    • numer aktu urodzenia i urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
    • stan cywilny,
    • imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,
    • data ślubu, numer aktu małżeństwa oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt, 
    • data rozwodu, sygnatura akt oraz sąd, który rozwiązał małżeństwo,
    • sygnatura akt oraz sąd, który unieważnił małżeństwo,
    • sygnatura akt oraz sąd, który ustalił nieistnienie małżeństwa,
    • data zgonu małżonka, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
    • adres i data zameldowania na pobyt stały,
    • data wymeldowania z pobytu stałego,
    • kraj zamieszkania,
    • kraj poprzedniego zamieszkania,
    • adres zameldowania na pobyt czasowy wraz z określeniem okresu zameldowania,
    • data wymeldowania z pobytu czasowego,
    • kraj i data wyjazdu poza granice Polski (jeśli wyjazd trwał dłużej niż 6 miesięcy) oraz data powrotu,
    • seria i numer ostatniego dowodu osobistego, data jego ważności oraz nazwa urzędu, który wydał dowód,
    • seria i numer ostatniego paszportu oraz data jego ważności,
    • data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt.

    Ponadto dla cudzoziemców:

    • seria i numer dokumentu podróży albo innego ważnego dokumentu, który może potwierdzić tożsamość i obywatelstwo wraz z datą ważności (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
    • data upływu zadeklarowanego terminu pobytu (data, która wynika z dokumentu, który potwierdza prawo pobytu).

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2019 11:50

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji