W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skorzystaj z dofinansowania do zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

Jesteś osobą niepełnosprawną ruchowo? Chcesz skorzystać z dofinansowania do zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym? Sprawdź, jak to zrobić.
 

Złóż wniosek

Informacje:

  • Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
     

    Wyjaśnienie:
     

    Wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym to  wózek inwalidzki wyposażony w napęd elektryczny i akumulatory, przeznaczony do przemieszczania się głównie wewnątrz, ale także na zewnątrz pomieszczeń, wraz z wyposażeniem, także dodatkowym; wózek poprawia lub utrzymuje wydolność osoby niepełnosprawnej ruchowo w zakresie mobilności użytecznej w czynnościach codziennych i samoobsłudze, a także uczestniczenia społecznego (w szczególności uczestniczenia w edukacji, wykonywania pracy zarobkowej).
     

  • Każdy, kto:

    • posiada znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
    • jest w wieku do 18 lat lub wieku aktywności zawodowej lub jest zatrudniony,
    • jest zatrudniony lub się uczy lub posiada potwierdzone opinią eksperta Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) rokowania uzyskania zdolności do pracy albo do podjęcia nauki w wyniku wsparcia udzielonego w programie,
    • posiada dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym.

    Wyjaśnienie:
    Program „Aktywny samorząd” określa, kto może otrzymać pomoc. Niestety - nie wszyscy (obowiązują kryteria uczestnictwa). Aby uzyskać pomoc w programie, trzeba spełnić wszystkie kryteria uczestnictwa w programie.
     

  • Każdy, kto ma wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu.

    Wyjaśnienie:

    Zaległości muszą być uregulowane - nie otrzymasz pomocy, jeśli w międzyczasie zdarzyły się problemy i zalegasz ze zwrotem do PFRON lub samorządu powiatowego wcześniej uzyskanej pomocy. Ale uregulowanie wszystkich zaległości otwiera ci drogę do złożenia wniosku.
     

    • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
    • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
    • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
    • zaświadczenie lekarskie (specjalista),
    • dwie niezależne oferty (od dwóch niezależnych sprzedawców/usługodawców), dotyczące wybranego przedmiotu dofinansowania,
    • fakultatywnie: zlecenie na zaopatrzenie w wyrób medyczny.

    Informacja dodatkowa – dokumenty dołączasz do wniosku w formie: 

    1. skanu – w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną w systemie SOW (System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON),
    2. kopii – w przypadku składania wniosku tradycyjnie, z wyjątkiem oświadczeń, które załączasz w oryginale.

    Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.

    • Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków: 01.03.2020.
    • Termin zakończenia przyjmowania wniosków: 31.08.2020. 
       
    • 10.000 zł z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania do kwoty rekomendowanej przez eksperta PFRON, jednak nie więcej niż 25.000 zł,

    oraz

    • refundację kosztów dojazdu beneficjenta programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z beneficjentem programu – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł.

    Decyzję o wysokości dofinansowania podejmuje realizator na podstawie oceny wniosku, dlatego bardzo ważne jest uzasadnienie potrzeby zakupu.
    Udział własny wnioskodawcy: co najmniej 10% ceny brutto zakupu/usługi.

  • Pomoc może być udzielana co 3 lata, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy.
    Samorząd powiatowy może podjąć decyzję o skróceniu ww. okresu karencji, wobec wnioskodawców, którzy wskutek:

    • pogorszenia stanu zdrowia lub zmiany w stanie fizycznym, nie mogą korzystać z posiadanego, uprzednio dofinansowanego ze środków PFRON przedmiotu dofinansowania.
    • zdarzeń losowych utracili przedmiot dofinansowania ze środków PFRON albo uległ on zniszczeniu w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie i naprawę.
  • Pamiętaj, że możesz skorzystać z innych form pomocy jednocześnie (o ile spełniasz wszystkie warunki uczestnictwa), np. z dofinansowania kosztów:

    • oprzyrządowania samochodu,
    • prawa jazdy,
    • sprzętu elektronicznego,
    • szkolenia z obsługi sprzętu elektronicznego,
    • utrzymania sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego,
    • protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • serwisu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
    • serwisu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub skutera,
    • pobytu dziecka w żłobku albo przedszkolu,
    • nauki na poziomie wyższym.

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2020 12:10

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, kontakt: zadzwoń:0 800 889 777, napisz: sow_portal@pfron.org.pl