Skorzystaj z pomocy dla konsumentów
Masz nowe buty, które zepsuły się po zaledwie kilku dniach noszenia? Słuchawki zamówione przez internet są uszkodzone, a przedsiębiorca nie chce uznać twojej reklamacji? Biuro podróży proponuje ci umowę, która ma niedozwolone zapisy? Skorzystaj z pomocy dla konsumentów. Sprawdź, gdzie możesz zadzwonić, napisać i pójść, by uzyskać pomoc.
Porady są bezpłatne. Jeśli skorzystasz z kontaktu telefonicznego – zapłacisz jedynie za połączenie.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Kto może skorzystać
Każdy, kto ma problem z kupionym towarem lub usługą, na przykład:
- kupiony przez ciebie towar jest wadliwy i chcesz złożyć reklamację,
- usługodawca nie wywiązuje się z umowy,
- przedsiębiorca odrzuca twoją reklamację,
- spierasz się z bankiem, ubezpieczycielem, dostawcą energii elektrycznej, dostawcą usług telekomunikacyjnych lub biurem podróży i potrzebujesz porady, jak rozwiązać konflikt.
-
Rozwiń tekst
Porada w prostej sprawie, bez analizy dokumentów
Konsultant poradzi co i jak możesz zrobić, z kim się skontaktować i jakie masz prawa.
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić:
- sprzedawca nie odpowiada na twoją reklamację, choć minęło już 14 dni od jej złożenia,
- chcesz zrezygnować z umowy, która została przez ciebie niedawno zawarta,
- sprzedawca odrzucił twoją reklamację, bo twierdzi, że towar zepsuł się z twojej winy,
- ubranie kupione przez internet okazuje się za małe, a ty nie wiesz, czy możesz je zwrócić.
Nazwa Kontakt Godziny pracy Dodatkowe informacje Infolinia konsumencka 801 440 220
222 66 76 76
Od poniedziałku do piątku, od 8.00 do 18.00 Opłata za połączenie według taryfy operatora.
Porad udzielają prawnicy Fundacji Konsumentów.
Konsumenckie Centrum E-porad porady@dlakonsumentow.pl Odpowiedź otrzymasz do 5 dni roboczych. Jeśli będą potrzebne dodatkowe wyjaśnienia – do 10 dni roboczych.
Porad udzielają eksperci Stowarzyszenia Aquila, Stowarzyszenia Euro-Concret oraz Stowarzyszenia dla Powiatu.
-
Rozwiń tekst
Porada w skomplikowanej sprawie, która wymaga analizy dokumentów
Przykładowe sprawy, z jakimi możesz się zwrócić:
- umowa z przedsiębiorcą ma niedozwolone zapisy,
- kredyt konsumencki został przez ciebie spłacony przed terminem, ale koszty nie zostały ci proporcjonalnie zwrócone,
- przedsiębiorca bezpodstawnie naliczył ci opłaty do uregulowania,
- podejrzewasz, że przedsiębiorca działa niezgodnie z prawem.
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej Sprawdź dane kontaktowe w twoim województwie Skontaktuj się z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej, jeśli na przykład:
- podejrzewasz, że jakieś wyroby są wprowadzone do obrotu niezgodnie z prawem,
- potrzebujesz mediacji w sporze z przedsiębiorcą,
- chcesz skierować swoją sprawę do polubownego sądu konsumenckiego.
Oddziały Federacji Konsumentów Sprawdź dane kontaktowe oddziału, który jest najbliżej ciebie Bezpłatne porady i pomoc prawna. Przedstawiciele Federacji Konsumentów mogą wystąpić do przedsiębiorcy w twojej sprawie lub przygotować pismo procesowe. Powiatowi albo miejscy rzecznicy konsumentów Skorzystaj z wyszukiwarki. Wybierz obszar, którego dotyczy twój problem, na przykład „usługi”, potem województwo i miasto zamieszkania. Rzecznicy konsumentów udzielą ci porady prawnej, pomogą w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznik może też wystąpić z powództwem w twoim imieniu lub wstąpić za twoją zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę twoich interesów. -
Rozwiń tekst
Problem z operatorem telefonicznym lub pocztowym
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Centrum Informacji Konsumenckiej, które działa przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE)
801 900 853
22 534 91 74Od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.15 do 16.15. Opłata za połączenie według taryfy operatora.
Polubowny sąd konsumencki przy UKE 22 53 49 178
Możesz zapytać, jak rozwiązać spór o prawa majątkowe, który wynika z:
- umowy telekomunikacyjnej – na przykład zawyżona faktura, wyłączenie telefonu,
- usług pocztowych – na przykład przesyłka pocztowa nie została doręczona.
-
Rozwiń tekst
Problem z instytucjami finansowymi
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Biuro Rzecznika Finansowego Telefoniczny
Jeśli masz problem, który dotyczy ubezpieczeń gospodarczych, czyli na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego, na życie, NNW, domu, mieszkania, kredytu, małego albo średniego przedsiębiorstwa rolnego – zadzwoń pod numer 22 333 73 28, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00.
Jeśli masz problem, który dotyczy Otwartego Funduszu Emerytalnego, Pracowniczego Programu Emerytalnego albo indywidualnego konta emerytalnego – zadzwoń pod numer 22 333 73 26 albo 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00.
Jeśli masz problem, który dotyczy prawa bankowego lub rynku kapitałowego – zadzwoń pod numer 22 333 73 25, w godzinach:- poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek od 8.00 do 10.00,
- środa od 8.00 do 15.00.
E-mailowy
Wyślij e-mail na adres: porady@rf.gov.pl albo skorzystaj z formularza.
Jeśli wyślesz e-mail – biuro odpowie do 2 tygodni.
Jeśli potrzebujesz szybkiej porady – skorzystaj z dyżuru telefonicznego.
-
Rozwiń tekst
Problem z bankiem
Nazwa Numer telefonu Arbiter bankowy, który działa przy Związku Banków Polskich 22 48 68 400 -
Rozwiń tekst
Problem z dostawcą energii elektrycznej
Nazwa Miasto Numer telefonu Gdańsk
Katowice
Kraków
Lublin
Łódź
Poznań
Szczecin
Warszawa
Wrocław
58 350 71 04
32 793 88 01
12 357 27 01
81 476 22 04
42 236 34 01
61 670 53 01 wew. 5, 7
91 887 62 07
22 244 26 36
71 725 46 01
-
Rozwiń tekst
Problem z przewoźnikiem lotniczym
Nazwa Kontakt Komisja Ochrony Praw Pasażera przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Zadzwoń pod numer 22 520 74 84 albo wyślij e-mail na adres kopp@ulc.gov.pl -
Rozwiń tekst
Problem z przewoźnikiem kolejowym
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Urząd Transportu Kolejowego Zadzwoń pod numer 801 044 080 lub 22 460 40 80 albo wyślij e-mail na adrespasazer@utk.gov.pl Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15–16.15.
Zadzwoń, jeśli chcesz zgłosić swoje uwagi i opinie. Możesz też zapytać o prawa pasażerów w transporcie kolejowym, dowiedzieć się, w jak złożyć skargę i jak otrzymać pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pociągu.
Infolinia jest dostępna też w polskim języku migowym.
-
Rozwiń tekst
Problem z zakładem ubezpieczeń, domem maklerskim, otwartym funduszem emerytalnym, SKOKiem albo innym miejscem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF)
Nazwa Numer telefonu Sąd Polubowny przy KNF 22 262 58 00 -
Rozwiń tekst
Problem transgraniczny z przedsiębiorcą z Unii Europejskiej, Norwegii albo Islandii
Nazwa Kontakt Dodatkowe informacje Europejskie Centrum Konsumenckie Zadzwoń pod numer 22 55 60 118 albo wyślij e-mail na adres info@konsument.gov.pl Możesz uzyskać pomoc prawną i organizacyjną, na przykład formułowanie skargi, przesłanie potrzebnych dokumentów
Ostatnia aktualizacja: 12.12.2022 09:05
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów