W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora

Jesteś osobą niepełnosprawną? Korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora? Możesz uzyskać dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej. Sprawdź, jak to zrobić.

ZŁÓŻ WNIOSEK

Informacje:

  • Dodatek mogą otrzymać osoby, które stale i intensywnie korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora, co powoduje zwiększenie zużycie energii elektrycznej. Szczegóły znajdziesz w sekcji: Kto może uzyskać.

    Dodatek otrzymasz w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, czyli po ich opłaceniu.

    O pomoc można ubiegać się w ramach Obszaru E programu Aktywny samorząd. 

  • Każdy kto:

    • ma stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności (do 16 roku życia),
    • korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką:
    • paliatywną, hospicjum lub długoterminową opieką pielęgniarską,
    • zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
    • poradni lub ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem,
    • lekarza specjalisty, który zalecił stosowanie urządzenia.

    Wsparcie dotyczy także osób korzystających z urządzenia wypożyczonego lub zakupionego ze środków własnych.

  • Każdy, kto:

    • nie spełnia chociaż jednego z warunków uczestnictwa. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać,
    • ma zaległe zobowiązania wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub
    • ma zaległe zobowiązania wobec powiatowego centrum pomocy rodzinie.
  • Wniosek możesz złożyć:

    • we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
    • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
    • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
    • w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.
    • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
    • zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

    Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

    Zaświadczenie może być: 

    • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez:
      • lekarza,
      • lekarza specjalistę,
      • fizjoterapeutę,
      • pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem

    lub

    • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

    Jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to może być również podpisane elektronicznie.

    W niektórych sytuacjach należy przygotować dodatkowe dokumenty. Jeśli:

    • sprawa dotyczy twojego dziecka – akt urodzenia dziecka,
    • sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną – dokument, który potwierdza opiekę prawną,
    • wniosek w twoim imieniu składa pełnomocnik – pełnomocnictwo.
    1. Powyżej kliknij: Złóż wniosek. System przeniesie cię do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW).  Zobacz instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW.
    2. Zaloguj się.
    3. W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
    4. Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji: Co musisz przygotować.

    Nie zapomnij, aby we wniosku:

    • wpisać prawidłowy numer PESEL (jeśli będzie nieprawidłowy, nie otrzymasz dodatku),
    • wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
    1. Podpisz wniosek. Wniosek możesz podpisać za pomocą:
    • podpisu elektronicznego,
    • profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.
    1. Złóż wszystkie wymagane oświadczenia przez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
    • o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora ze szpitala lub ośrodka domowego leczenia tlenem,
    • o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
    • o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach lub w innych dokumentach, które stanowią podstawę przyznania dodatku,
    • o wyrażeniu zgody na sprawdzenie zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem możliwości kontroli na odległość (telefonicznie lub on-line),
    • o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że:
      • złożenie wniosku, oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania,
      • ujawnienie przy kontroli niezgodności stanu faktycznego z danymi z dokumentów, które są podstawą przyznania dodatku, skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych - w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
    • o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków, było niezależne od wnioskodawcy,
    • o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, które są podstawą przyznania dodatku.
    1. Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Dodatek otrzymasz na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
  • Od 2 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.

  • 100 zł za każdy miesiąc.  

    Dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną jest ograniczony czasowo. Otrzymasz go minimalnie na 3 miesiące (po 100 zł miesięcznie) i maksymalnie na 6 miesięcy (po 100 zł miesięcznie).

    Dodatek wypłacany jest za pełny miesiąc, nawet jeśli opłaciłeś(-aś) energię lub rozpocząłeś(-aś) wentylację, na przykład pod koniec miesiąca.

  • Nie musisz:

    • być wskazany(a) jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków, 
    • gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
    • czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie twojego wniosku.

    Twój wniosek będzie rozpatrywany przez jednostkę samorządu powiatowego, właściwą dla twojego miejsca zamieszkania. Dane kontaktowe znajdują się w bazie jednostek obsługujących wnioski.

    Pełna informacja o programie Aktywny samorząd.

  • Jeśli masz pytania dotyczące korzystania z systemu SOW: 

    • zadzwoń na bezpłatna infolinię 800 889 777 (dostępna w dni robocze od 9.00 do 17.00) lub
    • napisz e-mail na sow@pfron.org.pl.

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2025 13:12

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Instytucja odpowiedzialna za dokument: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

{"register":{"columns":[]}}