Uzyskaj dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora
Jesteś osobą niepełnosprawną? Korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora? Możesz uzyskać dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej. Sprawdź, jak to zrobić.
Informacje:
-
Rozwiń tekst
Na czym to polega
Dodatek mogą otrzymać osoby, które stale i intensywnie korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora, co powoduje zwiększenie zużycie energii elektrycznej. Szczegóły znajdziesz w sekcji: Kto może uzyskać.
Dodatek otrzymasz w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, czyli po ich opłaceniu.
O pomoc można ubiegać się w ramach Obszaru E programu Aktywny samorząd.
-
Rozwiń tekst
Kto może uzyskać
Każdy kto:
- ma stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności (do 16 roku życia),
- korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką:
- paliatywną, hospicjum lub długoterminową opieką pielęgniarską,
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- poradni lub ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem,
- lekarza specjalisty, który zalecił stosowanie urządzenia.
Wsparcie dotyczy także osób korzystających z urządzenia wypożyczonego lub zakupionego ze środków własnych.
-
Rozwiń tekst
Kto nie może uzyskać
Każdy, kto:
- nie spełnia chociaż jednego z warunków uczestnictwa. Szczegóły znajdziesz w sekcji Kto może uzyskać,
- ma zaległe zobowiązania wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub
- ma zaległe zobowiązania wobec powiatowego centrum pomocy rodzinie.
-
Rozwiń tekst
Kto składa wniosek
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez:
- lekarza,
- lekarza specjalistę,
- fizjoterapeutę,
- pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem
lub
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
Jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to może być również podpisane elektronicznie.
Jednostka, która udziela wsparcia, może wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
W niektórych sytuacjach należy przygotować dodatkowe dokumenty. Jeśli:
- sprawa dotyczy twojego dziecka – akt urodzenia dziecka,
- sprawa dotyczy osoby pod twoją opieką prawną – dokument, który potwierdza opiekę prawną,
- wniosek w twoim imieniu składa pełnomocnik – pełnomocnictwo.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Powyżej kliknij: Złóż wniosek. System przeniesie cię do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW). Zobacz instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW.
- Zaloguj się.
- W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
- Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji: Co musisz przygotować.
Nie zapomnij, aby we wniosku:
- wpisać prawidłowy numer PESEL (jeśli będzie nieprawidłowy, nie otrzymasz dodatku),
- wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
- Podpisz wniosek. Wniosek możesz podpisać za pomocą:
- podpisu elektronicznego,
- profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.
- Złóż wszystkie wymagane oświadczenia przez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
- o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora ze szpitala lub ośrodka domowego leczenia tlenem,
- o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
- o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach lub w innych dokumentach, które stanowią podstawę przyznania dodatku,
- o wyrażeniu zgody na sprawdzenie zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem możliwości kontroli na odległość (telefonicznie lub on-line),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że:
- złożenie wniosku, oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania,
- ujawnienie przy kontroli niezgodności stanu faktycznego z danymi z dokumentów, które są podstawą przyznania dodatku, skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych - w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków, było niezależne od wnioskodawcy,
- o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, które są podstawą przyznania dodatku.
- Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Dodatek otrzymasz na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz wniosek
Od 2 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Ile otrzymasz
100 zł za każdy miesiąc.
Dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną jest ograniczony czasowo. Otrzymasz go minimalnie na 3 miesiące (po 100 zł miesięcznie) i maksymalnie na 6 miesięcy (po 100 zł miesięcznie).
Dodatek wypłacany jest za pełny miesiąc, nawet jeśli opłaciłeś(-aś) energię lub rozpocząłeś(-aś) wentylację, na przykład pod koniec miesiąca.
-
Rozwiń tekst
Informacje dodatkowe
Nie musisz:
- być wskazany(a) jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
- gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
- czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie twojego wniosku.
Twój wniosek będzie rozpatrywany przez jednostkę samorządu powiatowego, właściwą dla twojego miejsca zamieszkania. Dane kontaktowe znajdują się w bazie jednostek obsługujących wnioski.
-
Rozwiń tekst
Kontakt
Jeśli masz pytania dotyczące korzystania z systemu SOW:
- zadzwoń na bezpłatna infolinię 800 889 777 (dostępna w dni robocze od 9.00 do 17.00) lub
- napisz e-mail na sow@pfron.org.pl.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
Ostatnia aktualizacja: 14.10.2025 13:12
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Instytucja odpowiedzialna za dokument: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych