W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

Masz obywatelstwo Ukrainy i jesteś w Polsce ze względu na działania wojenne w twoim kraju? Możesz uzyskać numer PESEL, który umożliwi ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możesz uzyskać profil zaufany, który umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet. Sprawdź, jak to zrobić.

Zobacz film, jak złożyć wniosek o numer PESEL i profil zaufany.

Informacje:

  • Każda osoba, która od dnia 24 lutego 2022 r. przybyła do Polski z terytorium Ukrainy lub poprzez inne kraje w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi w Ukrainie i:

    • ma obywatelstwo Ukrainy lub
    • jest mężem/żoną obywatelki/obywatela Ukrainy, ale nie ma obywatelstwa ukraińskiego lub polskiego, lub,
    • ma obywatelstwo Ukrainy i Kartę Polaka lub,
    • jest członkiem najbliższej rodziny osoby, która ma obywatelstwo Ukrainy i Kartę Polaka.

    O numer PESEL nie mogą ubiegać się obywatele Ukrainy, którzy:

    1. posiadają:
      • zezwolenie na pobyt stały,
      • zezwolenie na pobyt czasowy,
      • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
      • status uchodźcy,
      • ochronę uzupełniającą,
      • zgodę na pobyt ze względów humanitarnych,
      • zgodę na pobyt tolerowany;
    2. złożyli w RP wnioski o udzielenie ochrony międzynarodowej lub ktoś złożył taki wniosek w ich w imieniu;
    3. zadeklarowali zamiar złożenia wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej w RP lub których takie deklaracje dotyczą.
    • Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym (plik .pdf, 517 kB). Wniosek możesz też dostać w dowolnym urzędzie gminy. Możesz też pobrać wniosek w rosyjskiej wersji językowej (plik .pdf, 549 kB).
    • Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Jeżeli nie masz takiego dokumentu, to podpisanie przez ciebie wniosku jest równoważne prawnie z oświadczeniem, że twoje dane są prawdziwe.
    • Dane, które wpiszesz we wniosku:
      • imię i nazwisko,
      • data i miejsce urodzenia,
      • kraj urodzenia i obywatelstwo,
      • data wjazdu do Polski,
      • ukraiński numer ewidencyjny ‒ jeśli masz,
      • aby uzyskać profil zaufany – dane kontaktowe: adres e-mail i polski numer telefonu.
    • Jeśli wypełniasz wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 18 r.ż.), podaj dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.

    Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie. Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie.

    Aby uzyskać profil zaufany, musisz mieć :

    • działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jesteś wyłącznym użytkownikiem,
    • adres e-mail, z którego korzystasz. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz zrobić.

    Pamiętaj! Podczas składania wniosku zostaną pobrane twoje odciski palców.

     

    1. Wypełnij wniosek, przygotuj potrzebne dokumenty oraz zdjęcie – szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    1. Na wniosku złóż własnoręczny podpis.
    2. Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy – szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
    3. Urzędnik pobierze twoje odciski palców.
    4. Otrzymasz wydruk potwierdzenia nadania numeru PESEL.
    5. Jeżeli masz ukończone 18 lat, na wniosku możesz wyrazić zgodę na:
    • wprowadzenie danych (adres e-mail, numer telefonu komórkowego) do rejestru danych kontaktowych. Informacje o Rejestrze Danych Kontaktowych znajdziesz w sekcji Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych;
    • potwierdzenie profilu zaufanego.
    1. Jeżeli we wniosku zaznaczysz, że chcesz potwierdzić profil zaufany:
    • Na numer telefonu komórkowego podany we wniosku przyjdzie wiadomość SMS z jednorazowym kodem. Kod podaj urzędnikowi.
    • Na podany we wniosku adres e-mail przyjdzie jednorazowy kod, który możesz, ale nie musisz podać urzędnikowi (jeżeli nie możesz odebrać tego kodu, to urzędnik i tak potwierdzi twój profil zaufany).
    • Otrzymasz wydruk potwierdzenia utworzenia profilu zaufanego.
    • Urzędnik poprosi cię o podpisanie zobowiązania, że nie udostępnisz swojego profilu zaufanego innej osobie (na drugim egzemplarzu wydruku).
    1. Kiedy twój profil zaufany będzie gotowy, otrzymasz dodatkowe informacje:
    • na podany we wniosku adres e-mail, w kolejnej wiadomości, otrzymasz nazwę użytkownika (login) oraz potwierdzenie, że twój profil zaufany jest gotowy;
    • na numer telefonu komórkowego podany we wniosku otrzymasz kolejną wiadomość SMS z jednorazowym hasłem do aktywacji profilu zaufanego (nie musisz aktywować profilu zaufanego od razu).

    Jeśli we wniosku będą jakieś braki – urzędnik poprosi o ich uzupełnienie. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku, jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.

  • W dowolnym urzędzie gminy. 

  • Usługa jest bezpłatna.

  • W urzędzie gminy, w którym składasz wniosek.

  • To jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną. Numer PESEL zawiera:

    • datę urodzenia,
    • numer porządkowy,
    • oznaczenie płci
    • liczbę kontrolną.

    Numer PESEL umożliwi ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce.

  • Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z tobą, by powiadomić cię o:

    • dokumentach gotowych do odbioru, 
    • rozpatrzeniu złożonych wniosków, 
    • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

    Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich ma tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne. 

  • Profil zaufany – cyfrowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online, bez wychodzenia z domu.

    Do czego służy profil zaufany?

    1. W Internecie pełni tę samą funkcję, co dokument tożsamości.
    2. Pozwala na podpisanie dokumentu elektronicznego podpisem, który jest równoważny prawnie z podpisem własnoręcznym (tylko wobec podmiotów publicznych).
  • Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2022 08:58

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Cyfryzacja KPRM

Instytucja odpowiedzialna za dokument: Cyfryzacja KPRM

{"register":{"columns":[]}}