Akademia młodego reportera IRJP
09.04.2025
Koncepcja wspierająca strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030.
Koncepcja stanowi ramy dla realizacji projektu, precyzując jego zakres, cele i rezultaty projektów, ale pozostawiając swobodę w jego realizacji. Realizacja projektów odbywa się we współpracy z Instytutem, zgodnie z założeniami merytorycznymi.
We wniosku składanym w generatorze Witkac, w polu „Tytuł Przedsięwzięcia”, należy wpisać nazwę koncepcji IRJP: „Akademia młodego reportera IRJP”.
1. Zakres
Akademia młodego reportera IRJP (dalej: Akademia) to koncepcja, która obejmuje realizację programu edukacyjno-rozwojowego skierowanego do młodzieży polonijnej w wieku 16–19 lat, zainteresowanej dziennikarstwem, mediami i komunikacją społeczną.
Program zakłada realizację IV zjazdów (trzech w formie online i jednego 7-dniowego zjazdu w Polsce, obejmującego warsztaty dziennikarskie, wizyty studyjne, spotkania z ekspertami oraz aktywności kulturalne i integracyjne). Zjazdy realizowane w formule online stanowią integralną część programu Akademii młodego reportera IRJP i zostaną zaplanowane jako narzędzie systematycznego wspierania uczestników w rozwijaniu umiejętności dziennikarskich, pracy projektowej oraz komunikacji z mentorami i ekspertami medialnymi.
2. Cel
Celem programu jest promocja języka polskiego, wzmocnienie kompetencji medialnych i językowych młodego pokolenia Polonii, zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz zwiększenie zaangażowania młodzieży polonijnej w dokumentowanie doświadczeń swoich środowisk społecznych i rodzinnych. Ideą programu jest również ukazanie korzyści wynikających z dwujęzyczności i jej wykorzystania w życiu społecznym i zawodowym oraz wzmocnienie więzi młodych przedstawicieli Polonii z Polską.
Koncepcja realizuje Kierunek 3. Aktywizacja i wsparcie potencjału środowiska polonijnego, działającego na rzecz rozwoju języka polskiego za granicą w ramach: Strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030, w szczególności cel 3.1. Rozwój, zwiększenie świadomości obywatelskiej i aktywizacja młodszych przedstawicieli diaspory do pracy na rzecz Polski i lokalnego środowiska polonijnego.
3. Uczestnicy projektu
Uczestnikami projektu może być młodzież w wieku 16–19 lat, na stałe zamieszkująca granicami Polski. Uczestnicy powinni posiadać obywatelstwo polskie lub legitymować się polskim pochodzeniem, potwierdzonym stosownym dokumentem lub poświadczeniem. Uczestnikami mogą być też osoby, których co najmniej jedno z rodziców posiada obywatelstwo polskie. Uczestnicy programu powinni posługiwać się językiem polskim w stopniu pozwalającym na skuteczne komunikowanie się i efektywny udział w programie.
4. Tematyka Akademii
Motywem przewodnim Akademii jest zagadnienie „Dwujęzyczności w społeczeństwie polonijnym” oraz postrzeganie Polski w krajach zamieszkania uczestników. Młodzi reporterzy będą opracowywać materiały dziennikarskie – reportaże, wywiady i artykuły – koncentrujące się na ich osobistych doświadczeniach związanych z dwujęzycznością, budowaniem tożsamości kulturowej oraz znaczeniem języka polskiego w codziennym życiu.
Uczestnicy, a następnie absolwenci Akademii młodego reportera IRJP, mogą pełnić rolę zagranicznych reporterów Instytutu Rozwoju Języka Polskiego. Instytut może powierzać im realizację materiałów dziennikarskich dotyczących istotnych wydarzeń związanych z edukacją polonijną oraz promocją języka polskiego w krajach ich zamieszkania.
Taka forma współpracy nie tylko umożliwi młodym reporterom zdobycie cennego doświadczenia zawodowego w realnych warunkach medialnych, ale także będzie sprzyjać ich profesjonalizacji i dalszemu rozwojowi kompetencji dziennikarskich. Jednocześnie, dzięki zaangażowaniu uczestników Akademii, powstaną wysokiej jakości treści, które mogą być publikowane na stronach i w mediach społecznościowych IRJP, promując działania Instytutu oraz wzmacniając pozytywny wizerunek Polski i polskiej kultury na świecie.
5. Organizacja Akademii
Rekrutacja
Rekrutacja powinna być prowadzona w dwóch etapach: analiza zgłoszeń zawierających autorski materiał dziennikarski (forma do wyboru: wywiad, reportaż, artykuł) oraz rozmowy online z wybranymi kandydatami. Kryteriami oceny mają być: wiek, polskie pochodzenie, poziom języka polskiego, motywacja do udziału, potencjał dziennikarski, jakość i kreatywność zgłoszonego materiału. Rekrutacja powinna być przeprowadzona przez Komisję powołaną przez Organizatora, składająca się z ekspertów z zakresu dziennikarstwa i języka polskiego oraz przedstawicieli Organizatora.
Miejsce organizacji
Zajęcia w ramach Akademii młodego reportera IRJP powinny być realizowane w formule hybrydowej – z wykorzystaniem zarówno spotkań online, jak i jednego zjazdu stacjonarnego, który ma się odbyć w Warszawie. Warsztaty podczas zjazdu stacjonarnego powinny odbywać się w jednym z profesjonalnych ośrodków medialnych zlokalizowanych w stolicy.
Uczestnicy powinni mieć zapewnione noclegi, pełne wyżywienie, opiekę, dostęp do Internetu oraz transport lokalny.
Przebieg Akademii
Akademia powinna składać się z 4 zjazdów:
Zjazd I (online): inauguracja Akademii, szkolenia online, przydział tematów
i zespołów do realizacji projektów reporterskich itp.
Zjazd II (Warszawa, stacjonarnie): w trakcie 7-dniowego pobytu w Polsce uczestnicy mają wziąć udział w: warsztatach dziennikarskich, zajęciach integracyjnych, wizytach kulturalnych itp.
Zjazd III (online): warsztaty dziennikarskie, spotkania online z aktywnymi dziennikarzami, redaktorami, korespondentami zagranicznymi itp.
Zjazd IV (online): podsumowanie Akademii, prezentacja finalnych projektów reporterskich, wręczenie certyfikatów itp.
6. Wskaźniki
- Liczba uczestników programu: 20 osób.
- Liczba zrealizowanych warsztatów dziennikarskich: min. 7 dni szkoleniowych.
- Liczba przygotowanych materiałów dziennikarskich przez uczestników: 20.
7. Rezultaty
- Rozwój umiejętności dziennikarskich i językowych młodzieży polonijnej.
- Zwiększenie świadomości na temat korzyści z dwujęzyczności.
- Wzmocnienie więzi młodej Polonii z Polską.
- Promocja języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Zachęta do edukacji i kariery zawodowej w Polsce.
- Rozwój kompetencji społecznych, medialnych i obywatelskich.
- Utworzenie sieci młodych reporterów współpracujących z Instytutem Rozwoju Języka Polskiego, którzy będą odpowiedzialni za przygotowywanie materiałów dziennikarskich na potrzeby Instytutu.
Narzędziem pomiaru rezultatów powinna być ankieta przeprowadzona wśród uczestników Akademii.
8. Termin składania Wniosków oraz przewidywany termin rozstrzygnięcia Naboru
Wnioski realizujące Koncepcję można składać do 30 maja 2025 r. Ogłoszenie wyników Naboru na Koncepcję planowane jest do 30 czerwca 2025 r.
Dodatkowe informacje
Organizator Akademii odpowiada za:
- Przeprowadzenie procesu rekrutacji uczestników, w tym: przygotowanie formularza zgłoszeniowego, prowadzenie komunikacji z kandydatami, organizację rozmów kwalifikacyjnych oraz wybór ostatecznej grupy uczestników (maksymalnie 20 osób);
- Opracowanie i realizację programu merytorycznego Akademii, obejmującego harmonogram zjazdów (online i stacjonarnego), tematykę warsztatów dziennikarskich, dobór trenerów, mentorów i prelegentów, a także przygotowanie materiałów edukacyjnych;
- Zabezpieczenie zaplecza logistycznego, w tym: rezerwacja miejsc noclegowych
w Warszawie (i ewentualnie poza miastem), organizacja transportu lokalnego podczas zjazdu stacjonarnego, zapewnienie sal warsztatowych, sprzętu multimedialnego i materiałów szkoleniowych; - Organizację wizyt studyjnych oraz spotkań z przedstawicielami instytucji publicznych, redakcji i środowisk eksperckich w Polsce;
- Koordynację działań w formule online, w tym: obsługę platformy do spotkań zdalnych, organizację harmonogramów mentoringu, udostępnianie materiałów edukacyjnych oraz zapewnienie wsparcia technicznego dla uczestników;
- Sprawowanie opieki nad uczestnikami w trakcie całego programu, w tym: zapewnienie bezpieczeństwa, wsparcia organizacyjnego oraz obecność kadry opiekunów podczas zjazdu stacjonarnego;
- Monitoring i ewaluację programu, w tym: zbieranie opinii uczestników, analizę wyników, opracowanie raportów i rekomendacji dla kolejnych edycji Akademii;
- Prowadzenie działań promocyjnych, w szczególności: przygotowanie materiałów informacyjnych, realizację kampanii rekrutacyjnej, komunikację w mediach tradycyjnych i społecznościowych, a także dokumentację fotograficzną i filmową;
- Organizację uroczystego zakończenia Akademii, obejmującą wręczenie certyfikatów ukończenia oraz przekazanie uczestnikom materiałów podsumowujących (publikacje, zdjęcia, pamiątki);
- Wsparcie uczestników po zakończeniu Akademii, w zakresie kontynuacji projektów reporterskich – pomoc merytoryczna, mentoringowa i promocyjna;
- Uzyskanie zgód na wykorzystanie wizerunku uczestników Akademii;
- Uzyskanie zgody autora materiałów (w tym nagrań wideo) lub jego opiekunów prawnych na ich wykorzystanie oraz rozpowszechnianie wizerunku przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej Instytutu;
- Zamieszczenie informacji o realizacji zadania współfinansowanego przez Instytut, zgodnie z wytycznymi opublikowanymi na stronie internetowej Instytutu i po uprzedniej akceptacji materiałów promocyjnych;
- Zaproszenie i obsługę przedstawicieli mediów polonijnych w celu publikacji materiałów dziennikarskich (tekstowych i wideo) dotyczących Akademii;
- Przygotowanie tekstowej relacji z przebiegu Akademii, uzupełnionej dokumentacją fotograficzną i/lub filmową.
Materiały
Akademia młodego reportera IRJP_KoncepcjaAkademia_młodego_reportera._Koncepcja.pdf 0.14MB Akademia młodego reportera - Koncepcja - przedłużenie naboru
Akademia_młodego_reportera_Koncepcja_przedłużenie_naboru.pdf 0.14MB