Akademia młodych liderów i ambasadorów polonijnych
08.04.2025
Koncepcja wspierająca strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030.
Koncepcja stanowi ramy dla realizacji projektu, precyzując jego zakres, cele i rezultaty projektów, ale pozostawiając swobodę w jego realizacji. Realizacja projektów odbywa się we współpracy z Instytutem, zgodnie z założeniami merytorycznymi.
We wniosku składanym w generatorze Witkac, w polu „Tytuł Przedsięwzięcia”, należy wpisać nazwę koncepcji IRJP: „Akademia młodych liderów i ambasadorów polonijnych”.
1. Zakres
Akademia młodych liderów i ambasadorów polonijnych (dalej: Akademia) to koncepcja, która obejmuje organizację kompleksowego programu rozwojowego dla młodzieży polonijnej. Jest to kontynuacja koncepcji realizowanej w 2024 roku, wzbogacona o nowe elementy praktyczne i mentoringowe. Program zakłada cztery zjazdy – dwa stacjonarne oraz dwa online – poprzedzone procesem rekrutacyjnym, który umożliwia wyłonienie najbardziej zaangażowanych i zmotywowanych uczestników. Program musi zawierać komponenty edukacyjne z zakresu komunikacji, wystąpień publicznych, zarządzania zespołem, promocji Polski za granicą oraz pracy w środowisku międzykulturowym.
2. Cele
Celem projektu jest rozwój kompetencji liderskich, obywatelskich i projektowych uczestników poprzez intensywne warsztaty, wizyty studyjne oraz zajęcia terenowe. Istotnym elementem jest również indywidualna ścieżka rozwoju z mentorem oraz realizacja autorskiego projektu promującego Polskę w lokalnym środowisku polonijnym. Program ma aktywizować młodszych przedstawicieli diaspory do działań na rzecz Polski oraz lokalnych środowisk polonijnych.
Koncepcja realizuje Kierunek 3. Aktywizacja i wsparcie potencjału środowiska polonijnego, działającego na rzecz rozwoju języka polskiego za granicą w ramach: Strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030, w szczególności cel 3.1. Rozwój, zwiększenie świadomości obywatelskiej i aktywizacja młodszych przedstawicieli diaspory do pracy na rzecz Polski i lokalnego środowiska polonijnego.
3. Uczestnicy projektu
Uczestnikami Akademii mogą być osoby w wieku od 16 do 25 lat, posiadające polskie korzenie i na stałe mieszkające poza granicami Polski. Program skierowany jest do młodzieży, która posługuje się językiem polskim i wykazuje zainteresowanie tematyką obywatelską, społeczną oraz działaniami na rzecz promocji Polski w swoich lokalnych środowiskach.
4. Tematyka Akademii
Tematyka Akademii powinna koncentrować się na rozwijaniu kompetencji liderskich, obywatelskich i projektowych w kontekście działań na rzecz Polski i środowisk polonijnych. Kluczowe obszary programowe powinny obejmować:
- przywództwo i rozwój osobisty;
- komunikację i wystąpienia publiczne;
- zarządzanie projektami społecznymi;
- promocję Polski za granicą;
- współpracę międzynarodową i networking;
- integrację wiedzy z praktyką.
Program powinien obejmować intensywny cykl szkoleniowy, łączący teorię z praktyką oraz dawać możliwość pracy nad własnym projektem promującym Polskę w kraju zamieszkania uczestnika. Całość programu powinna być wzbogacona o indywidualne wsparcie mentoringowe oraz możliwość bieżącego kontaktu z ekspertami. Uczestnicy pracują nad projektami, które mają realny wpływ na ich środowiska lokalne oraz wzmacniają pozytywny wizerunek Polski na świecie.
Uczestnicy, a następnie absolwenci Akademii, mogą pełnić rolę zagranicznych działaczy Instytutu Rozwoju Języka Polskiego. Po ukończeniu Akademii Instytut może z nimi współpracować przy działaniach i wydarzeniach związanych z edukacją polonijną oraz promocją języka polskiego w krajach ich zamieszkania.
5. Organizacja Akademii
Rekrutacja do Akademii powinna mieć charakter dwuetapowy i opierać się na formularzu zgłoszeniowym oraz rozmowie kwalifikacyjnej online. Kandydaci powinni być oceniani pod kątem dotychczasowej aktywności społecznej, zaangażowania w działalność polonijną, znajomości języka polskiego, umiejętności pracy zespołowej oraz potencjału liderskiego. Do udziału w programie powinno zostać zakwalifikowanych 30 osób. Za przeprowadzenie rekrutacji odpowiada Komisja powołana przez Organizatora, która ustala kryteria oceny kandydatów.
Program Akademii powinien minimum obejmować dwa zjazdy online i dwa zjazdy stacjonarne. Zajęcia stacjonarne Akademii powinny odbywać się w Polsce. Pierwszy zjazd stacjonarny powinien odbywać się w terminie wakacyjnym i trwać 7 dni. Drugi zjazd stacjonarny na jesieni i trwać 4 dni. Spotkania online należy przeprowadzić na platformie do wideokonferencji. Ich głównym celem jest realizacja programu edukacyjnego, weryfikacja postępów pracy projektowej oraz konsultacje z mentorami.
6. Wskaźniki
- Liczba uczestników Akademii;
- Liczba zrealizowanych projektów polonijnych;
- Liczba działań lokalnych podejmowanych przez uczestników po zakończeniu Akademii;
- Liczba mentorów i ekspertów zaangażowanych w program;
- Liczba wydarzeń (zjazdów, spotkań, szkoleń);
- Poziom satysfakcji uczestników (na podstawie ewaluacji).
7. Rezultaty
- Rozwój i zwiększenie świadomości obywatelskiej młodzieży polonijnej;
- Powstanie nowych inicjatyw promujących Polskę i wspierających lokalne społeczności;
- Stworzenie międzynarodowej sieci liderów polonijnych;
- Wzrost aktywności młodzieży w działaniach społecznych i kulturalnych;
- Promocja polskiego dziedzictwa, kultury i nowoczesności na arenie międzynarodowej;
- Długofalowy wpływ na rozwój środowisk polonijnych poprzez działania absolwentów Akademii;
- Utrzymanie więzi z Polską.
Narzędziem pomiaru rezultatów powinna być ankieta przeprowadzona wśród uczestników Akademii oraz dokument ewaluacyjny sporządzony na koniec Akademii.
8. Termin składania Wniosków oraz przewidywany termin rozstrzygnięcia Naboru
Wnioski realizujące Koncepcję można składać do 28 kwietnia 2025 r. Przewidywany termin ogłoszenia rozstrzygnięcia Naboru na Koncepcję: do końca maja 2025 r.
Dodatkowe informacje
Organizator odpowiada za:
- przeprowadzenie rekrutacji uczestników, w tym przygotowanie formularza zgłoszeniowego, komunikację z kandydatami, organizację rozmów kwalifikacyjnych oraz wybór ostatecznej grupy uczestników (30 osób);
- przygotowanie i realizację programu merytorycznego, w tym opracowanie harmonogramu zjazdów, tematów warsztatów, dobór trenerów, mentorów
i prelegentów; - zabezpieczenie logistyczne wydarzenia: rezerwacja miejsc noclegowych;
- organizacja transportu podczas zjazdów, zapewnienie sal warsztatowych, sprzętu i materiałów edukacyjnych;
- organizację wizyt studyjnych i spotkań z przedstawicielami instytucji publicznych, organizacji pozarządowych i środowisk eksperckich w Polsce;
- koordynację działań online, w tym platformy do spotkań zdalnych, harmonogramów mentoringu, dostępów do materiałów edukacyjnych i wsparcia technicznego dla uczestników;
- opiekę nad uczestnikami w trakcie całego programu – zapewnienie bezpieczeństwa, wsparcia organizacyjnego oraz obecność kadry opiekunów podczas zjazdów stacjonarnych;
- monitoring i ewaluację projektu – zbieranie opinii uczestników, opracowanie raportów i rekomendacji na potrzeby kolejnych edycji;
- promocję Akademii – przygotowanie materiałów informacyjnych, prowadzenie kampanii rekrutacyjnej i komunikacja w mediach (w tym społecznościowych), dokumentacja fotograficzna i filmowa;
- wręczenie certyfikatów ukończenia Akademii oraz przekazanie materiałów podsumowujących (zdjęcia, pamiątki, publikacje, itp.);
- wsparcie w realizacji projektów uczestników po zakończeniu Akademii – pomoc merytoryczna, mentoringowa i promocyjna.
- uzyskanie zgód na wykorzystanie wizerunku uczestników;
- uzyskanie zgody autora nagrania wideo lub jego opiekunów prawnych na wykorzystanie dzieła oraz rozpowszechnianie wizerunku przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Instytutu;
- umieszczenie informacji o realizacji wydarzenia finansowanego lub dofinansowanego przez Instytut, zgodnie z wytycznymi publikowanymi na stronie internetowej Instytutu, po wcześniejszej akceptacji promocji;
- zaproszenie oraz obsługę mediów polonijnych w celu publikacji artykułów
i materiałów wideo w mediach polonijnych oraz mediach społecznościowych; - przygotowanie tekstowej relacji z wydarzenia wraz z dokumentacją fotograficzną.
Materiały
Akademia młodych liderów i ambasadorów polonijnych. KoncepcjaAkademia_młodych_liderów_i_ambasadorów_polonijnych_Koncepcja..pdf 0.15MB