Edukacja ekologiczna, edukacja zdrowotna i obywatelska
16.06.2025
Koncepcja wspierająca strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030.
Koncepcja stanowi ramy dla realizacji projektu, precyzując jego zakres, cele i rezultaty projektów, ale pozostawiając swobodę w jego realizacji. Realizacja projektów odbywa się we współpracy z Instytutem, zgodnie z założeniami merytorycznymi.
We wniosku składanym w generatorze Witkac, w polu „Tytuł Przedsięwzięcia”, należy wpisać nazwę koncepcji IRJP: "Edukacja ekologiczna, edukacja zdrowotna i obywatelska".
1. Zakres
Edukacja ekologiczna, edukacja zdrowotna i obywatelska to koncepcja na opracowanie materiałów edukacyjnych, przeznaczonych dla osób uczących się w szkołach polonijnych, wspierających realizację zajęć dostosowanych do potrzeb Polonii w każdym z trzech obszarów edukacyjnych: ekologicznym, zdrowotnym i obywatelskim. Materiały będą uwzględniać różnorodne formy m.in. gotowe scenariusze zajęć, filmy i prezentacje multimedialne, materiały dla uczniów i osób uczących w szkołach polonijnych. Obowiązkowo będą zawierały komponent językowy, który umożliwi naukę i utrwalanie słownictwa związanego z każdym z obszarów tematycznych.
2. Cele i grupa docelowa
Celem projektu jest włączenie do edukacji w szkołach polonijnych treści aktualnie wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w szkołach w Polsce, w szczególności:
- edukacja ekologiczna – budowanie świadomości ekologicznej i promowanie postaw prośrodowiskowych;
- edukacja zdrowotna – kształtowanie nawyków zdrowego trybu życia, wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego;
- edukacja obywatelska – rozwijanie kompetencji społecznych, budowanie świadomości obywatelskiej i aktywności społecznej.
Materiały będą przeznaczone do realizacji zajęć edukujących młodzież polonijną z różnych grup wiekowych w zakresie aktualnej wiedzy i standardów edukacji zdrowotnej, ekologicznej i obywatelskiej. Materiały powinny być dostosowane do potrzeb osób dla których polski nie jest pierwszym językiem i umożliwiać poszerzanie kompetencji językowych w zakresie poruszanych tematów.
Opracowanie materiałów pomoże uatrakcyjnić ofertę edukacji w szkołach polonijnych, pozwoli młodzieży pozyskać specjalistyczne słownictwo oraz wpisze się w trend wplatania elementów edukacji tematycznej odzwierciedlających wyzwania współczesnego świata.
Działania w powyższym zakresie w roku 2025 obejmują opracowanie i wydanie w formie elektronicznej pakietów materiałów edukacyjnych dotyczących ekologii, zdrowia człowieka oraz funkcjonowania w społeczeństwie obywatelskim dla dzieci (6-10 lat) dzieci starszych (10-15 lat) i młodzieży (15-18 lat) z różnych krajów stanowiących jednocześnie grupę docelową odbiorców.
3. Opis materiałów edukacyjnych
1. Specyfikacja merytoryczna pakietu edukacyjnego
Integralnym elementem pakietu edukacyjnego powinien być rozwój w zakresie uczenia się języka polskiego. Materiały mają wyposażyć uczniów w kompetencje językowe, które pozwolą im kontynuować dalszą edukację w języku polskim oraz włączać się do polskiej debaty publicznej. Zawarcie komponentu językowego pozwoli poszerzyć specjalistyczną znajomość języka polskiego w zakresie poruszanych tematów. W celu wsparcia rozwoju kompetencji leksykalnych, pakiet edukacyjny powinien zawierać aktywne listy wprowadzanego słownictwa i ukazywać jego zastosowanie w stosownym kontekście.
2. Dostosowanie materiałów do odbiorców z różnych kręgów kulturowych
Materiały będą wykorzystywane do edukacji osób w różnych regionach kulturowych gdzie powszechne podejście do kwestii ekologii, zdrowia i pojęcia społeczeństwa obywatelskiego może się różnić. W związku z powyższym, prezentowane treści powinny być zgodne ze standardami MEN i jednocześnie być przystępne w odbiorze dla osób niezaznajomionych wcześniej z prezentowaną tematyką.
3. Różnorodność form oferowanych materiałów w tym materiałów online
Materiały powinny uwzględniać różnorodne formy m.in. gotowe scenariusze zajęć, filmy i prezentacje multimedialne, materiały dla uczniów i osób uczących w szkołach polonijnych. Istotnym elementem jest cyfryzacja przygotowanych materiałów pozwalająca na ich szerokie udostępnienie placówkom polonijnym na całym świecie.
4. Wymagania wobec autorów i wydawców materiałów dydaktycznych
Wypracowane materiały/pakiety edukacyjne powinny odznaczać się wysoką jakością, przystępnością, zrozumiałym językiem, a także logiczną i funkcjonalną redakcją. Autorzy pakietu edukacyjnego powinni posiadać wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych, w tym skierowanych do osób uczących się języka. Najlepiej, gdyby byli to autorzy z doświadczeniem w redagowaniu materiałów edukacyjnych do nauki języków obcych w tym języka polskiego jako odziedziczonego/pochodzenia i obcego.
4. Wskaźniki
- Liczba opracowanych pakietów edukacyjnych
5. Rezultaty
- Zwiększenie atrakcyjności i poprawa dostępności do materiałów skierowanych do szkół polonijnych (w tym materiałów specjalistycznych).
- Zwiększenie zintegrowania nauki języka polskiego z elementami współczesnych standardów edukacji ekologicznej, zdrowotnej oraz dotyczącej społeczeństwa obywatelskiego.
- Wzrost motywacji do nauki w języku polskim.
6. Termin składania Wniosków oraz przewidywany termin rozstrzygnięcia Naboru
Wnioski realizujące Koncepcję można składać do 30 czerwca 2025 r. Przewidywany termin ogłoszenia rozstrzygnięcia Naboru wynosi 30 dni od daty zakończenia Naboru na Koncepcję.
7. Dodatkowe informacje
- Dopuszcza się złożenie projektów bazujących na opracowanych materiałach pod warunkiem, że wniosek zakłada ich dostosowanie do wymogów wskazanych w niniejszej koncepcji.
- Gotowy pakiet materiałów należy dostarczyć w nieprzekraczalnym terminie do końca 2025 roku.
- Otrzymanie dofinansowania na opracowanie materiałów wiąże się z przekazaniem praw autorskich opracowanych materiałów do Instytutu.
- Wypracowane materiały/pakiety edukacyjne muszą być zgodne w określoną przez Instytut formą graficzną.
- Realizator odpowiada za monitorowanie i ewaluację projektu oraz prawidłowe informowanie o źródłach dofinansowania projektu, zgodne z regulaminem oraz wytycznymi instytucji finansujących. Obowiązek ten dotyczy wszelkich materiałów promocyjnych, informacyjnych i komunikacyjnych związanych z realizacją projektu.
Materiały
Edukacja ekologiczna, edukacja zdrowotna i obywatelska_KoncepcjaEdukacja_ekologiczna,_zdrowotna_i_obywatelska_Koncepcja.pdf 0.11MB