IRJP na III Międzynarodowym Kongresie Języka i Kultury Polskiej w Szczecinie oraz na Konferencji EDUS w Szkocji
08.10.2025
Przedstawiciele Instytutu Rozwoju Języka Polskiego uczestniczyli w dwóch ważnych wydarzeniach poświęconych edukacji polonijnej. W Szczecinie zaprezentowano założenia „Ram programowych polonijnej edukacji językowo-kulturowej”, a w Szkocji przeprowadzono warsztaty ich praktycznego zastosowania i spotkania ze środowiskiem szkolnym.
W piątek, 3 października, przedstawiciele Instytutu wzięli udział w III Międzynarodowym Kongresie Języka i Kultury Polskiej zorganizowanym przez Uniwersytet Szczeciński.
Dyrektor Instytutu, dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk, przedstawiła działania IRJP w zakresie systemowego i systematycznego wspierania edukacji polonijnej oraz omówiła zmianę, jaką inicjują przygotowane przez Instytut „Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej”.
Prof. dr hab. Przemysław Gębal zaprezentował szczegółowo model nowoczesnej edukacji polonijnej zawarty w „Ramach programowych” oraz ich wiodące hasło: „Język polski językiem osobistego wyboru”. Oba wystąpienia spotkały się z dużym zainteresowaniem i zainicjowały dyskusję z udziałem przedstawicieli środowiska akademickiego oraz nauczycieli polonijnych.
Wydarzenie było transmitowane online — zachęcamy osoby, które uczestniczyły zdalnie, do podzielenia się wrażeniami.
W niedzielę, 5 października, przedstawiciele Instytutu uczestniczyli w konferencji organizowanej przez EDUS – organizację parasolową zrzeszającą polskie szkoły w Szkocji.
Prof. dr hab. Przemysław Gębal poprowadził warsztaty poświęcone praktycznemu wykorzystaniu „Ram programowych” w pracy dydaktycznej. Zajęcia stały się okazją do wymiany doświadczeń i refleksji nad warsztatem nauczycielskim dla blisko 100 uczestniczek i uczestników.
Katarzyna Kubiszowska, starszy specjalista w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej, przedstawiła kluczowe obszary działalności Instytutu oraz wybrane działania i projekty realizowane w 2025 roku.
W poniedziałek delegacja odwiedziła polonijną szkołę i przedszkole w Livingston, gdzie rozmawiano o bieżących potrzebach placówek oraz możliwościach wsparcia metodycznego i programowego.
Obecność IRJP w Szczecinie i Szkocji wpisuje się w długofalową strategię wzmacniania jakości i dostępności polonijnej edukacji językowo-kulturowej. „Ramy programowe” stanowią punkt odniesienia dla szkół i organizacji, wspierając spójność celów, nowoczesne metody nauczania i podnoszenie kompetencji nauczycieli.