Materiały do pobrania. Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej
18.12.2025
Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej, pomyślane jako kompleksowe opracowanie pozwalające usystematyzować, uzupełnić i zaktualizować wiedzę na temat nowoczesnego kształcenia polonijnego, składają się z dwóch zasadniczych części:
- Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej. Cześć I: Założenia i strategie dydaktyczne
- Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej. Część II: Rozwiązania metodyczne i programowe
Pierwsza część to opracowanie koncepcyjno-strategiczne, nakreślające założenia merytoryczne i formułujące nowoczesne standardy kształcenia polonijnego. Obejmuje szczegółową analizę kontekstów edukacyjnych współczesnego nauczania języka polskiego i kultury polskiej jako dziedziczonych oraz opisuje założenia i strategie dydaktyczne z uwzględnieniem uwarunkowań rozwoju językowego oraz osobistego dzieci i młodzieży polonijnej. Zawiera propozycje konkretnych ścieżek edukacyjnych dla poszczególnych grup uczących się oraz nakreśla ogólne założenia programowe i strategiczne cele nauczania polskiego jako języka osobistego wyboru.
Druga część o charakterze programowo-metodycznym opisuje szczegółowe warunki realizacji przyjętych standardów kształcenia. Zawiera zbiór praktycznych zasad dydaktyczno-metodycznych współczesnej polonijnej edukacji językowe oraz szczegółowe założenia i rozwiązania programowe dla poszczególnych poziomów biegłości językowej wg skali Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, z podziałem na kategorie wiekowe uczących się. Proponuje także pakiet narzędzi umożliwiających efektywny monitoring realizacji proponowanej koncepcji dydaktyczno-metodycznej.
Dwuczęściowemu dokumentowi towarzyszy przewodnik dla użytkowników ram Wybieramy polski!, ułatwiający ich wdrażanie do codziennej praktyki edukacji polonijnej w różnych miejscach na świecie. Proponuje on szereg wskazówek i rozwiązań dydaktycznych adresowanych do nauczających, uczących się oraz rodziców dzieci i młodzieży polonijnej. Zawiera opisy dobrych praktyk, a także przykłady konkretnych aktywności lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej zbierają bogate i zróżnicowane doświadczenia dydaktyczne wielu pokoleń nauczycieli i nauczycielek polonijnych. To przede wszystkim w oparciu o nie powstał strategiczny pakiet dokumentów prezentujący spójną wizję nowoczesnego modelu edukacji językowej.
Ramy programowe adresowane są do Wszystkich zaangażowanych w planowanie i realizację edukacji polonijnej. Do nauczycieli polonijnych, zarządzających polonijnymi placówkami edukacyjnymi, twórców autorskich programów nauczania, autorów podręczników i materiałów dydaktycznych oraz twórców systemów certyfikatowych. Także do rodziców dzieci i młodzieży polonijnej. Do praktyków i badaczy uczenia się i nauczania polszczyzny jako języka dziedziczonego w świecie.
Prezentowany pakiet dokumentów poddany został merytorycznej ocenie w środowisku specjalistów zajmujących się edukacją polonijną w różnych regionach Świata. Uwzględnia sugestie i wskazówki przez nich sformułowane.
Materiały
Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej Cześć I Założenia i strategie dydaktyczneRamy_programowe_polonijnej_edukacji_językowo-kulturowej_Cześć_I_Założenia_i_strategie_dydaktyczne.pdf 2.68MB Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej Cześć II Rozwiązania metodyczne i programowe.
Ramy_programowe_polonijnej_edukacji_językowo-kulturowej_Cześć_II_Rozwiązania_metodyczne_i_programowe.pdf 3.11MB