Polonijni Kumple
Koncepcja wspierająca strategiczne kierunki działalności Instytutu Rozwoju Języka Polskiego na lata 2025-2030.
Koncepcja stanowi ramy dla realizacji projektu, precyzując jego zakres, cele i rezultaty projektów, ale pozostawiając swobodę w jego realizacji. Realizacja projektów odbywa się we współpracy z Instytutem, zgodnie z założeniami merytorycznymi.
We wniosku składanym w generatorze Witkac, w polu „Tytuł Przedsięwzięcia”, należy wpisać nazwę koncepcji IRJP: „Polonijni kumple”.
1. Zakres
Projekt Polonijni kumple to inicjatywa mająca na celu budowanie więzi między społecznością polonijną a ich rówieśnikami ze szkół polonijnych lub polskich poprzez działania edukacyjne, integracyjne oraz obozy w Polsce. Uczestnicy będą realizować aktywności online (webinary, warsztaty językowe, projekty tematyczne) oraz offline, w tym obozy dla najbardziej zaangażowanych. Integralną częścią projektu jest konkurs, w którym zespoły tworzą wspólne prace (kampanie społeczne, filmy, podcasty). Nagrodą dla zwycięzców oraz najbardziej zaangażowanych uczestników będzie wyjazd na obóz w Polsce.
Organizator projektu może uzyskać wsparcie finansowe dla szkół i grup zainteresowań na działania edukacyjne oraz dofinansowanie obozu w Polsce.
2. Cele
Celem projektu „Polonijni Kumple” jest promowanie wśród uczestników języka polskiego jako języka osobistego wyboru poprzez wykreowanie sytuacji pozwalających na używanie polszczyzny w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych, a także budowanie i wzmacnianie ich tożsamości narodowej w tej grupie wiekowej. Istotnym elementem inicjatywy jest integracja różnych grup społeczności polonijnej i polskiej oraz stworzenie przestrzeni do rozwoju kompetencji społecznych takich jak umiejętność konstruktywnej pracy w zdywersyfikowanej grupie, empatia oraz autoprezentacja.
Projekt ma także na celu poszerzenie wiedzy uczestników o współczesnej Polsce, narodowej kulturze i historii, a także kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych. Ważnym elementem programu jest wspieranie współpracy szkół polskich i polonijnych oraz zachęcanie młodzieży do wizyt w Polsce i nawiązywania trwałych więzi.
Koncepcja realizuje Kierunek 1. Tworzenie i monitorowanie nowoczesnego systemu nauczania języka polskiego poza granicami kraju, w szczególności cel 1.2. Podniesienie jakości i atrakcyjności kształcenia języka polskiego; Kierunek 4. Nowoczesność, kultura i historia – wspieranie tożsamości wśród diaspory oraz kreowanie nowoczesnego wizerunku Polski w świecie, w szczególności Cel 4.2. Popularyzacja nowoczesnego wizerunku Polski oraz Kierunek 3. Aktywizacja i wsparcie potencjału środowiska polonijnego, działającego na rzecz języka polskiego za granicą, w szczególności Cel 3.1. Rozwój, zwiększenie świadomości obywatelskiej i aktywizacja młodszych przedstawicieli diaspory, chętnych do pracy na rzecz Polski i lokalnego środowiska polonijnego.
3. Uczestnicy projektu
Projekt powinien być skierowany do społeczności polonijnej i ich rówieśników z Polski, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności językowe, poszerzać wiedzę o Polsce i uczestniczyć w międzynarodowej współpracy. W inicjatywie mogą wziąć udział szkoły polonijne, szkoły w Polsce oraz grupy zainteresowań takie jak młodzi liderzy, zespoły artystyczne czy sportowe. Współpraca w ramach projektu powinna opierać się na aktywnym zaangażowaniu uczestników, którzy wspólnie realizują działania edukacyjne i integracyjne. Program może być dostosowany do różnych grup wiekowych.
Dopuszczalny wiek uczestników ze szkół polonijnych i polskich: 10-18 lat.
Dopuszczalny wiek uczestników grup zainteresowań: 16-35 lat.
4. Struktura Projektu
Program powinien być realizowany dla minimum 30 uczestników, czyli co najmniej 15 par Polonijnych Kumpli. Przez „parę” rozumie się dwie osoby w tym samym lub zbliżonym wieku, realizujące wspólnie projekt jako Polonijni Kumple. W programie można zaproponować trzy typy formuły Polonijni kumple:
-
szkoła polonijna i szkoła w Polsce
-
szkoła polonijna i szkoła polonijna (z dwóch różnych krajów)
-
grupa zainteresowań z Polski – polonijna grupa zainteresowań (np. młodzi liderzy, chóry, zespoły sportowe, grupy harcerskie itp.).
Projekt dopuszcza możliwość złożenia oferty tylko dla jednego, wybranego typu, jednak jeden oferent może złożyć więcej niż jedną ofertę.
Główne etapy projektu
-
Aktywności edukacyjne i integracyjne
Polonijni kumple powinni realizować różnorodne działania wspierające rozwój kompetencji językowych i społecznych uczestników. Aktywności powinny być dostosowane do specyfiki danej grupy Polonijnych kumpli, aby uczestnicy mogli maksymalnie skorzystać z zaproponowanych zajęć. Do prowadzenia spotkań i warsztatów mogą zostać wykorzystane narzędzia online, takie jak Zoom czy Teams.
Przykładowe działania dla poszczególnych typów Polonijnych kumpli prezentujemy poniżej:
-
dla szkół polonijnych i szkół w Polsce należy zaproponować aktywności umożliwiające posługiwanie się językiem polskim w naturalnych sytuacjach, a także wykorzystanie języka ukierunkowanego tematycznie, np. w obszarach takich jak ekologia czy zdrowie psychiczne
-
dla szkół polonijnych z różnych krajów należy zaproponować dyskusje na temat dwukulturowości, sprzyjające wymianie doświadczeń związanych z życiem w dwóch kulturach, a także warsztaty językowe z wykorzystaniem autentycznego, żywego języka
-
dla grup zainteresowań należy zaproponować aktywności ze szczególnym naciskiem na język polski używany w kontekście specjalistycznym. Tematy oraz ćwiczenia powinny być dostosowane do profilu grupy i ukierunkowane na rozwijanie słownictwa oraz kompetencji językowych w danej dziedzinie
Projekt powinien stanowić spójną, całościową koncepcję, opartą zarówno na działaniach realizowanych w parach (1:1), jak i na aktywnościach wspólnych, dedykowanych wszystkim uczestnikom. Do takich działań mogą należeć m.in. wspólne spotkania, sesje grupowe, webinary z ekspertami oraz inne formy pracy zbiorowej, związane tematycznie z obszarami realizowanymi w projekcie. Program wraz z harmonogramem jego realizacji powinien zostać szczegółowo opisany – zarówno w odniesieniu do aktywności indywidualnych (w parach), jak i grupowych. Będzie on podlegał ocenie ekspertów na etapie oceny wniosku.
Dodatkowo, program powinien mieć charakter długofalowy i być rozłożony w czasie. Powinien być dopasowany do zaproponowanego programu, który pozwoli na osiągnięcie celów i rezultatów wskazanych w koncepcji. Sugerowaną datą rozpoczęcia pierwszych aktywności jest koniec czerwca 2025 roku.
-
Konkurs
W ramach konkursu każda para kumpli powinna przygotować pracę podlegającą ocenie. Warunkiem koniecznym jest wspólne stworzenie projektu w formie kampanii społecznej, filmu krótkometrażowego, podcastu lub innego materiału. Uczestnicy powinny współpracować na wszystkich etapach realizacji – od planowania, przez zbieranie materiałów, aż po prezentację końcowych efektów. Operator powinien zapewnić nagrody pocieszenia dla par, które nie zakwalifikują się do udziału w organizowanym dla zwycięzców obozie w Polsce.
Ocena prac konkursowych powinna być transparentna, sprawiedliwa i dokonana na podstawie wcześniej przedstawionych uczestnikom kryteriów. Odpowiada za nią Komisja powołana przez Organizatora, która ustala kryteria oceny kandydatów. W skład Komisji powinni wchodzić przedstawiciele IRJP. Ocena może być kilkuwymiarowa uwzględniając głosowanie publiczne – ankieta online oraz ocenę opiekunów.
-
Obóz w Polsce
Finałem programu powinien być obóz w Polsce dla par, które zwyciężą w konkursie organizowanym przez operatora. Obóz ten będzie dofinansowany przez IRJP w formie ryczałtu – zarówno na organizację pobytu, jak i w formie dopłaty do kosztów dojazdu. Dopuszcza się możliwość zakwalifikowania do udziału w obozie do 50% uczestników programu, co oznacza, że wyróżnionych zostanie maksymalnie 50% prac konkursowych.
Program edukacyjny obozu w Polsce powinien obejmować wspólne zajęcia i projekty integrujące uczestników, naukę języka polskiego poprzez interaktywne lekcje i codzienne aktywności. Atrakcje zaproponowane w trakcie wyjazdu, powinny ukazywać Polskę jako kraj nowoczesny, otwarty i dynamicznie rozwijający się. Program powinien przewidywać minimum trzy takie atrakcje.
-
Ryczałt
Ryczałt to stała kwota przyznawana przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego na jednego uczestnika obozu w Polsce. Stanowi on formę wsparcia finansowego, mającego na celu częściowe pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem w wyjeździe. Wysokość podstawowego ryczałtu wynosi 1500 zł na osobę. Należy jednak pamiętać, że ryczałt nie pokrywa wszystkich wydatków – pozostałe koszty, które nie mieszczą się w jego zakresie, powinny zostać pokryte z innych źródeł. Środki przyznane w ramach ryczałtu nie mogą być przeznaczone na zakup środków trwałych ani zakup sprzętu niezwiązanego bezpośrednio z organizacją obozu.
Oprócz ryczałtu podstawowego możliwe jest również otrzymanie dodatkowego ryczałtu na transport. Jego wysokość zależy od kraju zamieszkania uczestnika i wynosi od 500 zł do 2500 zł. Ryczałt transportowy przyznawany jest w trzech progach:
-
2 500 zł – dla uczestników z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Australii i Oceanii,
-
1 500 zł – dla uczestników z Azji (m.in. Kazachstan, Gruzja, Uzbekistan), Wielkiej Brytanii i Irlandii,
-
800 zł – dla uczestników z pozostałych krajów europejskich (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii i Irlandii).
5. Wskaźniki
-
Liczba uczestników projektu
-
Liczna zgłoszonych prac konkursowych
-
Liczba godzin nauki języka polskiego i/lub warsztatów rozwijających kompetencje językowe uczestników
6. Rezultaty
-
Zacieśnienie więzi między Polonią a Polską – budowanie trwałych relacji między młodzieżą polonijną i ich rówieśnikami w kraju oraz budowanie sieci współpracy pomiędzy środowiskami polonijnymi z różnych krajów
-
Wzrost kompetencji językowych uczestników – poprawa kompetencji komunikacyjnych dzięki aktywnemu używaniu języka polskiego
-
Utrwalenie tradycji współpracy międzynarodowej – długoterminowe partnerstwa między szkołami, grupami i jednostkami
-
Promocja Polski za granicą – kreowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju otwartego i nowoczesnego
7. Termin składania Wniosków oraz przewidywany termin rozstrzygnięcia Naboru
Wnioski realizujące Koncepcję można składać do 30 maja 2025 r. Ogłoszenie wyników Naboru na Koncepcję planowane jest do 30 czerwca 2025 r.
Dodatkowe informacje
Organizator odpowiada za:
-
Rekrutacje uczestników do projektu (w tym: opracowanie kryteriów rekrutacji uczestników, nabór szkół i grup tematycznych polonijnych i polskich, określenie ostatecznej liczby uczestników)
-
Koordynację działań edukacyjnych i integracyjnych (w tym: opracowanie planu i harmonogramu zajęć, przygotowanie programów tematycznych dostosowanych do grup uczestników, zapewnienie dostępu do platform online (Zoom, Teams) i materiałów edukacyjnych, organizacja webinariów, warsztatów i projektów tematycznych)
-
Organizację konkursu (w tym: przygotowanie zasad i kryteriów oceny, koordynacja zgłoszeń i nadzorowanie realizacji prac konkursowych, organizacja procesu oceniania)
-
Organizację obozu w Polsce (w tym: zapewnienie logistycznej i finansowej organizacji wyjazdów, opracowanie programu obozu - zajęcia edukacyjne, integracyjne, debaty, tematyczne warsztaty). Instytut dopuszcza możliwość połączenia obozów organizowanych przez różnych oferentów, w przypadku gdy w ramach konkursu zostanie wyłonionych kilka ofert.
-
Zapewnienie wsparcia finansowego i organizacyjnego - rozdział środków na działania edukacyjne i integracyjne oraz zaplanowanie budżetu na obóz dla zwycięzców
-
Monitorowanie i ewaluację projektu
-
Promocję projektu i komunikację (w tym: tworzenie materiałów informacyjnych i promocyjnych, koordynacja działań medialnych i współpraca z ekspertami, utrzymywanie kontaktu z uczestnikami i partnerami projektu)
-
Prawidłowe informowanie o źródłach dofinansowania projektu, zgodne z regulaminem oraz wytycznymi instytucji finansujących. Obowiązek ten dotyczy wszelkich materiałów promocyjnych, informacyjnych i komunikacyjnych związanych z realizacją projektu
Materiały
Polonijni Kumple_KoncepcjaPolonijni_Kumple_Koncepcja.pdf 0.15MB Polonijni kumple - Koncepcja - przedłużenie naboru
Polonijni_Kumple_koncepcja_przedłużenie.pdf 0.15MB