Wyniki ankiet dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży
25.02.2025
Instytut Rozwoju Języka Polskiego przeprowadził ankiety wśród rodziców dzieci polonijnych i szkół polonijnych na całym świecie na temat potrzeb i preferencji diaspory w zakresie dofinansowywanego wypoczynku dzieci i młodzieży. Ankiety cieszyły się dużym zainteresowaniem, a wyniki dostarczyły wiele cennych informacji, które umożliwiają lepsze dopasowanie działań Instytutu do oczekiwań diaspory.
Ankiety wypełnili przedstawiciele blisko 200 placówek i około 3000 rodziców z różnych krajów. Odpowiedzi były różnorodne, jednak duża część ankietowanych wskazywała na podobne oczekiwania oraz potrzeby związane z organizacją wypoczynku dla dzieci.
Z ankiety przeprowadzonej wśród rodziców dzieci polonijnych wynika, że ponad 75% z nich nigdy nie wysłało dziecka na obóz lub kolonię dofinansowaną z budżetu Państwa. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był brak informacji o tego typu programach, dlatego Instytut Rozwoju Języka Polskiego planuje zadbać o lepszą promocję i dostępność informacji. Rodzice wykazują duże zainteresowanie ofertą dofinansowanego wypoczynku i zaznaczają, że najchętniej posłaliby dziecko na wyjazd, podczas którego byłaby możliwość integracji z rówieśnikami z Polski oraz obcowania z polską kulturą. Zdaniem rodziców najlepszym rozwiązaniem byłby obóz krajoznawczy, skupiony na zwiedzaniu polskich miast i zabytków lub obóz sportowy i przygodowy z elementami pracy zespołowej. Rodzice widzą dużą wartość takich wyjazdów i są skłonni ponieść część kosztów z nimi związanych.
Przy podejmowaniu decyzji o wyjeździe na wypoczynek do Polski, ważnym czynnikiem jest transport dzieci z miejsca zamieszkania do miejsca wypoczynku. Prawie połowa osób wskazała, że wysłałaby dziecko na kolonie czy obóz pod warunkiem zagwarantowania transportu przez organizatora z miejsca zamieszkania lub punktu zbiorczego w danym kraju. Instytut postara się dostosować ofertę do wyzwań logistycznych tak, by dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do miejsca wypoczynku.
Z uwagi na wiek dzieci oraz dystans między Polską a innymi krajami, rodzice podkreślali potrzebę organizacji kolonii i półkolonii w miejscu zamieszkania, nastawionych na naukę języka polskiego. Zwracano uwagę, że dla niektórych dzieci rozłąka z rodzicami i bliskimi może być trudnym przeżyciem i z tego powodu, spora część rodziców zasugerowała również organizację obozu rodzinnego w Polsce. Taka forma wypoczynku oszczędzi dzieciom stresu, a rodzicom umożliwi wizytę w kraju ojczystym i wspólne doświadczanie polskiej kultury.
Ważne wnioski płyną też z odpowiedzi przesłanych przez dyrektorów i nauczycieli szkół polonijnych. Podkreślają, że nieobecności w szkole mogą skutkować zaległościami, w niektórych krajach podlegają ścisłej kontroli, dlatego aż 80% przedstawicieli szkół opowiedziało się za organizacją wyjazdów podczas wakacji, a nie w roku szkolnym. Zdecydowana większość ankietowanych opowiada się za organizacją wypoczynku w Polsce, a nie wycieczkami w kraju zamieszkania. Dodatkowo, szkoły wolałyby skorzystać z oferty wyjazdu przygotowanej przez profesjonalny podmiot, a nie samodzielnie zajmować się organizacją wyjazdu. Zgodnie z opinią blisko 70% ankietowanych, rodzice lub przedstawiciele grup np. szkolnych powinni mieć możliwość wyboru wypoczynku organizowanego przez doświadczony podmiot.
Ważnym aspektem jest również forma oraz czas trwania wypoczynku. Najbardziej pożądane są pobyty trwające od 7 do 10 dni, z uwzględnieniem czasu podróży do Polski. Istotne jest, aby uczestnicy mogli skorzystać w pełni z oferty wypoczynku, dlatego odpowiedzi w kwestii formy wyjazdów są podobne do sugestii rodziców. Dyrektorzy oraz nauczyciele proponują wyjazdy nastawione na zwiedzanie zabytków i miast oraz kontakt z językiem polskim, a także na integrację dzieci z różnych krajów w podobnym wieku, niekoniecznie z jednej klasy.
Liczne odpowiedzi udzielone w ankietach pozwoliły lepiej zrozumieć potrzeby rodziców oraz poznać doświadczenia szkół związane z podobnymi inicjatywami. Wszystkim ankietowanym należą się serdeczne podziękowania oraz słowa uznania za zaangażowanie i chęć współpracy. Instytut intensywnie pracuje nad stworzeniem koncepcji wypoczynku, która będzie odpowiadać na potrzeby rodziców, dyrektorów oraz nauczycieli polonijnych. Koncepcja ta musi jednocześnie umożliwić realizację zadań ustawowych, przede wszystkim przyczynić się do poprawy znajomości języka polskiego, wzmocnienia polskiej tożsamości oraz umożliwić poznanie współczesnej, atrakcyjnej Polski.