Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku
R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
K O M E N D Y P O W I A T O W E J
P A Ń S T W O W E J S T R A Ż Y P O Ż A R N E J
W K L U C Z B O R K U
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku, zwanej dalej „komendą powiatową”, określa szczegółową organizację komendy powiatowej, w tym:
-
kierowanie pracą komendy powiatowej;
-
strukturę organizacyjną komendy powiatowej;
-
zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
-
wzory pieczęci i stempli;
-
liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
§ 2.1. Komenda jest zakwalifikowana do IV kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.
-
Terenem działania komendy powiatowej jest obszar powiatu kluczborskiego.
-
Siedzibą komendy powiatowej jest miasto Kluczbork, ul. Krakusa 1.
§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
-
KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;
-
OSP - ochotniczą straż pożarną;
-
jrg - jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
-
ksr-g - krajowy system ratowniczo – gaśniczy;
-
SK KP PSP – Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej;
-
PSP - Państwową Straż Pożarną.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą komendy powiatowej
§ 4. 1. Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku, zwanego dalej „komendantem powiatowym”, zastrzega się dokumentację:
-
-
dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane komendantowi powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
-
kierowaną do KW PSP, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
-
pisma kierowane do senatorów i posłów;
-
odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępców komendanta powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej oraz jej pracowników;
-
zakresy czynności zastępcy komendanta powiatowego oraz pracowników i strażaków komendy powiatowej;
-
zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu kluczborskiego;
-
władcze akty administracyjne wydawane przez komendanta powiatowego jako organu administracji publicznej.
-
-
Jeżeli komendant powiatowy nie może pełnić obowiązków służbowych, jego zadania i kompetencje realizuje zastępca komendanta powiatowego.
-
Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępcy komendanta powiatowego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1. lub wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.
-
Komendant powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca komendanta powiatowego przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków.
-
Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy w budynku komendy.
Rozdział III
Struktura organizacyjna komendy powiatowej
§ 5. 1 W skład komendy powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
-
samodzielne stanowisko pracy d/s kontrolno-rozpoznawczych - symbol - PZ;
-
samodzielne stanowisko pracy d/s organizacyjno-kadrowych - symbol – POK;
-
sekcja finansów - symbol – PF;
-
samodzielne stanowisko pracy d/s kwatermistrzowsko-technicznych - symbol – PT;
-
wydział operacyjny - symbol – PR;
-
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza z siedzibą w Kluczborku, ul. Krakusa 1
-
-
-
-
-
-
-
- symbol – PJRG;
-
-
-
-
-
-
2. Zastępca komendanta powiatowego w realizacji zadań przy znakowaniu spraw i akt posługuje się symbolem - symbol – PSO.
-
§ 6.1. Komendantowi powiatowemu podlegają bezpośrednio:
-
samodzielne stanowisko pracy d/s kontrolno-rozpoznawczych;
-
samodzielne stanowisko pracy d/s organizacyjno-kadrowych;
-
sekcja finansów;
-
wydział operacyjny w zakresie spraw ochrony informacji niejawnych.
-
Zastępca komendanta powiatowego nadzoruje:
-
samodzielne stanowisko pracy d/s kwatermistrzowsko-technicznych;
-
wydział operacyjny w zakresie spraw operacyjnych, informatyki i łączności;
-
jednostkę ratowniczo-gaśniczą
oraz realizuje zadania określone w § 8.
Rozdział IV
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 7.1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga komendant powiatowy.
4. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności :
-
planowanie i realizacja budżetu komendy powiatowej;
-
podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
-
sporządzanie programu działania oraz planu pracy komendy powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
-
współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w komendzie powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
-
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami ksr-g;
-
współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
-
załatwianie skarg i wniosków, petycji oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
-
realizowanie zaleceń pokontrolnych;
-
realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
-
realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
-
wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
-
przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
-
realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta powiatowego funkcji w powiatowym zespole zarządzania kryzysowego;
-
współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
-
realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji ksr-g na obszarze powiatu;
-
ewidencjonowanie i rozliczanie czasu służby strażaków.
§ 8. Do zadań zastępcy komendanta powiatowego należy w szczególności :
-
1. Realizowanie zadań kierownika komórki ds. kontroli.
2. Realizowanie zadań w zakresie spraw obronnych:
-
prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej;
-
koordynowanie realizacji zadań obronnych.
§ 9. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy d/s kontrolno - rozpoznawczych należy w szczególności:
-
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
-
nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
-
współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
-
inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
-
opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
-
opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
-
analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do powstania oraz rozprzestrzenienia się;
-
opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
-
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
-
rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
-
przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
-
nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową;
-
przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
-
wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
-
wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
-
opracowanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym.
§ 10. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy d/s organizacyjno-kadrowych należy w szczególności :
1. W zakresie spraw organizacyjnych i archiwizacji:
-
realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej;
-
organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego;
-
opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego;
-
prowadzenie archiwum komendy powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
-
prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej;
-
organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
-
przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej;
-
opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej;
-
organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy powiatowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
-
realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy powiatowej;
-
prowadzenie sekretariatu komendanta powiatowego;
-
zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy.
2. W zakresie spraw kadrowych:
-
realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego;
-
przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej, w tym dowódców jednostek ratowniczo – gaśniczych;
-
opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie powiatowej;
-
opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
-
ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie powiatowej;
-
prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej;
-
sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
-
realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
-
analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
§ 11. Do zadań sekcji finansów należy w szczególności:
1. W zakresie spraw finansowych:
-
sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką finansową;
-
prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej;
-
prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
-
wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy powiatowej,
-
zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę powiatową,
-
przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
-
zapewnieniu terminowego ściągania należności;
-
analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy powiatowej;
-
prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
-
nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy powiatowej.
2. W zakresie spraw BHP:
-
prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
-
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
-
przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
-
ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
-
współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
-
uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
-
§ 12. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy d/s kwatermistrzowsko-technicznych należy w szczególności:
1. W zakresie spraw kwatermistrzowskich:
-
administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
-
opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego;
-
prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy powiatowej;
-
dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
-
zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
-
prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
-
sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej;
-
systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
-
realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł;
-
ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej.
2. W zakresie spraw technicznych:
-
inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
-
prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
-
obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
-
prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
-
nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
-
organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
-
wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupionych samochodów i sprzętu silnikowego;
-
dokonywanie zakupów paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania sprzętu transportowego i silnikowego;
-
dokonywanie zakupów i prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymogami wynikającymi z ustawy prawo zamówień publicznych;
-
prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej;
-
likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
-
prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców jrg i kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej.
§ 13. Do zadań wydziału operacyjnego należy w szczególności:
1. W zakresie spraw operacyjnych:
-
analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
-
opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
-
przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
-
koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
-
przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
-
analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
-
zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
-
sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
-
współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
-
przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
-
nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
-
przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
-
przeprowadzanie kontroli w jrg sprawdzających przygotowanie do działań ratowniczych;
-
przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
-
koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
-
prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania;
-
nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową;
-
bieżące informowanie oficera prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych;
-
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej.
2. W zakresie spraw informatyki:
-
analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
-
zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
-
nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
-
współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
-
planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
-
sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
-
wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
-
systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej;
-
realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
-
administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
-
utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych;
-
nadzór nad stroną internetową komendy powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
3. W zakresie spraw łączności:
-
planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
-
nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
-
zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
-
współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
-
analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
-
koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze działania komendy powiatowej;
-
planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności;
-
sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
4. Realizowanie zadań „pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych” zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
3) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
4) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
5) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
6) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
7) prowadzenie ewidencji materiałów i nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w komendzie powiatowej .
§ 14. Do zakresu działania jednostki ratowniczo – gaśniczej należy w szczególności:
1. W zakresie zadań ratowniczych:
-
organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
-
dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
-
wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
-
wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
-
przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
-
współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
-
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
-
realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w jrg;
-
prowadzenie doskonalenia zawodowego;
-
udział w aktualizacji:
a) stanu gotowości operacyjnej,
b) procedur ratowniczych,
c) dokumentacji operacyjnej;
-
udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych.
2. W zakresie spraw szkoleniowych:
-
-
planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i ksr-g na obszarze powiatu;
-
organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
-
inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu;
-
organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
-
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§ 15. Komenda Powiatowa używa:
-
urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku”;
-
urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku”;
-
pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku”;
-
stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Kluczborku woj. opolskie;
-
innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 16. Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w SK KP PSP i jrg określa regulamin służby komendy powiatowej wydany na podstawie zarządzenia Nr 5 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 21 czerwca 2006 roku w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego.
§ 17. 1. Schemat struktury organizacyjnej komendy powiatowej określa rysunek Nr 1 stanowiący załącznik Nr 1.
2. Liczbę i rodzaj stanowisk w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej określa tabela Nr 1 stanowiąca załącznik Nr 2.
- Pierwsza publikacja:
- 15.02.2021 09:52 Kamil Muchla
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Muchla Kamil
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku | 5.0 | 15.02.2021 10:56 Kamil Muchla |
Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku | 4.0 | 15.02.2021 10:19 Kamil Muchla |
Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku | 3.0 | 15.02.2021 10:04 Kamil Muchla |
Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku | 2.0 | 15.02.2021 10:02 Kamil Muchla |
Schemat organizacyjny KP PSP w Kluczborku | 1.0 | 15.02.2021 09:52 Kamil Muchla |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP