W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje dotyczące przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych

Informacje dotyczące przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych

 

Mając na względzie cel ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Płońsku przedstawia poniższą informację, pomocną osobom chcącym dokonać zgłoszenia zewnętrznego.

  1. Sposoby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych oraz dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego.

 

  1. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonywane:
    1. pisemnie:
      1. za pomocą poczty elektronicznej na adres email: sygnalista@strazplonsk.pl, który jest przeznaczony wyłącznie do obsługi zgłoszeń o naruszeniach
        i niewykorzystywany w ramach zwykłej działalności organu;
      2. listownie na adres: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej

ul. Sienkiewicza 9, 09-100 Płońsk z dopiskiem „Zgłoszenie sygnalne – nie otwierać ”;

  1. ustnie podczas bezpośredniego spotkania z wyznaczoną osobą uprawnioną
    do przyjmowania zgłoszeń w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Płońsku.
  1. W przypadku zgłoszenia o którym mowa w ust.1 pkt. 2 upoważniona osoba sporządza protokół ze spotkania, umożliwiając zgłaszającemu jego sprawdzenie, poprawienie
    i podpisanie.
  2. Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać:
    1. dane osobowe sygnalisty niezbędne do jego identyfikacji;
    2. dane osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do jej identyfikacji;
    3. opis naruszenia prawa oraz datę, miejsce i okoliczności zdarzenia;
    4. adres korespondencyjny sygnalisty lub adres poczty elektronicznej, zwane dalej „adresem do kontaktu”.;

Ważne: Anonimowe zgłoszenia zewnętrzne nie podlegają rozpoznaniu.

Przed dokonaniem zgłoszenia należy zapoznać się z następującymi dokumentami:

•  Zarządzenie nr 7/2025 Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Płońsku
z dnia 16.06.2025 r. w sprawie wprowadzenia procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Płońsku,

•   Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych
w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Płońsku,

  • Formularz zgłoszenia zewnętrznego.

 

  1. Tryb postępowania ze zgłoszeniami – podejmowanie działań następczych

 

W Komendzie Powiatowej PSP w Płońsku za przyjmowanie zgłoszeń, podejmowanie działań następczych oraz komunikację z sygnalistą, odpowiedzialny jest Zespół do spraw sygnalistów.

1.      Zespół dokonuje wstępnej weryfikacji formalnej polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania organu,
a jeśli nie – ustala organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych.

2.      Zespół przesyła sygnaliście niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, potwierdzenie jego przyjęcia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie
z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub Zespół ma uzasadnione podstawy sądzić,
że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.

3.      W przypadku stwierdzenia, że organ nie jest właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia, zespół przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni, do właściwego organu publicznego oraz informuje o tym sygnalistę.

4.      W przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania organu,  zespół rozpatruje  zgłoszenie oraz podejmuje  działania  następcze
z zachowaniem należytej staranności.

5.      Jeśli zachodzi konieczność uzyskania dodatkowych informacji związanych z otrzymanym zgłoszeniem, zespół może skontaktować się ze zgłaszającym poprzez wskazane dane kontaktowe na każdym etapie sprawy.

6.      Zespół przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

7.      W uzasadnionych przypadkach zespół przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego,
po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 6

8.      Członkowie Zespołu oraz pracownicy lub strażacy KP PSP w Płońsku, niebędący członkami Zespołu, upoważnieni przez Komendanta Powiatowego PSP w Płońsku do podejmowania działań następczych, są zobowiązani do działania z należytą starannością oraz do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które ustalili w ramach podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub służby w Komendzie Powiatowej PSP w Płońsku.

 

  1. Ochrona danych, zasady zachowania poufności tożsamości oraz postępowanie z dokumentacją
  1. Dane osobowe zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie zewnętrzne dotyczy, podlegają ochronie prawnej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
  2. Dane osobowe zgłaszającego oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba że za wyraźną zgodą zgłaszającego,
    z zastrzeżeniem sytuacji, w której ujawnienie tożsamości zgłaszającego wymagane jest na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  3. Zgłaszającego należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie postępowania karnego.
  4. Dokumentacja zgromadzona w następstwie przyjętego zgłoszenia zewnętrznego:
  1. nie może być udostępniana i rozpowszechniana w żaden sposób, poza sytuacjami,
    gdy obowiązek jej przekazania wynika z przepisów prawa;
  2. podlega ochronie przewidzianej dla danych osobowych, co dotyczy wszelkich informacji w niej zawartych, w szczególności rodzących ryzyko ujawnienia tożsamości zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
  3. dostęp do dokumentacji w danej sprawie mają jedynie upoważnione osoby;
  4. dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia są przechowywane przez okres określony w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt Państwowej Straży Pożarnej.

 

  1. Ochrona sygnalisty

 

  1. Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
  2. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
  3. Na żądanie sygnalisty organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych wydaje nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2. Ustawy
    z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024 poz. 928).
  4. Każdy przypadek podejmowania działań odwetowych należy zgłosić do Zespołu, przy wykorzystaniu kanałów określonych dla zgłoszenia zewnętrznego.
  5. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo
    do odszkodowania lub prawo do zadośćuczynienia na zasadach przewidzianych w ustawie
    z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024 poz. 928).
  6. Odpowiedzialności karnej na zasadach przewidzianych w ustawie podlega każda osoba, która:
  1. uniemożliwia jej to lub istotnie utrudnia dokonanie zgłoszenia;
  2. podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą;
  3. wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej
    w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą.

 

  1. Odpowiedzialność sygnalisty

 

  1. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania
    lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
  2. Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024 poz. 928).
  3. Osoba, która dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega odpowiedzialności karnej na zasadach przewidzianych
    w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024 poz. 928).

 

  1. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

 

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77

00-090 Warszawa

biurorzecznika@brpo.gov.pl

ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP)

Materiały

zarządzenie​_Nr​_7​_2025​_Komendanta​_Powiatowego​_PSP​_w​_Pońsku​_z​_dnia​_16​_czerwca​_2025​_r
zarządzenie​_Nr​_7​_2025​_Komendanta​_Powiatowego​_PSP​_w​_Pońsku​_z​_dnia​_16​_czerwca​_2025​_r.pdf 0.10MB
Załącznik​_nr​_1​_do​_zarządzenia​_-​_procedura​_zgłoszenia​_zewnętrzne​_sygnaliści
Załącznik​_nr​_1​_do​_zarządzenia​_-​_procedura​_zgłoszenia​_zewnętrzne​_sygnaliści.pdf 0.39MB
Formularz zgłoszenia zewnętrznego
Formularz​_zgłoszenia​_zewnętrznego.odt 0.01MB
{"register":{"columns":[]}}