Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych
Starszy Inspektor
asp. Marek Krupiński
tel. 47 7514440
e mail: mkrupinski@kujawy.straz.gov.pl
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Kontrolno-Rozpoznawczych w tym BHP w zakresie kontrolno-rozpoznawczym należą w szczególności:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
2) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
3) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
4) opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
5) opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
6) analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
7) opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
9) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
10) przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
11) przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
12) wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
13) wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
14) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
15) opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową;
17) inicjowanie prewencji społecznej polegającej na dostarczaniu wiedzy i informacji, prowadzenie i koordynowanie działań i programów dotyczących ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa, obrony cywilnej i ochrony ludności, edukację na rzecz wzrostu świadomości społeczeństwa i poczucia bezpieczeństwa publicznego oraz prowadzenie działalności popularyzatorskiej i promocyjnej.
2. Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Kontrolno-Rozpoznawczych w tym BHP w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby należą w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy/służby oraz przestrzegania przepisów
i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące prace na innej podstawie niż stosunek pracy w komendzie powiatowej lub w innym miejscu wyznaczonym przez komendanta powiatowego;
2) bieżące informowanie komendanta powiatowego o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3) sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy/służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy/służby;
4) udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju komendy powiatowej oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy/służby;
5) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji komendy powiatowej albo jej części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy/służby w tych założeniach i dokumentacji;
6) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych albo ich części w komendzie powiatowej, w których przewiduje się pomieszczenia pracy oraz urządzenia mające wpływ na warunki pracy/służby i bezpieczeństwo pracowników/funkcjonariuszy;
7) przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy i służby;
8) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby;
9) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy/służby na poszczególnych stanowiskach pracy/służby;
10) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy/w służbie oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
11) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy/w służbie, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń
o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy/służby;
12) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby;
13) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiążą się z wykonaną pracą
/służbą;
14) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
15) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń
w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej zatrudnionych pracowników;
16) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy/służby, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
17) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach;
18) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami/funkcjonariuszami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników/funkcjonariuszy;
19) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z organizacjami związkowymi działającymi w komendzie powiatowej przy:
1. podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby, w trybie i zakresie ustalonym
w odrębnych przepisach;
2. podejmowanych przez komendanta powiatowego przedsięwzięciach, mających na celu poprawę warunków pracy/służby;
20) inicjowanie i rozwijanie na terenie komendy powiatowej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz ergonomii;
21) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby,
a także w pracach powołanej przez komendanta powiatowego komisji bezpieczeństwa
i higieny pracy/służby, w tym zapobieganie chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy/w służbie.
- Pierwsza publikacja:
- 07.04.2021 10:23 Marcin Kiernozek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Marcin Kiernozek
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 12.0 | 31.03.2025 14:12 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 11.0 | 31.03.2025 13:19 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 10.0 | 03.03.2025 07:59 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 9.0 | 03.03.2025 07:58 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 8.0 | 03.03.2025 07:58 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 7.0 | 03.03.2025 07:57 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 6.0 | 28.02.2025 09:47 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 5.0 | 03.06.2024 10:00 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 4.0 | 22.12.2023 15:28 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 3.0 | 08.02.2022 14:12 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 2.0 | 26.05.2021 12:26 Marcin Kiernozek |
| Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontrolno – Rozpoznawczych | 1.0 | 07.04.2021 10:23 Marcin Kiernozek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP