Projekt -Kultura i sztuka-kreatywne miasta świata
10.10.2025
Dzięki podróżom można doskonale poznać wiele ciekawych miejsc, ich kulturę, historię, zwyczaje, przeżyć niezapomnianą przygodę, spędzić czas z nowo poznanymi osobami. To wszystko dają młodzieży wymiany uczniowskie, które cieszą się coraz większą popularnością wśród uczniów szkół średnich. W te wakacje od 20.08. do 03.09.2025 roku uczniowie szczecińskiego Plastyka zostali zaproszeni przez Stowarzyszenie ,, I Love Kirgistan” ( Kirgistan) ,Stowarzyszenie East West e.V. z Bayreuth( Niemcy) oraz do wzięcia udziału w międzynarodowym dwutygodniowym projekcie o nazwie ,,Kultura i sztuka-kreatywne miasta świata ‘’ w Kirgistanie.
Projekt został dofinansowywany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (PNWM). PNWM wspiera min. projekty trójstronne (z udziałem trzeciego kraju) mające na celu nawiązywanie kontaktów, integrację i wzajemne poznanie, obejmujące wymiany szkolne i pozaszkolne.
Pedagodzy z Polski, Niemiec i Kirgistanu przygotowywali wakacyjny program wymiany interkulturowej dla młodzieży na przełomie marca i kwietnia wraz ze stowarzyszeniem ,,I Love Kirgistan”, której celem jest m.in. wspieranie kirgiskiej młodzieży.
Kirgistan to kraj pozbawiony dostępu do morza, w którym góry stanowią 93% terytorium państwa ze szczytami powyżej 7000 m n.p.m. W górach Tienszan znajduje się także największe jezioro Kirgistanu Issyk-kul, będące równocześnie drugim co do wielkości jeziorem górskim na świecie, niektóre z wysoko położonych obszarów pokryte są wieczną zmarzliną. Te informacje zachęciły naszych uczniów i uczennice do wzięcia udziału w projekcie.
Aby dostać się do grupy szczęśliwców lecących do Azji, należało przystąpić do konkursu. Po zaciętej i wyrównanej walce, pod koniec sierpnia 2023 roku grupa piętnaściorga uczniów wraz z opiekunami poleciała przez Stambuł (Turcja)do Biszkeku – stolicy i największego miasta Kirgistanu, położonego w Tienszanie (tłum. Niebiańskie Góry) u podnóża Gór Kirgiskich – ponad 5000 km od Szczecina. Wszystko tutaj było dla nas nowe – język, religia, przestrzeń ,kolory, jedzenie, styl życia, magiczne krajobrazy.
Już od pierwszego dnia pobytu młodzież włączyła się we wszystkie działania projektowe, w tym w grę miejską przygotowaną przez gospodarzy oraz zajęcia integracyjne. Podczas wizyty w stolicy młodzież odwiedziła tamtejsze Muzeum Historyczne, w którego zbiorach znajdują się tysiące eksponatów o dziedzictwie kulturowym ludu Kirgistanu – rzeźby jaskiniowe z epoki brązu, kolekcje starożytnych monet, przedmiotów etnograficznych, biżuterii i odzieży od I do V wieku. Jest to jedno z najważniejszych muzeów w Azji Środkowej. Kirgistan ma bogatą historię, związaną z jedwabnym szlakiem, tradycją koczowniczą oraz tradycyjną strukturą rodowo-plemienną.
Duże wrażenie zrobił na nas tamtejszy bazar Osh – miejsce pełne pamiątek i nie tylko. W ofercie kupców bazaru były: suszone węże, jaja żółwia, suszone żaby z Issyk Kul, grzyby i mchy. Próbowaliśmy m.in. kumysu, czyli tradycyjnego napoju koczowniczych ludów centralnej Azji ze sfermentowanego mleka klaczy, kururtu – suchego sera w postaci małych kulek, zrobionego z mleka kozy, wielbłąda, krowy czy konia, oraz lepioszek – tradycyjnego chleba, wypiekanego z niesfermentowanego ciasta na gorącym kamieniu lub w piecu. Zwyczaj nakazuje, aby podczas zakupów się targować. Nasza grupa (w szczególności dziewczyny) robiła to doskonale podczas kupowania suszonych owoców, przypraw czy wyrobów z filcu, z których Kirgistan słynie.
Po wizycie w stolicy Kirgistanu wszyscy uczestnicy projektu przemieścili się do obozu młodzieżowego nad jeziorem Issyk-kul w Jetigen oddalonego około 300 km od Biszkeku. Tam była kontynuowana główna część projektu. Podróż nad jezioro odbyliśmy pociągiem z panoramicznymi szybami w klasie d-lux.
Młodzież ze szczecińskiego Brancusiego podczas pobytu w Kirgistanie prowadziła zajęcia artystyczne dla uczestników projektu. Były to warsztaty z techniki petrykiwka, grafiki tuszem do której były wykorzystywane okoliczne rośliny, robienia biżuterii. Poza dniami warsztatowymi uczestnicy projektu zwiedzali okolice.
Uczniowie i uczennice Plastyka byli na terenie otwartego Muzeum Petroglifów – najstarszych wykopalisk z rysunkami na kamieniach, które zostały zebrane z okolicy miasta Houpa-Opa. Młodzież nie tylko miała możliwość zobaczenia malowideł na skałach, ale także przeprowadziła warsztaty plastyczne w terenie dla uczestników.
Mieliśmy również okazję pojechać do Karakoł. Jest to 80-tysięczne miasto, położone około 150 km od granicy z Chinami. Czuliśmy tam, że jesteśmy rzeczywiście bardzo daleko od domu – ponad 6000 km do Polski. W Karakoł przebywał rosyjski podróżnik i badacz Azji Centralnej – Nikołaj Przewalski, który jako pierwszy opisał pewien gatunek niewielkiego dzikiego konika, nazwanego później jego imieniem – koniem Przewalskiego.
Na naszych uczniach i uczennicach duże wrażenie zrobił meczet dungański, zaprojektowany przez pekińskiego architekta dla chińskich muzułmanów, a jego ozdobieniem zajmowali się chińscy artyści. Jego niezwykłość polegała po pierwsze, na materiale wykorzystanym do jego budowy (wyłącznie drewno, bez użycia metalowych gwoździ), a po drugie, na niespotykanej architekturze. Liczne kolumny i wygięty dach bardziej przypominały świątynię buddyjską niż meczet. Drugi zwiedzany przez nas obiekt to wzniesiony w XIX wieku przez rosyjskich przesiedleńców sobór Swiato-Troicki. Jest to drewniana cerkiew z pięcioma kopułami i niezliczoną ilością koronkowych zdobień.
Ostatnie dni projektu spędziliśmy w górach, obserwując zwyczaje i gry Kirgizów. Było polowanie z sokołami oraz piesze wycieczki.
Takie projekty dają one możliwość eksplorowania różnorodności kulturowej i społecznej, wzbogacają program nauczania poprzez wprowadzenie elementów międzykulturowości, współpracy międzynarodowej i wymiany doświadczeń. Umożliwiają rozwinięcie umiejętności komunikacji międzykulturowej, empatii, tolerancji i otwartości. Te umiejętności są ważne nie tylko w kontekście edukacyjnym, ale także w życiu osobistym i zawodowym zarówno uczniów, jak i nauczycieli prowadzących projekt.
Udział w międzynarodowych projektach edukacyjnych daje możliwość nawiązania znajomości z nauczycielami i młodzieżą z różnych krajów. Ta globalna sieć kontaktów daje ciekawe efekty w zakresie współpracy oraz tworzenia innowacyjnych projektów edukacyjnych. Międzynarodowe projekty edukacyjne wzbogacają doświadczenie uczniów i poszerzają ich horyzonty.
W przyszłym roku naszą szkołę odwiedzą Bawarczycy i Kirgizi.