Komunikat o skierowaniu aktu oskarżenia przeciwko byłemu Dyrektorowi Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim i innym.
03.07.2025
Komunikat
o skierowaniu aktu oskarżenia przeciwko byłemu Dyrektorowi Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim i innym.
Prokuratura Rejonowa w Gorzowie Wlkp. zakończyła śledztwo sygn. 4282-1.Ds.233.2022 i 30 czerwca 2025 r. skierowała do Sądu Okręgowego w Gorzowie Wlkp. akt oskarżenia w sprawie nieprawidłowości przy zakupach w latach 2020-2022 przez Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wlkp. środków ochrony indywidualnej, w tym masek, półmasek, rękawic i innych.
Jak ustalono w toku śledztwa, w czasie I i II fali pandemii Covid 19 za zaopatrzenie placówek w województwie lubuskim w środki ochrony indywidualnej odpowiadał Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego (LUW). Jego ówczesnym Dyrektorem był Waldemar G., który z racji aktu mianowania i upoważnienia Dyrektora Generalnego LUW dysponował przydzielonymi środkami budżetowymi, zarządzał i kierował pracą podległych mu pracowników.
W latach 2020-2022, w okresie tzw. II fali pandemii Covid-19 Waldemar G. zawarł 13 umów na dostawy środków ochrony indywidualnej o łącznej wartości 3 695 298,56,-PLN z podmiotami gospodarczymi, które były wzajemnie ze sobą powiązane zarówno osobowo jak i gospodarczo. Cena zakupu środków została wydatkowana z funduszu Covidowego przyznanego LUW w Gorzowie Wlkp.
W toku śledztwa ustalono, że w tym samym czasie istniała możliwość nieodpłatnego pozyskania środków ochrony indywidualnej z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS), które były dostępne poza ubraniami chirurgicznymi (umowa zakupu z 03.12.2021 r.) i kombinezonami ochronnymi (umowa zakupu z 31.01.2022 r.). Łączna wartość tych niedostępnych w RARS kombinezonów i ubrań wyniosła łącznie 205 212,96,-PLN.
Ustalono więc, że LUW niezasadnie wydatkował na zakup środków ochrony indywidualnej 3 490 085,60,-PLN, co stanowi szkodę w wielkich rozmiarach.
W toku śledztwa badano również powiązania między podmiotami gospodarczymi dostarczającymi środki ochrony indywidualnej dla LUW oraz osobą podejmującą decyzję o zakupie tych środków od konkretnego podmiotu. Ustalono, że wybór podmiotów – dostawców nie był przypadkowy.
Aktem oskarżenia byłemu Dyrektorowi Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego LUW Waldemarowi G. prokurator zarzucił, że:
- działając w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez Dariusza M. i Patryka M., będąc funkcjonariuszem publicznym nie dopełnił swoich obowiązków służbowych wynikających z zajmowanego stanowiska Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego LUW w ten sposób, że zakupił środki ochrony indywidualnej wartości 3 490 085,60,-PLN w sytuacji, gdy te środki mógł pozyskać nieodpłatnie z RARS, przestępstwo z art. 296 § 1, 2 i 3 k.k. (niegospodarność w wielkich rozmiarach, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej)
- w latach 2022-2023 w związku z pełnioną funkcją Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego LUW przyjął od Patryka M. i Dariusza M. korzyść majątkową łącznej wartości co najmniej 37 779,85,- PLN w zamian za zawarcie umów zakupu przez LUW w Gorzowie Wlkp. środków ochrony indywidualnej z podmiotami powiązanymi osobowo i gospodarczo z Patrykiem M. i Dariuszem M., przestępstwo z art. 228 § 3 k.k. (łapownictwo bierne).
Przedsiębiorcom Patrykowi M. i Dariuszowi M. prokurator zarzucił w tym samym akcie oskarżenia popełnienie przestępstwa łapownictwa czynnego – udzielenie Waldemarowi G. w związku z pełnioną funkcją Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego LUW korzyści majątkowej łącznej wartości co najmniej 37 779,85,-PLN.
Przesłuchani w charakterze podejrzanych Waldemar G., Patryk M. i Dariusz M. nie przyznali się do popełnienia zarzuconych im czynów. Waldemar G. złożył wyjaśnienia, a dwaj pozostali oskarżeni skorzystali z prawa do odmowy złożenia wyjaśnień.
Oskarżeni nie byli wcześniej karani sądownie.
Za zarzucone w akcie oskarżenia przestępstwa grozi odpowiedzialność karna od 1 roku do 10 lat pozbawienia wolności.