Koncert Miro&Betley - 01.04.2025r.
28.03.2025
Maja Miro – multiflecistka, autorka projektów multimedialnych z udziałem instrumentów historycznych, spiritus movens wydarzeń kulturalnych, twórczyni muzyki improwizowanej, teatralnej i filmowej, wykładowczyni akademicka.
Specjalizuję się w grze na poprzecznych fletach historycznych.
Moim głównym obszarem zainteresowań jest punkt styczności pomiędzy dawną sztuką, estetyką dźwięku, praktyką wykonawczą współczesną wrażliwością i nowymi formami kreacji. Tworzę projekty intermedialne, sytuujące flet traverso i instrumenty dawne w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuję je z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki – tancerzami, rzeźbiarzami, aktorami, reżyserami, innymi muzykami. Widzę także dużą wartość w jednoczeniu wysiłków muzyków-praktyków i muzykologów.
Zamawiam i przygotowuję prawykonania nowych utworów na flet barokowy – współczesna muzyka na dawne flety była tematem mojej pracy doktorskiej, obronionej w 2015 roku na Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jestem współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz Prezesem Fundacji SILVA RERUM, działającej w Gdańsku. Wraz ze skrzypaczką, Danutą Zawadą, oraz klawesynistką, Małgorzatą Skotnicką, organizujemy koncerty i wydarzenia edukacyjne dotyczące tematyki dawnych praktyk wykonawczych.
Od 2011 roku programuję festiwal instrumentów historycznych CAPPELLA ANGELICA Muzyka Aniołów Mariackich w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, na który serdecznie zapraszam w kolejne soboty lipca.
Przez parę lat współprowadziłam wydawnictwo płytowe WOOD and MOOD, w którego kręgu zainteresowań znajdowała się jazz, muzyka dawna i współczesna na instrumentach historycznych
Ukończyłam Conservatorium van Amsterdam, Akademię Muzyczną w Krakowie, Akademię Muzyczną w Łodzi, Uniwersytet Jagielloński. Współpracuję jako wykładowca z Akademią Muzyczną w Gdańsku i Akademią Pedagogiczną w Krakowie.
Patrycja Betley - Współtworzy czołowe polskie zespoły muzyki world, takie jak Karolina Cicha & Spółka, duet Betley/Miró, Kayah & Transoriental Orchestra, trio jazzowe Możdżer/Betley/Smoliński.
Jako solistka występuje z wybitnym pianistą Leszkiem Możdżerem, Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej (MACV) oraz znakomitym gitarzystą klasycznym Krzysztofem Meisingerem.
Tworzy „melodie w rytmie”, łącząc etniczne instrumenty perkusyjne z klasycznymi zestawami perkusyjnymi i elektroniką, co stanowi fuzję, która definiuje jej brzmienie.
Od 2022 roku jest oficjalną endorserką jednej z największych światowych marek perkusyjnych MEINL oraz endorserką irlandzkich bębnów ramowych bodhrán firmy Metloef Drums, jako jedyna kobieta i jedna z dwóch osób pochodzenia nie irlandzkiego.
W trakcie swojej kariery zdobyła indywidualnie i z zespołami liczne nagrody, m.in. wraz z Karoliną Cicha & Spółka otrzymała dwie nominacje do Fryderyków Akademii Fonograficznej.
Indywidualnie została laureatką m.in. nagród dla Najlepszego Muzyka na Festiwalu „Mikołajki Folkowe” w Lublinie, konkursie „Muzykorama” we Wrześni czy Festiwalu „Nowa Tradycja” Polskiego Radia Nowa Tradycja.
W ciągu 30 lat swojej kariery występowała na prestiżowych festiwalach muzycznych i wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych w Polsce oraz za granicą, m.in. w Royal Albert Hall w Londynie, na World Economic Forum w Szwajcarii, Jodphur Festival w Indiach, Lincoln Center w USA, Kennedy Center w Waszyngtonie, Mills Hall na University of Wisconsin, Konserwatorium Muzycznym w Pekinie, Vancouver w Kanadzie i wiele innych.
Edukacja to ważna część jej działalności. Jest certyfikowaną arteterapeutką. Ukończyła także kurs z zakresu teorii uczenia się muzyki wg E.E. Gordona oraz kurs terapii gongami, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu w terapii indywidualnej i grupowej.
Jest absolwentką geografii o specjalności geoinformacja. Łączy wiedzę akademicką z wiedzą muzyczną w swoim autorskim projekcie „Instrumentem po mapie. Etniczne instrumenty perkusyjne. Historia, znaczenie i różnorodność”. W ramach tego prowadzi liczne warsztaty i seminaria muzyczno-edukacyjne. Zajmuje się także muzykoterapią, wykorzystując muzykę w terapii różnych grup wiekowych, w tym osób z niepełnosprawnościami, zarówno w kraju jak i za granicą.
Obecnie jest doktorantką na Akademii Muzycznej im. I. Paderewskiego w Poznaniu, w Szkole Doktorskiej Solowego i Zespołowego Współczesnego Wykonawstwa Muzycznego, gdzie prowadzi również zajęcia nauki gry na etnicznych instrumentach perkusyjnych (Wydział Instrumentalistyki). Patrycja prowadziła także wielokrotnie warsztaty, kursy mistrzowskie oraz wykłady na Uniwersytecie F. Chopina w Warszawie (Wydział Jazzu i Muzyki Estradowej, spec. Jazz i World Music) oraz Akademii Muzycznej im. I. Paderewskiego w Poznaniu. W jej dorobku artystycznym można znaleźć ponad 20 płyt CD, a ponadto wydawnictwa na winylu i kasecie.
Tworzy również muzykę do spektakli teatralnych, m.in. „Pawiak 44’ ” Muzeum więzienia w Warszawie, „Mów o sobie , tylko o sobie” Teatr Pantomimy we Wrocławiu, „Kobieta, w którą wpisane jest koło” Teatr Szekspirowski w Gdańsku.