IX edycja 2024 r.
Regulamin znajduje się pod poniższym plakatem
IX SZKOLNY KONKURS SOLFEŻOWO-RYTMICZNY
dla uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Strzelinie
Regulamin
1. Organizatorem Konkursu jest Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Strzelinie.
2. Konkurs solfeżowo-rytmiczny jest konkursem wewnątrzszkolnym, przeznaczonym dla wszystkich uczniów PSM I st. w Strzelinie. Udział w konkursie NIE jest obowiązkowy.
3. Konkurs odbędzie się w dniu 15.05.2024 r. w budynku PSM I st. w Strzelinie w budynku szkoły przy ul. Jana Pawła II 25 w sali nr 19.
4. Konkurs zostanie przeprowadzony przez wyznaczoną komisję na zasadzie indywidualnych przesłuchań uczniów. Zadaniem komisji będzie kontrola i ocena wykonania wylosowanego ćwiczenia solfeżowego i ćwiczenia rytmicznego oraz jednego ćwiczenia do wykonania a vista (ocenianie wg skali punktowej 0-25 pkt.).
W skład komisji wejdą nauczyciele odpowiedzialni za organizację Konkursu.
5. Zgłoszenia do konkursu należy dokonać do 10.05.2024 r. poprzez dziennik elektroniczny MOBIREG lub bezpośrednio u nauczyciela kształcenia słuchu.
6. Zadania konkursowe będą przygotowywane pod kierunkiem nauczyciela na zajęciach obowiązkowych uczniów (podstawy rytmiki i kształcenie słuchu). Zadania konkursowe zostaną podzielone na trzy rodzaje:
- zadanie solfeżowe,
- zadanie rytmiczne,
- zadanie do wykonania a vista.
Zadanie solfeżowe to wylosowanie jednego spośród kilku przygotowanych ćwiczeń głosowych opartych na materiale programowym przedmiotu kształcenie słuchu obowiązującym na danym etapie nauki ucznia i zaśpiewanie go nazwami literowymi lub solmizacją.
Zadanie rytmiczne to również wylosowanie jednego spośród kilku ćwiczeń opartych na materiale programowym przedmiotu kształcenie słuchu obowiązującym na danym etapie nauki ucznia i wykonanie go w dowolny sposób.
Zadanie do wykonania a vista to wykonanie głosem melodii zadanej przez komisję nazwami literowymi lub solmizacją. Uczestnik otrzymuje czas 1 minuty na wstępne przygotowanie ćwiczenia.
7. Oficjalne ogłoszenie laureatów nastąpi podczas najbliższego szkolnego koncertu lub uroczystego zakończenia roku szkolnego. Wyniki uczestników i ich szczegółowe omówienie zostanie przeprowadzone dla osób zainteresowanych na kolejnych zajęciach podstaw rytmiki/kształcenia słuchu po przeprowadzonym konkursie.
8. Dla laureatów przewidziane są nagrody rzeczowe i dyplomy, które zostaną przekazane w najbliższym możliwym terminie. Dodatkowo laureaci poszczególnych kategorii otrzymają ocenę celującą jako cząstkową ocenę z przedmiotu kształcenie słuchu. Uczniowie, którzy zaprezentują się bardzo dobrze, niemniej nie zostaną laureatami, otrzymają ocenę bardzo dobrą jako cząstkową ocenę z przedmiotu kształcenie słuchu.
9. Nauczyciele odpowiedzialni za organizację Konkursu:
- Dariusz Latosi
- Karolina Figiel
- Jakub Zwarycz
10. Kryteria oceniania:
Członkowie komisji będą oceniali wykonania w skali od 0 do 25 pkt za ćwiczenie. Oceny poszczególnych członków komisji zostaną zsumowane oraz podzielone przez liczbę członków komisji co wyznaczy wynik punktowy danego uczestnika.
Ćwiczenia solfeżowe oraz ćwiczenie a vista – oceniane będzie:
właściwa intonacja głosowa, odpowiednie nazewnictwo dźwięków (literowe lub solmizacyjne), dokładność pod względem rytmicznym oraz agogicznym.
Ćwiczenia rytmiczne – oceniane będzie:
precyzja rytmiczna oraz agogiczna, koordynacja klaskania z głosem, odpowiednia pomoc głosu przy wykonaniu ćwiczenia (np. tataizacja).
Pozytywne zaliczenie ćwiczenia:
(25 pkt.) otrzymuje uczeń, który bez żadnych zastrzeżeń wykonał wylosowane zadanie.
(21-24 pkt.) otrzymuje uczeń, który bardzo dobrze wykonał wylosowane zadanie.
(16-20 pkt.) otrzymuje uczeń, który w stopniu zadowalającym wykonał wylosowane zadanie.
(13-15pkt.) otrzymuje uczeń, któremu udało się wykonać poprawnie wylosowane zadanie tylko przy pomocy nauczyciela.
(12-0 pkt.) otrzymuje uczeń, który pomimo pomocy nauczyciela wykonał zadanie z rzeczowymi błędami lub który odmówił wykonania zadania.
11. Konkurs zostanie rozstrzygnięty w 5 kategoriach odpowiadających klasom w PSM I st. w Strzelinie:
1) Klasy I/6
2) Klasy I/4 i II/6
3) Klasy III/6 i IV/6
4) Klasy V/6 i III/4
5) Klasy VI/6 i IV/4