Zadania sekcji Higieny Pracy
Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy:
1. prowadzenie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy, celem wzmocnienia ochrony zdrowia pracowników przed negatywnym oddziaływaniem szkodliwych i uciążliwych czynników występujących w miejscu pracy;
2. nadzorowanie i prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie chorób zawodowych;
3. nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach;
4. nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie ustawy o produktach biobójczych;
5. kontrola przestrzegania przepisów w zakresie wprowadzonych do obrotu detergentów,
6. prowadzenie nadzoru nad prekursorami narkotyków kategorii 2 i kategorii 3;
7. nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;
8. nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie narażenia zawodowego pracowników na czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy,
w szczególności podczas prac związanych z usuwaniem bądź zabezpieczaniem wyrobów zawierających azbest;
9. nadzór nad przestrzeganiem przepisów w zakresie narażenia zawodowego pracowników na szkodliwe czynniki biologiczne w środowisku pracy;
10. analiza wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy;
11. współpraca w zakresie ww. zadań z innymi służbami (m.in. z Państwową Inspekcją Pracy, służbą medycyny pracy, Policją);
12. gromadzenie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących środowiska pracy;
13. opracowywanie planów pracy i zamierzeń oraz ich terminowa realizacja;
14. opracowywanie bieżących zagadnień problemowych zlecanych przez Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego;
15. udzielanie porad i informacji w zakresie zagadnień merytorycznych dotyczących higieny pracy;
16. udział w dodatkowych czynnościach zlecanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.