Kampania EFSA "Safe2Eat" 2025. Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE
27.06.2025
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) we współpracy z partnerami z całej Europy rozpoczynają tegoroczną edycję kampanii #Safe2Eat 2025.
Każdego dnia dokonujemy niezliczonych wyborów żywieniowych, a na nasze decyzje wpływa szereg czynników.
Realizowana piąty rok kampania ma na celu dostarczenie konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania.
Kampania ma też pomagać w zrozumieniu, jak podejmować świadome decyzje dotyczące tego, jaką żywność kupować, spożywać oraz z jakich produktów spożywczych korzystać w bezpieczny i zdrowy sposób każdego dnia.
W tym roku kampania obejmuje 23 kraje, w porównaniu z 18 w 2024 roku, co stanowi istotny kamień milowy w realizacji jej kluczowego celu, jakim jest pomoc większej liczbie mieszkańców i mieszkanek Europy w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych.
Co nowego w kampanii w 2025 roku?
Opierając się na zeszłorocznych osiągnięciach, w 2025 roku organizatorzy kampanii Safe2Eat mają na celu poszerzenie jej oddziaływania poprzez:
- Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, w tym pięć nowych krajów biorących udział w działaniach, zwiększanie zasięgu działań i zaangażowania w całej Europie.
- Zwrócenie uwagi na kluczowe obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak rola nauki w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności, znaczenie czytelnego oznaczania produktów oraz korzyści płynące z ograniczenia marnowania żywności.
- Zwiększenie dostępności informacji na temat bezpieczeństwa żywności dzięki nowym i łatwym do zrozumienia materiałom dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.
Kampania Safe2Eat ma na celu dotarcie do ogółu społeczeństwa, od osób o wysokim poziomie świadomości i niewielkiej trosce o bezpieczeństwo żywności po tych, którzy są bardzo zaniepokojeni i mniej poinformowani. W rezultacie styl komunikacji został zaprojektowany tak, aby był informacyjny i jasny, a jednocześnie utrzymywał uspokajający, optymistyczny i dynamiczny ton.
Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów kampanii w mediach społecznościowych.
Więcej informacji na stronie https://www.efsa.europa.eu/pl/safe2eat