W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Analiza obciążenia uczniów szkół podstawowych tornistrami/plecakami oraz zapewnienia uczniom możliwości pozostawienia części podręczników i przyborów szkolnych w szkołach w roku szkolnym 2024/2025 (badanie wiosenne).

28.03.2025

Pomiarem objęto uczniów klas I-VIII w 2 placówkach (Szkoła Podstawowa Nr 3 w Międzyrzeczu oraz Szkoła Podstawowa w Trzebiszewie). Łącznie przebadano 370 uczniów. Do analizy przyjęto proporcję wagi ciała dziecka do wagi tornistra oraz wiek dziecka. Wyniki kwalifikowano w 2 kategoriach – norma niska z wagą tornistrów do 10% masy ciała ucznia i norma wysoka z wagą tornistrów do 15% masy ciała ucznia.

Analiza_tornistrów_baner

ZESTAWIENIE  POMIARÓW

 

Klasy

Ilość

uczniów

objętych

pomiarem

 

Waga tornistrów

do 10% masy

ciała ucznia – norma niska

Waga tornistrów

pomiędzy

10%  a 15%

masy ciała ucznia –

norma wysoka

Przekroczenia norm

Procent uczniów z przekroczeniem normy wysokiej

I

54

9

33

12

22,2 %

 

II

58

19

30

9

15,5 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III

54

23

22

9

16,6 %

 

IV

47

8

22

17

36,2 %        

 

V

48

23

18

7

  14,6%                    

 

VI

32

24

8

0

0 %                

 

VII

43

30

13

0

0 %      

   

VIII

34

29

5

0

0 %     

 

Ogółem

370

165 – 44,60 %

 

151 – 40,81 %

 

54 – 14,59 %

 

 

   

We wszystkich objętych badaniem placówkach istnieje możliwość pozostawienia podręczników  dla uczniów  klas (indywidualne szafki bądź wyznaczone miejsca w klasach).

Z ustaleń pokontrolnych wynika, że dzieci rzadko korzystają z możliwości pozostawienia podręczników i innych przyborów szkolnych i noszą podręczniki oraz zeszyty do domów. Część uczniów wprost przyznała, że zabiera do domu zeszyty i podręczniki zgodnie z poleceniem rodziców. Ponadto przekroczeń wagi tornistrów należy  dopatrywać się w  przynoszeniu do szkoły książek i zeszytów z przedmiotów nie ujętych w planie lekcji, przynoszeniu do szkoły różnych przedmiotów niezwiązanych z procesem nauczania (pamiętniki, zabawki, klasery) czyli brakiem dostatecznego nadzoru rodziców nad zawartością tornistrów. Na wagę tornistrów ma również wpływ rodzaj i materiał z jakiego tornister jest wykonany (waga pustego tornistra wahała się od 0,80 kg do 1,5 kg), przynoszenie napoi w metalowych bidonach, termosach oraz rodzaj zeszytów (twarde okładki zwiększają wagę tornistra nawet o 0,5 kg).

Największą grupę z przeładowanymi plecakami stanowią czwartoklasiści. Jest to zapewne związane z przejściem z edukacji wczesnoszkolnej na szkolną, gdzie zwiększa się liczba przedmiotów, a co za tym idzie liczba podręczników i zeszytów. Natomiast waga masy ciała ucznia z czwartej klasy jest jeszcze stosunkowo niska.

Zaobserwowano również, że niska norma u części badanych dzieci związana jest z rozwijającą się u nich nadwagą i otyłością. Sposób obliczania poprawności wagi tornistra bezpośrednio związany jest z wagą ucznia i choć waga tornistra jest wysoka to przy wysokiej masie ciała ucznia (często zbyt wysokiej wskazującej na nadwagę) waga tornistra wydaje się być prawidłowa.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}