Powrót do szkoły rok szkolny 2025-2026
04.09.2025
Pod kątem przygotowania do nowego roku szkolnego 2025/2026 r. przeprowadzono kontrole w 8 placówkach oświatowo-wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu międzyrzeckiego. Kontrolą sanitarną objęto teren placówki, sale dydaktyczne, pomieszczenia sanitarne, ciągi komunikacyjne.
W ewidencji PPIS w Międzyrzeczu znajdują się 23 szkoły. Pod kątem przygotowania szkół do nowego roku szkolnego, skontrolowano 8 szkół (35% będących w ewidencji), w tym:
• 4 – podstawowe (31% z 13 w ewidencji),
• 4 – zespoły szkół (57% z 7 w ewidencji).
Na podstawie przeprowadzonych kontroli można stwierdzić, że większość szkół została przygotowana do rozpoczęcia nowego roku szkolnego, a wszelkie prace remontowe zostaną zakończone przez 1 września. Wyjątek stanowi 1 szkoła podstawowa (SP w Bledzewie), gdzie prace związane z remontem pomieszczenia sanitarnego dla uczniów i termomodernizacją budynku będą kontynuowane po 1 września.
System nauczania – jednozmianowy we wszystkich skontrolowanych placówkach.
Korzystanie z pomieszczeń usytuowanych w podpiwniczeniu – 5 szkół, co stanowi 62% wszystkich skontrolowanych szkół.
Standardy dostępności do urządzeń sanitarnych niezachowane w zakresie dostępu do:
- umywalki do mycia rąk:
- toalety damskie – 2 szkoły, co stanowi 25% skontrolowanych szkół
- toalety męskie – 3 szkoła, co stanowi 37,5% skontrolowanych szkół
- oczka ustępowe:
- toalety damskie – 1 szkoła, co stanowi 12,5% skontrolowanych szkół
- toalety męskie – 2 szkoła, co stanowi 25% skontrolowanych szkół.
Odsetek sal lekcyjnych gdzie zapewniono co najmniej 2,5m2 powierzchni na jednego ucznia (przy pełnym obłożeniu):
- do 25% - 6 szkół, co stanowi 75% skontrolowanych szkół
- 25-50% - 1 szkoła, co stanowi 12,5% skontrolowanych szkół
- powyżej 50% - 1 szkoła, co stanowi 12,5% skontrolowanych szkół
- 100% - nie zapewniono w żadnej.
Oświetlenie pomieszczeń edukacyjnych – 5 szkół, co stanowi 62,25% skontrolowanych posiada aktualne i pozytywne wyniki pomiarów natężenia elektrycznego. W 2 szkołach w przedmiotowym zakresie prowadzone jest postępowanie administracyjne, w 1 pomiary (po doświetleniu) planowane są na miesiąc październik.
Zapewnienie świetlicy szkolnej – 6 szkół, co stanowi 75% skontrolowanych szkół .
Zapewnienie wentylacji w ponad połowie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt uczniów - 8 szkół, co stanowi 100% skontrolowanych szkół.
Zapewnienie uczniom miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych - 8 szkół, co stanowi 100% skontrolowanych szkół.
Zapewnienie infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego:
- sala gimnastyczna z zapleczem sanitarnym – 5 szkół, co stanowi 62,2% skontrolowanych szkół
- sala rekreacyjno-zastępcza - 3 szkoły, co stanowi 37,5% skontrolowanych szkół
- boisko szkolne – szkół, co stanowi 62,25% skontrolowanych szkół
- inne pomieszczenia typu: siłownia, sala fitness –1 szkoła, co stanowi 12,5% skontrolowanych szkół
- brak własnej infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego – 2 szkoły, co stanowi 25% skontrolowanych szkół.
W skontrolowanych szkołach zajęcia wychowania fizycznego nie będą prowadzone na korytarzach komunikacyjnych.
Zapewniono możliwość skorzystania z prysznica – 4 szkoły, co stanowi 50% skontrolowanych szkół.
Żadna ze skontrolowanych placówek nie posiada własnej pływalni.
Zapewnienie profilaktycznej opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej na terenie szkoły – 6 szkół, co stanowi 75% skontrolowanych szkół.
Zapewnienie opieki stomatologicznej - 6 szkół, co stanowi 75% skontrolowanych szkół.
Zapewnienie dożywiania - 6 szkół, co stanowi 75% skontrolowanych szkół.
Zapewnienie dostępu do wody do picia – 7 szkół, co stanowi 87,5% skontrolowanych szkół
W okresie przerwy wakacyjnej w 8 szkołach (100% skontrolowanych) trwały prace remontowe, które prowadzono zarówno w budynkach – 8 szkół, jak i na terenie - 3 szkoły.
Rodzaje prowadzonych prac:
-remont sal dydaktycznych – 8 szkół
- remont bloku żywienia - 0
- remont bloku sportowego - 1 szkoła
- remont pomieszczeń sanitarnych - 3 szkoły
- remont ciągów komunikacyjnych – 2 szkoły
- teren placówki – 3 szkoły
- zakup mebli edukacyjnych i sprzętu edukacyjnego – 1 szkoła
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej – 2 szkoły
Ponadto we wszystkich skontrolowanych placówkach prowadzono prace konserwatorsko-porządkowe polegające na wymienianie zużytych świetlówek, uzupełnianiu ubytków w powłokach ściennych, gruntownym myciu: okien, podłóg, ścian i innych elementów wyposażenia szkoły, praniu dywanów, koszeniu trawy, dbaniu o zieleń wokół budynku.
Rozbudowy nie prowadzono w żadnej ze skontrolowanych szkół.
Podczas kontroli przeprowadzono działania informacyjno-edukacyjne skierowane do kierownictwa placówki. Omówiono takie zagadnienia jak zasady doboru i istota dostosowania mebli edukacyjnych do warunków antropometrycznych dzieci i ich wpływ na rozwój młodego człowieka, wymagania normy oraz o istota właściwego oświetlenia I wentylacji pomieszczeń placówki. Przekazano także informacje i materiały edukacyjne dotyczące legionelli.
W trakcie roku szkolnego 2025/2026 prace remontowo-budowlane będą trwały w 1 placówce, co stanowi 12,5% z 8 skontrolowanych. Prowadzenie prac związane jest z kontynuacją kolejnych etapów wcześniej zaplanowanych robót inwestycyjnych, dużym zakresem prac. Dyrektor remontowanej placówki, mając na uwadze zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole, wskazał że prace będą prowadzone z zachowaniem zasad bezpieczeństwa dla uczęszczających na zajęcia uczniów oraz personelu (miejsca prowadzenia prac są wydzielone, ogrodzone, wyłączone z użytkowania, oznakowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych).
Materiały
Witaj_szkoło_2025Witaj_szkoło_2025.mp4 4.09MB Powrót_do_szkoły_2025
Powrót_do_szkoły_2025.mp4 4.86MB