Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Pracy w szczególności należy:
kontrola warunków higieniczno-sanitarnych i zdrowotnych w zakładach pracy, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów dotyczących:
substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym w środowisku pracy,
szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
przygotowywania, podawania i przechowywania leków cytostatycznych,
dystrybucji, magazynowania i stosowania środków ochrony roślin,
zatrudniania młodocianych;
kontrola warunków pracy w zakresie higieny pracy osób eksponowanych na czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy:
czynniki chemiczne i pyłowe
czynniki fizyczne takie jak hałas, drgania mechaniczne oraz mikroklimat gorący lub zimny,
czynniki biologiczne,
substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym w środowisku pracy;
kontrola warunków wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, w tym kontrola klasyfikacji, kart charakterystyki i oznakowania oraz przestrzegania obowiązujących przepisów o zakazach i ograniczeniach wprowadzania do obrotu substancji i preparatów niebezpiecznych;
kontrola warunków stosowania w działalności zawodowej substancji i preparatów chemicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów;
kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, w tym wydawania zezwoleń na wywóz prekursorów narkotyków kat. 2 i 3 do krajów trzecich;
kontrola warunków wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych;
prowadzenie ewidencji obiektów podlegających nadzorowi w zakresie higieny pracy;
współpraca z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej, Wojewódzkimi Ośrodkami Medycyny Pracy oraz innymi instytucjami w zakresie higieny pracy;
prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych, w tym postępowania wyjaśniającego, opracowanie karty oceny narażenia zawodowego, przygotowanie projektów decyzji o stwierdzeniu lub o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej, opracowywanie