W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sekcja Higieny Żywności i Przedmiotów Użytku

Zadania Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

  1. Kontrola i nadzór nad jakością zdrowotną środków spożywczych (w tym żywnością genetycznie modyfikowaną-GMO, suplementami diety i środkami specjalnego przeznaczenia żywieniowego i żywnością z importu), dozwolonymi substancjami dodatkowymi, substancjami pomagającymi w przetwarzaniu i innymi składnikami żywności , w tym żywnością sprzedawaną ,,na odległość” przez internet oraz materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, jakością żywienia ludzi i kosmetykami.
  2. Kontrola i nadzór sanitarny nad warunkami w procesie produkcji i obrocie środkami spożywczymi, dozwolonymi substancjami dodatkowymi, substancjami pomagającymi w przetwarzaniu i innymi składnikami żywności, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami.
  3. Wydawanie decyzji administracyjnych, wdrażanie postępowania egzekucyjnego oraz wystąpienia do właściwych organów inspekcji o nakładanie kar pieniężnych.
  4. Udział w likwidacji i opracowaniu ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych, akcjach przeciwpowodziowych i działaniach związanych z bioterroryzmem.
  5. Podejmowanie innych działań na rzecz polepszania jakości zdrowotnej środków spożywczych oraz jakości żywienia ludzi.
  6. Udział we wdrażaniu oraz sprawdzanie funkcjonowania Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (Hazard Analysis and Critical Control Point- HACCP) w podległych zakładach.
  7. Współudział w Systemie Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt (Rapid Alert System for Food and Feed- RASFF) oraz w Krajowym Systemie Informowania o Kosmetykach ( RAPEX).
  8. Realizacja planu poboru prób do badań w ramach urzędowej kontroli żywności oraz monitoringu krajowego.
  9. Wydawanie decyzji zatwierdzenia zakładów i zaświadczeń o wpisie do rejestru, decyzji o wykreśleniu z rejestru oraz odmowy wpisu do rejestru.
  10. Współdziałanie w opiniowaniu dokumentacji projektowej nowych obiektów oraz adoptowanych związanych z produkcją lub obrotem żywnością.
  11. Przyjmowanie i rozpatrywanie interwencji dotyczących złego stanu sanitarnego miejsc produkcji i obrotu żywnością lub niewłaściwej jakości żywności.
  12. Współpraca z innymi instytucjami kontrolującymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, kosmetyków, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością.
  13. Współudział nad zabezpieczeniem miejsc sprzedaży żywności podczas imprez masowych, zgromadzeń, zjazdów, pielgrzymek itp..
  14. Podnoszenie i ugruntowanie wiedzy pracowników sekcji poprzez organizowanie szkoleń wewnętrznych w sekcji, w razie potrzeby z udziałem radcy prawnego i innych zainteresowanych osób.
  15. Podejmowanie działań w zakresie określonym w przepisach o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
  16. Podejmowanie działań dotyczących podmiotów trudniących się produkcją lub obrotem tzw. ,,środków zastępczych”, współpraca w tym zakresie z organami Służby Celnej, Policji i Inspekcji Farmaceutycznej.

 

Rejestracja i zatwierdzanie podmiotów działających na rynku spożywczym

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słubicach przypomina, że zgodnie z art.61 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia istnieje obowiązek zatwierdzania zakładów prowadzących następujące rodzaje działalności:

  1. Produkcja lub wprowadzanie do obrotu żywności pochodzenia niezwierzęcego.
  2. Wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego, nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej.
  3. Produkcja lub wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego.
  4. Produkcja materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (wyroby ze szkła, porcelany, gliny, z tworzyw sztucznych, metalu i papieru).

Ponadto, zgodnie z art.63 ust.2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia niektóre rodzaje działalności podlegają wyłącznie rejestracji:

  • działalność w zakresie dostaw bezpośrednich (dostawy dokonywane przez producenta małych ilości surowców np.płodów rolnych, do konsumenta końcowego lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego),
  • urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności (automaty samoobsługowe z napojami lub żywnością pakowaną),
  • obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych (stragany, obwoźne punkty sprzedaży)
  • gospodarstw agroturystycznych,
  • podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000hl w ciągu roku kalendarzowego,
  • aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych,
  • sklepów zielarskich,
  • przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną innych niż środki spożywcze produktów oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze opakowane, trwałe mikrobiologicznie (np. kioski z prasą),
  • zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży żywności "na odległość" (sprzedaży wysyłkowej), w tym sprzedaży przez internet,
  • zakładów obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością (sklepów, w tym sklepów AGD i tzw. "chińskich sklepów"),
  • podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących produkcję pierwotną (produkcja płodów rolnych oraz zbieranie runa leśnego, a także kwaszenie kapusty i ogórków).

             Podmioty prowadzące powyższe rodzaje działalności  składają odpowiednie wnioski (wraz z wymaganymi załącznikami)  w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności.  

Druki  wniosków są do pobrania w siedzibie PSSE w Słubicach, ul. MIckiewicza 6, pokój nr 408.

Rejestracja i zatwierdzanie zakładów są bezpłatne.

Nie spełnienie obowiązku rejestracji działalności, zgodnie z art.103 ust.1 pkt 4, będzie skutkować skierowaniem wniosku o ukaranie do Lubuskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Gorzowie Wlkp. Wysokość kary pieniężnej w takim przypadku wynosi nie mniej niż 1000zł.

{"register":{"columns":[]}}