„Ergonomia w szkole - klucz do zdrowia i koncentracji uczniów”
Jednym z elementów higieny procesów nauczania i wychowania jest właściwy dobór mebli edukacyjnych do wymogów ergonomii. Pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Żninie, wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2025/2026, dokonują w placówkach oświatowych oceny dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii poprzez sprawdzanie pomiarów wysokości ciała uczniów i ocenę zestawienia mebli (właściwy rozmiar krzesła i stolika) oraz dostosowania ich do wzrostu uczniów.
Sala lekcyjna to jedno z naszych najważniejszych miejsc do nauki. Odpowiednie połączenie stolika i krzesła jest kluczowe dla umożliwienia uczniowi prawidłowej postawy i tym samym zwiększonej zdolności koncentracji. Odpowiednie krzesło i stolik ma decydujące znaczenie dla zapewnienia dzieciom ergonomicznej postawy w czasie ich wzrostu, co ma duże znaczenie dla dobrego zdrowia w wieku dorosłym. Krzesło powinno być dobrane do wieku i wzrostu uczniów i najlepiej, aby miało regulację wysokości. Głębokość siedziska krzesła również powinna być dostosowana do jego wzrostu. Jeśli przednia krawędź siedziska znajduje się przed zgięciem kolan, siedzisko jest zbyt głębokie i zmusza do siedzenia z wyprostowanymi nogami, co skutkuje zaokrągleniem pleców. Jeśli głębokość siedziska jest zbyt mała, nogi nie mają wystarczającego podparcia.
Stanowisko pracy ucznia (stół, krzesło), z którego dziecko korzysta przez znaczną część czasu w szkole ma istotny wpływ na jego postawę i zdrowie (prawidłowe kształtowanie kręgosłupa, prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych). Mając powyższe na uwadze, ważne jest aby meble nabywane przez placówki oświatowe, posiadały odpowiednie certyfikaty i były dostosowane do wymagań ergonomii zgodnie z § 9 ust 2, 3, § 19 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. Dz. U. 2020.1604 ze zm.).
Stoły, krzesła szkolne powinny być oznakowane numerem wielkości mebla lub odpowiednim kolorem oznaczającym wielkość mebla lub obydwoma symbolami. I tak np. krzesło nr 3 (oznaczone kolorem żółtym) musi być zestawione razem ze stołem nr 3 (oznaczonym kolorem żółtym). Oznakowanie dotyczy także mebli regulowanych. Po dokonaniu regulacji powinna być możliwa identyfikacja numeru rozmiaru lub kodu koloru. Poprawna ergonomia w szkole może mieć istotny pozytywny wpływ na rozwój motoryczny dzieci, zdolność uczenia się i zdrowie fizyczne. Zaleca się dwa razy w roku szkolnym przeprowadzanie pomiarów wzrostu wszystkich uczniów, celem doboru właściwej wielkości mebla.
Wymiary funkcjonalne krzeseł i stołów dla instytucji edukacyjnych ↓↓