W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inspekcja Handlowa na straży praw konsumenta

31.07.2025

Fragment wniosku o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich

Inspekcja Handlowa to instytucja kojarzona głównie z działalnością kontrolną. Warto jednak podkreślić, że pełni ona również bardzo istotną rolę w zakresie ochrony praw konsumentów - jako podmiot ADR (Alternative Dispute Resolution), czyli jednostka wspierająca polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich.

Od początku bieżącego roku do naszego Inspektoratu wpłynęło już 239 wniosków o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporu. Dzięki działaniom mediacyjnym i koncyliacyjnym, w wielu przypadkach udało się doprowadzić do zawarcia porozumienia pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami. Pozwoliło to obu stronom uniknąć długotrwałych i kosztownych postępowań sądowych.

Nasza codzienna praca to jednak nie tylko prowadzenie postępowań. Do Inspektoratu regularnie trafiają także pytania oraz zgłoszenia dotyczące praw konsumenta. Tylko w tym roku pracownicy Wydziału ds. Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich udzielili aż 187 porad w formie pisemnej. Osobiście przyjęto 135 klientów, którym udzielono indywidualnego wsparcia w rozwiązaniu ich problemów. Najwięcej zapytań obsługiwanych jest jednak telefonicznie - to forma kontaktu najczęściej wybierana przez konsumentów. Od początku roku w ten sposób udzielono 1040 porad.

Zachęcamy wszystkich, którzy mają wątpliwości związane z przysługującymi im prawami, do kontaktu z Inspekcją Handlową. Nasi specjaliści udzielają bezpłatnych porad i wsparcia w sporze. Czasami jedna rozmowa wystarczy, by znaleźć rozwiązanie i uniknąć niepotrzebnego stresu czy kosztów.

{"register":{"columns":[]}}