W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Promocje - zachęta czy manipulacja?

27.05.2025

Banner - torba z napisem 50% na szarym tle.

Promocje stanowią nieodłączny element konsumenckiej rzeczywistości zakupowej. Przyciągają uwagę, często determinują decyzje dotyczące wyboru konkretnych produktów. UOKiK zbadał, jak promocje wpływają na nasze decyzje i czy zawsze działają uczciwie. Wyniki dają do myślenia - to, co wydaje się okazją, nie zawsze nią jest w rzeczywistości.

Według opublikowanego badania, aż blisko 70 % konsumentów przyznaje, że promocje mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe, szczególnie w kategoriach podstawowych – jak żywność czy środki czystości. Jednocześnie większość respondentów przyznała, że warunki promocji bywają dla nich niejasne i doświadczyło trudności w zrozumieniu ich mechanizmów. Z analizy wynika również, że wielu konsumentów nie sprawdza wcześniejszej ceny produktu, co utrudnia im ocenę, czy promocja jest faktycznie korzystna.

UOKiK wskazuje, że promocje bardzo często bazują na emocjach konsumentów. Hasła reklamowe skutecznie przyciągają uwagę, ale nie zawsze prowadzą do racjonalnych decyzji zakupowych.

Prezes UOKiK podkreśla, że działania promocyjne powinny być uczciwe, przejrzyste i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta.

W nawiązaniu do raportu również Inspekcja Handlowa przypomina konsumentom o zasadach bezpiecznych zakupów podczas promocji. Przed skorzystaniem z obniżek warto sprawdzić najniższą cenę z ostatnich 30 dni, ponieważ to od niej liczy się realna wartość promocji. Należy także uważnie czytać regulaminy ofert. Zdarza się, że cena promocyjna obowiązuje tylko przy spełnieniu określonych warunków, np. zakupie kilku produktów. Dobrą praktyką może się również okazać przygotowywanie listy zakupów, by nie ulegać impulsom i kupować tylko to, czego faktycznie potrzebujemy.

Więcej informacji oraz pełna treść raportu dostępne są na stronie: 
https://uokik.gov.pl/promocja-to-tylko-zacheta-czy-tez-manipulacja-wnioski-z-badania-konsumentow

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}