Światowy Dzień Konsumenta
15.03.2025
Już 15 marca ponownie obchodzić będziemy Światowy Dzień Konsumenta.
To kolejna rocznica wypowiedzenia w 1962 roku przez prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy'ego słynnych słów "Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami (...)". Ta znamienna myśl jest wciąż tak aktualna, szczególnie w świecie, gdzie do dokonania zakupu konsumenckiego wystarczy kilka kliknięć w smartfonie albo zbliżenie karty do terminala...Mimo, że dokonując zakupu nie myślimy najczęściej o tym, że posiadamy status konsumenta, a nawet, że właśnie zawieramy umowę, świadomość pojęcia "konsument" oraz przysługujących mu uprawnień jest coraz większa, co niezmiernie cieszy.
Znajomość prawa jest krokiem w dobrym kierunku. Niezmiennie konieczne jest jednak wzmacnianie świadomości konsumentów co do tego, że Ustawa o prawach konsumenta nie uchroni ich przed problemami ani nie wyegzekwuje ich roszczeń, jeżeli sami nie zadbają o własne interesy.
Dlatego też przypominamy, drogi Konsumencie, kilka ważnych zasad, których stosowanie uczyni Cię bardziej rozważnym i zapobiegającym uczestnikiem rynku dóbr i usług:
* czytaj umowy przed ich podpisaniem, zwłaszcza adnotacje małym drukiem - wszystko ma znaczenie;
* zapoznawaj się z treścią regulaminu zanim potwierdzisz jego znajomość klikając w pole "Zapoznałem/am się z regulaminem i akceptuję go";
* zachowuj paragony, zwłaszcza dotyczące większych zakupów;
* jeśli to możliwe, staraj się zawierać umowy w formie pisemnej bądź dokumentowej na wypadek późniejszych problemów z jej realizacją (to szczególnie ważne w przypadku usług, np. remontowych);
* miej świadomość, że dokumentowanie przebiegu postępowania reklamacyjnego jest istotne z perspektywy instytucjonalnego dochodzenia roszczeń, nawet w postępowaniu przedsądowym (reklamacja złożona telefonicznie jest skuteczna, jednak często nie sposób jej wykazać w sposób niebudzący wątpliwości);
* pamiętaj, że istnieją dwa tryby dochodzenia roszczeń w obowiązujących przepisach prawa, tj. gwarancja i niezgodność towaru z umową (do 2023 roku rękojmia);
* pamiętaj, że to składający reklamację konsument, a nie sprzedawca, dokonuje wyboru trybu, w jakim składana jest reklamacja - bądź czujny, gdy na towar/usługę wydana została gwarancja;
* zauważ, że przyjęcie pełnowartościowego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym przez sprzedawcę nie jest jego obowiązkiem - przedsiębiorca obowiązany jest przyjąć Twoje odstąpienie od umowy bez podania przyczyny wyłącznie, jeżeli dokonałeś zakupu na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa;
* prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie ma charakteru absolutnego - istnieją wyłączenia, zapoznaj się z ich listą;
* w przypadku zawierania istotnych umów, zwłaszcza przy kosztownych zakupach/usługach, sprawdź sprzedawcę, zanim coś od niego kupisz - Ty też masz dostęp do KRS i CEiDG!
* czytaj opinie dotyczące przedsiębiorcy przed zawarciem z nim umowy - często może to uchronić Cię od negatywnych konsekwencji złego wyboru.
I jeszcze jedna ważna kwestia - jako konsument masz nie tylko prawa, ale i obowiązki.
W przypadku sporów z przedsiębiorcami możesz skorzystać z pomocy instytucji wspierających konsumentów, w tym Inspekcji Handlowej.
Bądź świadomym Konsumentem na co dzień, nie tylko od święta!