W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Konsumenta

15.03.2025

Banner Wszyscy jesteśmy konsumentami

Już 15 marca ponownie obchodzić będziemy Światowy Dzień Konsumenta.

To kolejna rocznica wypowiedzenia w 1962 roku przez prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy'ego słynnych słów "Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami (...)". Ta znamienna myśl jest wciąż tak aktualna, szczególnie w świecie, gdzie do dokonania zakupu konsumenckiego wystarczy kilka kliknięć w smartfonie albo zbliżenie karty do terminala...Mimo, że dokonując zakupu nie myślimy najczęściej o tym, że posiadamy status konsumenta, a nawet, że właśnie zawieramy umowę, świadomość pojęcia "konsument" oraz przysługujących mu uprawnień jest coraz większa, co niezmiernie cieszy.

Znajomość prawa jest krokiem w dobrym kierunku. Niezmiennie konieczne jest jednak wzmacnianie świadomości konsumentów co do tego, że Ustawa o prawach konsumenta nie uchroni ich przed problemami ani nie wyegzekwuje ich roszczeń, jeżeli sami nie zadbają o własne interesy.

Dlatego też przypominamy, drogi Konsumencie, kilka ważnych zasad, których stosowanie uczyni Cię bardziej rozważnym i zapobiegającym uczestnikiem rynku dóbr i usług:

* czytaj umowy przed ich podpisaniem, zwłaszcza adnotacje małym drukiem - wszystko ma znaczenie;

* zapoznawaj się z treścią regulaminu zanim potwierdzisz jego znajomość klikając w pole "Zapoznałem/am się z regulaminem i akceptuję go";

* zachowuj paragony, zwłaszcza dotyczące większych zakupów;

* jeśli to możliwe, staraj się zawierać umowy w formie pisemnej bądź dokumentowej na wypadek późniejszych problemów z jej realizacją (to szczególnie ważne w przypadku usług, np. remontowych);

* miej świadomość, że dokumentowanie przebiegu postępowania reklamacyjnego jest istotne z perspektywy instytucjonalnego dochodzenia roszczeń, nawet w postępowaniu przedsądowym (reklamacja złożona telefonicznie jest skuteczna, jednak często nie sposób jej wykazać w sposób niebudzący wątpliwości);

* pamiętaj, że istnieją dwa tryby dochodzenia roszczeń w obowiązujących przepisach prawa, tj. gwarancja i niezgodność towaru z umową (do 2023 roku rękojmia);

* pamiętaj, że to składający reklamację konsument, a nie sprzedawca, dokonuje wyboru trybu, w jakim składana jest reklamacja - bądź czujny, gdy na towar/usługę wydana została gwarancja;

* zauważ, że przyjęcie pełnowartościowego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym przez sprzedawcę nie jest jego obowiązkiem - przedsiębiorca obowiązany jest przyjąć Twoje odstąpienie od umowy bez podania przyczyny wyłącznie, jeżeli dokonałeś zakupu na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa;

* prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie ma charakteru absolutnego - istnieją wyłączenia, zapoznaj się z ich listą;

* w przypadku zawierania istotnych umów, zwłaszcza przy kosztownych zakupach/usługach, sprawdź sprzedawcę, zanim coś od niego kupisz - Ty też masz dostęp do KRS i CEiDG!

* czytaj opinie dotyczące przedsiębiorcy przed zawarciem z nim umowy - często może to uchronić Cię od negatywnych konsekwencji złego wyboru.

I jeszcze jedna ważna kwestia - jako konsument masz nie tylko prawa, ale i obowiązki.

W przypadku sporów z przedsiębiorcami możesz skorzystać z pomocy instytucji wspierających konsumentów, w tym Inspekcji Handlowej.

Bądź świadomym Konsumentem na co dzień, nie tylko od święta!

{"register":{"columns":[]}}