Usługi gastronomiczne - kontrola Inspekcji Handlowej
18.06.2025
W 2024 roku Inspektorzy Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrole w 626 lokalach gastronomicznych na terenie całego kraju. Sprawdzano rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen w lokalach działających w systemie otwartym, oferujących dania zarówno na miejscu, jak i na wynos.
Zakres kontroli obejmował również stosowanie legalizowanych wag, kwestie pobierania opłat za produkty jednorazowego użytku oraz zamieszczanie wymaganych informacji dotyczących szkodliwości spożywania napojów alkoholowych oraz palenia wyrobów tytoniowych.
Na Dolnym Śląsku, w wyniku działań Inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej we Wrocławiu, wykryto nieprawidłowości w 41 lokalach gastronomicznych. Najczęściej dotyczyły one niewłaściwego informowania o cenach – były one przedstawiane w sposób niejasny i niejednoznaczny w 18 miejscach. Dodatkowo w 10 placówkach odnotowano przypadki wydawania mniejszej ilości towaru, niż zadeklarowano w ofercie, a w 16 lokalach stosowano nielegalizowane urządzenia pomiarowe, takie jak wagi.
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, ceny oferowanych potraw i usług muszą być wyraźnie określone w cenniku, który zawiera również pełne nazwy potraw oraz informacje o ich ilości. Cennik powinien być dostępny dla konsumenta przed złożeniem zamówienia i umieszczony w widocznym miejscu – wewnątrz lub na zewnątrz lokalu.
Inspekcja Handlowa każdego roku kontroluje placówki gastronomiczne. Także w tym roku prowadzone są kontrole planowe oraz doraźne, wynikające m.in. z sygnałów napływających z rynku.
Pełny raport z przeprowadzonych kontroli dostępny jest na stronie UOKiK: https://uokik.gov.pl/w-barze-knajpie-restauracji-kontrola-inspekcji-handlowej