Krótki łańcuch żywności
Krótkie łańcuchy żywności mają za zadanie skracać drogę produktów rolnych od producenta do konsumenta.
W praktyce oznacza to taką organizację sprzedaży produktów, aby ich droga z pola na stół angażowała jak najmniej pośredników i była przyjazna dla środowiska naturalnego.
Dzięki takiej formie sprzedaży konsumenci mogą osobiście poznać osoby, od których nabywają żywność, dowiedzieć się więcej o jej specyficznych walorach, a rolnicy zyskują możliwość bezpośredniego poznania oczekiwań konsumentów. Te wzajemne relacje sprzyjają budowaniu zaufania między rolnikiem a konsumentem. Możliwość sprzedaży produktów wytwarzanych przez rolników, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych, a także żywności przetworzonej w ich gospodarstwach, to bez wątpienia rozwiązanie, które bezpośrednio wspiera rolników i otwiera przed nimi nowe perspektywy.
Wyniki badań dotyczące wykorzystania Internetu w organizacji sprzedaży żywności z krótkich łańcuchów dostaw wykazały, że rolnicy coraz częściej sięgają po narzędzia cyfrowe. Internet służy przede wszystkim do umieszczania ogłoszeń na specjalistycznych platformach sprzedażowych dedykowanych rolnikom. Dużą rolę odgrywają również media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram, które są wykorzystywane zarówno do promocji, jak i komunikacji z konsumentami.
Wspieranie rolników w dostępie do narzędzi cyfrowych i doradztwo w zakresie dostosowywania oferty do zmieniających się oczekiwań konsumentów, mogą przyczynić się do zdynamizowania rozwoju krótkich łańcuchów żywności.
Z perspektywy ekonomicznej, konsumenci dostrzegają w krótkich łańcuchach żywności alternatywę dla globalnych łańcuchów żywności, ograniczenie roli pośredników w handlu oraz możliwość bezpośredniego wsparcia finansowego rolników. Do najczęściej przypisywanych atrybutów żywności oferowanej w krótkich łańcuchach żywności należy wysoka jakość, korzystna dla zdrowia , co świadczy o bardzo pozytywnym postrzeganiu tego rodzaju żywności i przekłada się na zaufanie. Produkty te są również utożsamiane z tradycyjnymi metodami przetwarzania.
Klienci najczęściej dokonują zakupów na targowiskach i w gospodarstwach, ale rośnie zainteresowanie platformami internetowymi, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Polscy konsumenci kupują żywność oferowaną na rynku w krótkich łańcuchach dostaw przede wszystkim ze względu na troskę o zdrowie własne i swoich najbliższych, ale również przekonanie, że żywność ta jest bezpieczna oraz wyróżnia się pod względem walorów smakowych.
Dobra wiadomość jest taka, że konsumenci obdarzyli żywność z krótkich łańcuchów kredytem zaufania. Rolnik decydujący się na działanie w krótkich łańcuchach dostaw ma więc bonus na starcie. Realia rynkowe wskazują również jak ważne dla dalszego rozwoju krótkich łańcuchów dostaw żywności jest zaufanie, uczciwość w relacjach z innymi producentami i konsumentami, współpraca oraz pozycjonowanie cenowe, która zapewni producentom godziwe dochody, a konsumentom da poczucie, że uzyskali wysoką jakość w dobrej cenie.
Inwestowanie w krótkie łańcuchy dostaw żywności to szansa na nawiązywanie bliskich relacji z klientami. Kluczowe jest jednak staranne przygotowanie się do tego rodzaju działalności.
Rolniku pamiętaj, że sukces w krótkich łańcuchach dostaw wymaga ciągłego doskonalenia się, dokształcania i dostosowania do zmieniających się warunków.
Źródło: E-biuletyn HORYZONT CDR 3/2025, www.cdr.gov.pl