W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oszustwa żywnościowe

Zdjęcie przedstawia kobietę ze szkłem powiększającym przy oku oraz koszykiem pełnym produktów spożywczych oraz napis Działalność Punktu Kontaktowego ds. Oszustw Żywnościowych w 2024 roku

Już od ponad 10 lat Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych pełni funkcję krajowego Punktu Kontaktowego ds. Oszustw Żywnościowych (FFCP) i wchodzi w skład grupy roboczej Agri-Food Fraud Network (FFN).

Do zadań grupy należy między innymi wymiana informacji w systemie iRASFF czyli aplikacji internetowej za pośrednictwem której, wszystkie kraje członkowskie UE oraz Norwegia, Islandia, Szwajcaria i Lichtenstein mogą przekazywać powiadomienia dotyczące ryzyka związanego z żywnością, materiałami mającymi kontakt z żywnością i paszami. System iRASFF umożliwia właściwym organom wymianę informacji oraz podejmowanie skutecznych i proporcjonalnych działań w celu ścigania transgranicznych naruszeń unijnych przepisów dotyczących łańcucha rolno-spożywczego.

W 2024 r. w ramach Punktu Kontaktowego ds. oszustw żywnościowych procedowane były 322 sprawy. Ok. 38% wszystkich zgłoszeń stanowiły powiadomienia o fałszowaniu, czyli dotyczące podejrzenia stosowania przez podmioty nieuczciwych praktyk rynkowych.

Niezmiennie od kilku lat najwięcej informacji o stwierdzanych nieprawidłowościach Polsce przekazuje niemiecki punkt kontaktowy. W 2024 roku blisko 32% wszystkich zgłoszeń pochodziło z tego kraju. Wpływ na to może mieć fakt, że nasz kraj jest jednym z czołowych eksporterów żywności w Unii Europejskiej a Niemcy są głównym partnerem handlowym Polski. Natomiast zgłoszenia tworzone przez Polskę w 2024 roku były kierowane głównie do: Niemiec.

Co i gdzie nie pasuje?

Tak jak w ubiegłym roku najczęstszą kategorią zgłoszeń wpływających do FFCP były nieprawidłowości dotyczące przemieszczania żywych zwierząt, które stanowiły około 28% wszystkich spraw. Utrzymująca się wysoka liczba zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości w tym zakresie, liczne przypadki fałszowania dokumentów i świadectw weterynaryjnych spowodowały, że pod koniec 2024 roku wyodrębniono w systemie iRASFF dwie nowe specjalistyczne sieci Animal Welfare oraz Pet Animals, które są dedykowane do walki z nielegalnym handlem zwierzętami domowymi.

Drugą najczęściej kwestionowaną kategorią produktów było mięso i produkty mięsne zarówno tzw. „czerwone” jak i drobiowe. Zgłoszenia najczęściej dotyczyły nieprawidłowości w oznakowaniu tych produktów np. przekroczenia stosunku wody do białka w drobiu, dodatku niedeklarowanego składnika np. innego rodzaju mięsa niż deklarowany na etykiecie, soi czy kwasu glutaminowego, jak również nieprawidłowości w oznakowaniu na przetłumaczonych etykietach.

Wymiana informacji za pomocą systemu iRASFF w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości, czy też oszustw żywnościowych jest konieczna i niezbędna dla skuteczności działań podejmowanych przez organy kontrolne Państw Członkowskich UE Pozwala ona na wytypowanie obszarów wymagających wzmożonej kontroli i nadzoru przez kraje UE. Dzięki temu chroniony jest nadrzędny cel prawa żywnościowego tj. zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta zarówno zdrowotnego jak i finansowego.

 

Więcej informacji / Źródło:
https://www.gov.pl/web/ijhars/biuletyn-wiedza-i-jakosc

 

{"register":{"columns":[]}}