Przypomnienie zasad rejestracji podmiotów uprawiających ziemniaki inne niż sadzeniaki w Polsce
02.12.2025
Podmioty zajmujące się uprawą, magazynowaniem, pakowaniem, sortowaniem, wprowadzaniem lub przemieszczaniem na terytorium RP ziemniaków muszą być wpisane do urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych (URPP).
Rejestracji w rejestrze prowadzonym przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa można dokonać w Oddziale WIORiN, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności.
Każdy producent, który wyprowadza ziemniaki z gospodarstwa zobowiązany jest zarejestrować się do URPP, niezależnie od powierzchni uprawy.
Każdy producent, który prowadzi uprawę ziemniaków powyżej pow. 1,5 ha musi być wpisany
do URPP, niezależnie od przeznaczenia ziemniaków.
Wyprowadzanie ziemniaków bez wymaganego wpisu do urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 złotych.
Przypominamy, że każdy zarejestrowany podmiot uprawiający ziemniaki inne niż sadzeniaki, który zakończył działalność powinien złożyć pisemnie pismo z prośbą o wykreślenie w dowolnej formie. Prośbę o wykreślenie należy złożyć w Oddziale WIORiN, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności,.
Pismo o wykreślenie z rejestru powinno zawierać następujące dane:
- miejscowość i datę sporządzenia,
- imię i nazwisko/nazwę podmiotu,
- numer wpisu do rejestru: PL-16/../…. ,
- prośbę o wykreślenie z urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych,
- przyczynę wykreślenia, np. zakończenie działalności objętej wpisem, zaprzestanie uprawy ziemniaków, przekazanie gospodarstwa na rzecz innej osoby/podmiotu itp. (podawanie przyczyny wykreślenia nie jest konieczne),
- czytelny (imię i nazwisko) podpis osoby składającej wniosek
(UWAGA - w przypadku firm/spółek – podpis osoby/osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu w tym zakresie; w przypadku podmiotów niebędących spółkami, w których nazwie figuruje więcej niż jedna osoba, zarejestrowanych np. jako: Jan i Janina Nowak, wniosek powinien być podpisany przez wszystkie osoby, chyba, że w aktach organu zostało złożone pełnomocnictwo/upoważnienie dla konkretnej osoby lub dla każdej z osób z osobna do jednoosobowego reprezentowania podmiotu).
Podmiot, który chce dokonać aktualizacji danych dotyczących m.in. nazwy, nazwiska i imienia, adresu, danych kontaktowych, adresów nieruchomości, zakresu prowadzenia działalności w urzędowym rejestrze podmiotów profesjonalnych, powinien skorzystać z wzoru wniosku i złożyć stosowną aktualizację do właściwego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Aktualizacji należy dokonać nie później niż 30 dni po zmianie tych danych.
Wzór wniosku o wpis/ aktualizację jest dostępny na stronie: https://www.gov.pl/web/wiorin-opole/wniosek-o-wpis-do-urzedowego-rejestru-podmiotow-profesjonalnych
Monika Rzepka